Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan jeg bruke denne musikken på youtube? Rettigheter?

avalaker

New Member
Hei

Noen som vet om jeg kan bruke musikk som er lagt ut for nedlasting på artisten si nettside?

Jeg tenkte å bruke Robert folk sin musikk som ligger her: Robert Folk: Audio Samples

Jeg har sendt en mail til han og spørt, men har ikke fått svar enda.

Det er snakk om ett 2 min klipp som skal lastes opp på youtube.
 

Nutz

Med lem
Du bør innhente skriftlig tillatelse for dette..
Send flere mail, evt. ring forretningsfører.

Du bryter brukervilkårene hos Youtube også hvis du laster opp dette uten tillatelse fra eier.
 

Knut

Medlem
Og du må i utgangspunktet ha tillatelse fra TONO samt betale de for den musikken du legger ut.

Fra TONO:
Jeg vil lage en film med musikk som skal ligge på Internett. Hva må jeg gjøre først ?
Når du ønsker å bruke musikk i din produksjon må du både klarere masterrettighetene (som er rettighetene til den konkrete innspillingen) og opphavsrettighetene til musikkverket. Masterrettighetene klareres vanligvis av plateselskapet, eventuelt artistene selv hvis de eier masterinnspillingen. Opphavsrettighetene til selve musikkverket kan TONO/NCB klarere på vegne av de som har skrevet musikken.

Etter at produksjonen av filmen er klarert, må den som er ansvarlig for nettsiden ha en avtale med TONO om selve streamingen/nedlastingen som skjer fra nettsiden. Er du i tvil om nettsiden har en avtale, ta kontakt med TONO.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Og du må i utgangspunktet ha tillatelse fra TONO samt betale de for den musikken du legger ut.

Fra TONO:

Ikke helt riktig.
Det er vel siden det streames fra som må ha en avtale med Tono, så legger du den ut på youtube er det vel o'store G som må ha denne avtalen, all den tid du har rettighetene på verket og tillatelse til å bruke musikken.

Etter at produksjonen av filmen er klarert, må den som er ansvarlig for nettsiden ha en avtale med TONO om selve streamingen/nedlastingen som skjer fra nettsiden.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du har ikke rettigheter å tilgjengeliggjøre musikk (ikke heller via YouTube), og du har ikke rettigheter til å distribuere musikk til YouTube heller.
YouTube er nokså gjennomsiktig og anser seg selv ikke som content-provider men tjeneste-provider, så ett ord fra rettighetsinnehaver og inneholdet er borte igjen.

Nå har jeg kontakt med en veldig veldig dyktig musiker så gi beskjed hvis du trenger 2 minutter med musikk. Han lager det til deg til en god pris. Jeg fikk ihvertfall en god pris :)

Er du ikke tilsluttet TONO er det ikke mye de kan si om verk som du har rettighetene for. De representerer da ikke deg (= du må ordne opp selv). Men nå er det oftest ikke soleklar hvem som blir representert av TONO og hvem ikke, samt at TONO har markedsført seg nokså bestemt slik at det går en del folk rundt som tror at tono representerer alle.
 
Topp