Kjapp og trygg hosting for Wordpress

kan Æ Ø Å brukes i URL adressen?

river

Medlem
Jeg har begynt å bruke JoomSEF til Joomla CMS og her kan en skreddersy URL adressene sine.

Spørsmålet mitt er:

Hvordan er det med å bruke bokstavene Æ Ø Å i url adressen, klarer Google å lese disse bokstavene?

Jeg har f.eks ordet "boksåpner" i min url adresse, bør jeg skrive dette med med "a" istedet for "å", altså boksapner?
Hva er smartest i henhold til SEO?

På forhånd takk
 

Geir E.

Medlem
Svar fra Norid.

Hvis du ønsker å dykke ned i de tekniske detaljene er RFC-spesifikasjonen for IDN et bra sted å starte:

http://www.ietf.org/rfc/rfc3490.txt

Kortversjonen er at www. æåø.no og www. xn--5cab8c.no er to representasjoner av samme domenenavn. Det er opp til applikasjonene å konvertere mellom dem, men i DNS er det ACE-representasjonen som skal brukes. Det vil si at applikasjonen selv må konvertere www. æåø.no til www. xn--5cab8c.no før den prøver å slå opp domenets IP-adresse i DNS. Derimot er det valgfritt for applikasjonen hvordan den vil presentere domenenavnet for brukere eller jobbe med det lokalt. Siden indekseringsroboten for en søkemotor er en applikasjon er det opp til den å velge om den vil indeksere www. æåø.no og www. xn--5cab8c.no som samme domene eller ikke. Dette er beskrevet med en fin figur i kapittel 6 i RFC-spesifikasjonen.
 
Topp