Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kampanjer som bryter loven?

Her er noen enkle bullet points hentet fra loven:

• Deltakelse i konkurranse må ikke forutsette
kjøp av en vare eller tjeneste.
• Det må fremgå tydelig at deltakelse ikke
forutsetter kjøp
• Vilkårene for å delta i konkurransen må
være klare og lett tilgjengelige
• Konkurransen må ikke være i strid med
andre bestemmelser i mfl.
 

picxx

Well-Known Member
Her er hele paragrafen*

§ 18. Bruk av utlodninger, konkurranser, samlemerker mv. ved markedsføring til forbrukere

Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke å fremme omsetningen av ytelser ved å iverksette utlodninger, konkurranser eller lignende for forbrukerne dersom deltakelse forutsetter kjøp eller motytelse. Forbudet gjelder ikke fordeling av premier for oppgaveløsninger eller iverksetting av konkurranser i mediene.

[ Det er videre forbudt å søke å fremme omsetningen av ytelser til forbrukerne ved å tilby samlemerker dersom forbrukerne må kjøpe en ytelse for å motta merkene. Dette gjelder ikke dersom merkene gir rett til mer av samme ytelse fra samme næringsdrivende. Som samlemerke regnes merke, kupong eller tilsvarende som først når flere merker er samlet, gir rett til andre ytelser enn penger. Merker som i seg selv kan innløses i en ytelse, anses også som samlemerker dersom ytelsen blir mer attraktiv hvis forbrukerne har samlet flere merker. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om samlemerker. ]1

Næringsdrivende som i markedsføring tilbyr forbrukerne en tilleggsfordel eller en mulighet for å oppnå en slik fordel, eksempelvis i form av rabatter, gaver, deltakelse i konkurranser eller spill, skal sikre at vilkårene for å benytte seg av tilbudet er klare og lett tilgjengelige for forbrukerne.

* Hentet hos lovdata, så jeg vet ikke om dette er oppdatert med nyeste nytt.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kampanjen til vitaelab ser helt kurant ut.

GoShop kan sendes umiddelbart til Forbrukerombudet / Markedsrådet.
Jeg kan godt ta kontakt med de for å teste det ut litt - med mindre noen her ikke vil det (kjører klikk-kampanje???).
Det blir interessant å se hva de gjør med det, og hvor lang tid de tar.
 

picxx

Well-Known Member
Altså, tilbake til spørsmålet mitt i denne tråden.
Vil det være vår go'morn som affiliates å skille ut disse kampanjene eller er dette noe annonsør må svare for?
 

picxx

Well-Known Member
Jo, du har nok rett i det Tonny. Blir vel, for å sette det på spissen, som å linke til en cpX side og si at man er uten ansvar fordi innholdet ligger på en annen side.

Det sagt synes jeg det begynner å bli arbeidsomt å være affiliate i dag. Ikke bare skal man følge retningslinjene til nettverket, legge inn sine sider til godkjenning og passe seg for å poste rett annonser på de riktige sidene, men en skal også foreta kredittvurdering av hver annonsør og nå sist altså, passe på at annonsørene følger markedsføringsloven.

Får vel bare skjalte ut og starte eget :D
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Her er noen enkle bullet points hentet fra loven:

• Deltakelse i konkurranse må ikke forutsette kjøp av en vare eller tjeneste.
• Det må fremgå tydelig at deltakelse ikke forutsetter kjøp
• Vilkårene for å delta i konkurransen må være klare og lett tilgjengelige
• Konkurransen må ikke være i strid med andre bestemmelser i mfl.

Hm.. hvor har du dette ifra? Når det gjelder punkt 2 og 4, så tror jeg ikke at jeg leser det noen plass...
Det hadde vært for dumt også: "Hei, jeg bryter ikke loven her, kult hva?". Og for å dra konsekvensen opp i det idiotiske: Skal jeg i samme slengen nevne at man ikke skal bli drept, jmf Straffelovens § 233?

Men nå blir jeg fort demotivert av å lese lovtekster - spesielt når paragrafer allerede finnes andre plasser eller ikke har med markedsføring å gjøre.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vas og svada altså - alltid sjekk kilder opp til ... kilden (= lovteksten).
SPESIELT når de er statsansatt - mange roper høyt i håpet at folk da tror det er sant.

Du trenger IKKE spesifisere at du forholder deg til loven.
Så punkt 2 og 4 er skrevet ned av en overivrig idiot (sveand).
 
I lovteksten står det:
"Næringsdrivende som i markedsføring tilbyr forbrukerne en tilleggsfordel eller en mulighet for å oppnå en slik fordel, eksempelvis i form av rabatter, gaver, deltakelse i konkurranser eller spill, skal sikre at vilkårene for å benytte seg av tilbudet er klare og lett tilgjengelige for forbrukerne."

Se f.eks Vitapro sin kampanje på tv og nett der man kan vinne en reise til Hawaii. De spesifiserer at man ikke trenger å kjøpe produktet for å delta.

Hvorvidt du mener om Forbrukerombudet sin presentasjon av den nye loven er svada får bli opp til deg. Jeg bare henviste til informasjon lagt ut på deres nettsider. Tolk det som du vil.
 
Topp