Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan man stole på affiliateselskapene?

appelsin

Medlem
Disse selskapene stoler jeg på:

Tradedoubler, Adservice Media, Guava Media, Euroads, Tradetracker, Google

Disse selskapene stoler jeg ikke på:

Mikkelsen Media
 
Men et godt spørsmål kanskje, når er en lead eller ordre ikke blir registrert så får vel ikke affiliate selskapet noe ut av det heller? Eller hva er det affiliate selskapet tjener på egentlig? Får de provisjon de også av hvert salg? Noen som vet?
 

JoachimO

Medlem
Ja. F.eks. TD får nok en høyere sum per salg enn den som ender opp i din konto, i tillegg må nok annonsør betale TD en avgift for å i det hele tatt annonsere gjennom dem
 

picxx

Well-Known Member
I utgangspunktet blir du shavet via et affiliateselskap, enten direkte eller via annonsørene som ikke godkjenner de faktiske leads som du har krav på.
Dette er big business hos utenlandske (mainstream) affiliatenettverk, så å tro at de som henvender seg mot et norsk marked er så mye mer skinnhellig er nok å tro på julenissen.

med dette i bakhodet er det bare å fortsette diskusjonen...

Glemte å legge ved listen over affiliateselskap jeg stoler 100% på:
 

pleb

Medlem
Jo, men spørsmålet til Hansen_1972 går nok mer på om de får penger for lead som de eventuelt "jukser" seg til - altså som ikke blir registrert, slik som Tanum-saken som ble slått stort opp i to tråder her.

Og det håper jeg da virkelig ikke - i så fall er det ganske sykt.
 

kongen

kongemedlem
Clickbank er den jeg stoler på mest. De tar imot penger når kjøpet utføres fra kunde, og du får penger hver 14. dag. Modellen deres gir aldri forsinkelser i betalingen. Ingen risiko for å miste betaling pga annonsør ikke betaler.
 

TradeDoublerNO

Tradedoubler
Siden det åpenbart er en god del forvirring og åpne spørsmål i denne tråden, kan jeg jo bidra med litt innsikt fra hvordan det faktisk ser ut på innsiden av denne bransjen.

Men et godt spørsmål kanskje, når er en lead eller ordre ikke blir registrert så får vel ikke affiliate selskapet noe ut av det heller? Eller hva er det affiliate selskapet tjener på egentlig? Får de provisjon de også av hvert salg? Noen som vet?

Affiliateselskaper tjener stort sett penger på en kombinasjon av følgende modeller:

1) En cut av provisjonen som betales til afffiliate
2) En network access fee - fast månedlig sum for å få tilgang til nettverket
3) Konsultativt arbeid i form av optimalisering av affiliateprogrammet til annonsør

I et velfungerende og sunt affiliateprogram vil cut av provisjon utgjøre største delen av inntektene til et affiliateselskap og selskapene får ikke betalt hvis salg ikke spores korrekt. Det er en av grunnene til at de seriøse affiliateselskapene, som f.eks. Tradedoubler, Zanox og CJ, eier og investerer store summer i utvikling av egen affiliateteknologi og ikke benytter tredjepartsløsninger. De store jobber alle kontinuerlig med å forbedre sporing og ligge i forkant av f.eks. "cookieloven" som vi nå ser bre om seg i Europa eller DNT i USA.

Ja. F.eks. TD får nok en høyere sum per salg enn den som ender opp i din konto, i tillegg må nok annonsør betale TD en avgift for å i det hele tatt annonsere gjennom dem

Dette stemmer ikke. Tradedoubler operer med forskjellige modeller, men minimum 2/3 av total provisjon går direkte til affiliate. Jo større annonsøren er, jo mer går direkte til affiliate. Det samme gjelder de fleste seriøse affiliateselskap i markedet.

I utgangspunktet blir du shavet via et affiliateselskap, enten direkte eller via annonsørene som ikke godkjenner de faktiske leads som du har krav på.
Dette er big business hos utenlandske (mainstream) affiliatenettverk, så å tro at de som henvender seg mot et norsk marked er så mye mer skinnhellig er nok å tro på julenissen.

Det er en ganske spesiell påstand.

De store og seriøse affiliateselskapene driver selvsagt ikke med noen form for bevist "shaving" av salg eller leads. De store affiliateselskapene er børsnoterte selskaper som har avtaler med noen av verdens største merkevarer. Disse selskapene "leker ikke butikk" og har absolutt ikke behov, eller ønske, for å jukse til seg provisjoner.

Feil eller tekniske problemer kan oppstå med sporing er nesten umulig å unngå - uavhengig av affiliateselskap. At enkelstående useriøse selskaper kan prøve å lure affiliateselskapene ved å overrapportere ikke godkjente leads er selvsagt også en teoretisk mulighet, men seriøse affiliateselskaper har gode prosedyrer for å avsløre denne typen aktivitet.

Annonsører som er flinke og gjør suksess med affiliatemarkedsføring skjønner at affiliatemarkedsføring dreier seg om samarbeid og relasjoner. Godt samarbeid og relasjonsbygging med affiliateselskap og affiliates er nøkkelen til et bra affiliateprogram for annonsører. Det samme kan man si om de affiliatene som har stor suksess.

At det er masse grums blant den useriøse delen av affiliatebransjen er dog ingen hemmelighet. Det er dessverre alt for lett å starte et affiliateselskap for useriøse aktører.
 
Fint innlegg.
Jeg vil samtidig tilføye at mange av de tingene som blir skrevet her, er en av grunnene til at vi har gått sammen og starter FDIN. -Foreningen for Danske Internet-netværk.

Et lite utdrag fra hjemmesiden:

Seks annonce-netværk har på baggrund af ønsket om at samle branchen for performancebaseret markedsføring stiftet brancheforeningen FDIN, Foreningen af Danske Internet-Netværk. Målet er at samle branchen og løfte niveauet inden for onlinemarkedsføring. Det skal ske gennem god forretningsskik, øget åbenhed og ensartethed samt gennem større krav til netværkenes samarbejdspartnere.

Hvis man er interessert i å lese mer om foreningen kan du lese mer om FDIN her
 

Euroads

Medlem
Hei.

Enig med Simen - godt og informativt innlegg fra Tradedoubler.

Forhåpentlig kan FDIN bidra til å gjøre affiliatemarkedsføring mere gjennomsiktig for alle parter.

Mvh Ida Tenden
 

JoachimO

Medlem
Dette stemmer ikke. Tradedoubler operer med forskjellige modeller, men minimum 2/3 av total provisjon går direkte til affiliate. Jo større annonsøren er, jo mer går direkte til affiliate. Det samme gjelder de fleste seriøse affiliateselskap i markedet.

Erm, jo det stemmer, du sier jo akkurat det samme selv. Jeg bare ordla meg litt dårlig. Jeg mener ikke at annonsør betaler dere en høyere sum i tillegg til provisjonen, jeg mener at annonsør betaler en totalsum inkl. afilliatens provisjon til TD som er høyere (F.eks. om en afilliate skal ha 100,- i provisjon betaler kanskje annonsør 120,-, hvor TD tar de overskytende 20,- som sin andel)
 

Euroads

Medlem
Hadde folk fra Euroads noe med driften og/eller eierandeler i Adfair?

Hei Kongen.

To av de som nå sitter i ledelsen i EuroAds var med til å starte Adfair - men solgte sine eierandeler og trakk seg ut i 2006.

Mvh Ida Tenden
 

TradeDoublerNO

Tradedoubler
Fint innlegg.
Jeg vil samtidig tilføye at mange av de tingene som blir skrevet her, er en av grunnene til at vi har gått sammen og starter FDIN. -Foreningen for Danske Internet-netværk.

Takk!

I Norge er det INMA (IAB Norway) som er bransjeorganisasjonen. IAB har utviklet egne retningslinjer for affiliatemarkedsføring som medlemsorganisasjoner følger.

Slike bransjeorganisasjoner er, som dere sier, viktige og vil forhåpentligvis hjelpe til med å luke ut useriøse aktører, informerer markedet og øke seriøsiteten. Både affiliates og affiliateselskaper har alt å tjene på å fryse ut useriøse annonsører, affiliates og affiliateselskaper.
 

picxx

Well-Known Member
Det er en ganske spesiell påstand.

De store og seriøse affiliateselskapene driver selvsagt ikke med noen form for bevist "shaving" av salg eller leads. De store affiliateselskapene er børsnoterte selskaper som har avtaler med noen av verdens største merkevarer. Disse selskapene "leker ikke butikk" og har absolutt ikke behov, eller ønske, for å jukse til seg provisjoner.

Det finnes sikkert selskaper som enten faktisk ikke shaver i det hele tatt eller er såpass store at det skal lite til for at det blir veldig store summer om man bare tar en yderst liten bit (tror likevel at en del av de gode norske faktisk er redelige og ærlige overfor sine affiliates).
Likevel har nok selskapene liten kontroll over hva deres annonsører faktisk gjør og da særlig på leads som må godkjennes av annonsører før utbetaling. Dog er det ikke noe som tilsier at det ikke shaves også på meget simple leads hvor det eneste som skal til for å trigge leads er at bruker lander på en spesifikk side. Det finnes egne moduler laget for dette som er implentert i en del custombygde affiliatescript (for affiliatenettverk, men også for direkteaffiliate).

Det sagt er det liksom ikke mye affiliates kan gjøre med dette. Det er umulig for en affiliate å spore dette medmindre han har stålkontroll på egen trafikk, også det som går gjennom nettverkets sporingssystemer. Og hvis man finner ut at det forekommer leaks... skal man da gå til streik? :D
 
Topp