Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kildebruk i nyhets-blogg

knutars

Medlem
Hei.

Jeg skal starte en nyhetsblogg, nyhetene blir til ved at jeg leser på nettet (dette er noe som intresserer meg) Kanskje flere saker jeg har lest settes så sammen til min egen variant.

Det er ikke snakk om kopiering eller avskrift. Mine meninger kommer også frem i sakene.

Flere saker man har lest gjennom dagen blir grunnlaget for en 'post' på kvelden.
I dette tilfellet kan det bli problematisk å oppgi alle kildene, hva er riktig å gjøre i dette tilfellet?

Må legges til at jeg aldri har driftet et nettsted før, kun koding/oppsett for klienter.
 

Hupsey

Medlem
Tja, vil heller se på det å linke til kilden som en stor fordel.
Om de stedene nyhehtene kommer fra har twingly får du jo muligheten til å få link tilbake fra de store nettsidene(VG,dagbladet,TV2,kikk,og Tu har iallefall twingley.)

Link til kildene kan limes inn på bunnen av innlegget, og det er ikke noe galt i å ha kilder til mange nettsider (dersom det er relevant til det du skriver.)
 

knutars

Medlem
Litt diffust dette.
Det er ikke snakk om piratkopiering, men 'muntlig' oppsamling av materiale.
Men det er jo klart at kilder blir det jo flust av.
Har sett mange andre blogger utelater kildene sine helt. Dette stider vel litt mot flere normer vil jeg tro.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det spørs hvor mye arbeid som legges ned i en artikkel. Det er ikke ofte at man leser kildene i et stykke i avisen heller.
Men hvis en blogger stort sett bare gjentar det som kilden skriver, er det en fordel å ha en "lese mer"-lenk. Bedre for besøkerne, så bedre for deg.

Jeg har dessuten en mistanke at utlenker også er verdt noe, eller kommer til å bli verdt noe..
 

knutars

Medlem
Enig, selv om det blir et svare strev å holde orden på alle kildene. I det lange løp er det nok verdt det, og som en bonus holder samvittigheten seg på topp :)

Takker for alle innspill.
 
Topp