Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøp av domenet som allerede er registrert

nilsga

Medlem
Lurer litt på hva som er lureste fremgangsmåte for å tilnære seg en eier av et domene man ønsker å kjøpe, uten å "presse" prisen for mye i været? Domenet er et bra domene, men ikke et "superdomene". På sidene har det ikke vært aktivitet på lang tid, og jeg antar at eieren fortsatt har domenet fordi han/hun fortsatt har en idé om å bruke det til et eller annet, en eller annen gang. Tror ikke det er med tanke på salg vedkommende fortsatt har domenet. Jeg er redd at dersom jeg kontakter eieren på feil måte, så vil prisen bli kunstig høy. Jeg gir gjerne en fair pris for domenet, men hvordan gå fram...
 

dkoder

Medlem
Her er noen notater jeg har skrevet om forhandlinger.

Kunsten å Forhandle

Målet er å ha en sjekkliste som gir oversikt over forhandlingene, og kunnskapen som gjør en i stand til å mestre de (forhandlingene).

Man skal velge en Strategi ---> Filosofien man arbeider etter som preger atferden.
Så skal man velge Taktikk ---> Utspill, finter og knep til bruk i forhandlingene.

Forhandlingers 10 Faser
1. Forhandlinger oppstår
2. Forberedelse
3. Åpning av forhandlinger
4. Argumentasjon
5. Forhandlingsmulighetene kartlegges
6. Tilbudet legges frem - pris forhandles
7. Avslutning
8. Bekreftelse og avtale skrives
9. Avtalen gjennomføres
10. Evaluering av forhandlingene og eventuell fornyelse av avtaler.
 

nilsga

Medlem
Msites: Jeg vil ikke avsløre hvilket domene det er, men jeg har grunnlag for å tenke sånn :) Men som du antyder, den riktige prisen er jo til syvende og sist det man forhandler seg frem til...

dkoder: Takker for innspill! :)
 

Tony J

Alle skal få
Finn maksprisen
Hvis du hadde eid domenet. Hva hadde du ment ville vært en bra pris for det domenet? Det kan også være den summen som er den maksprisen du er villig til å gi (og det er ikke gitt at du har råd til dette i dag).

Forhandle med deg selv.
Ta noen runder i hodet ditt. Lat som det er ditt domene, du vet hva du selv ønsker for det og sett opp summer i hodet ditt som du mener ville fått deg på gli.

Etterspørsel:
Så kan du tenke litt om domenet som navn dekker en bestemt nisje. Er det "reiser.no" så er etterspørselen ganske stor nettopp fordi det er mange som lager slike type sider. Er det bananflue.no så er etterspørselen liten.

Gi et bud, men ikke forhør deg om summen
Til syvende og sist må du gi et bud og mine erfaringer viser at det er bedre å komme med et konkret bud enn å høre hvor mye selger vil ha for det. Husk, at det verste du kan få til svar er et "nei".

Jeg ville anbefalt deg å legge inn et bud som kanskje er litt under det budet som ville fått deg selv på glid dersom du selv hadde eid domenet. Da har du flere forhandlingsbud klare dersom selger kommer med et kontrabud.

Dette er bare mine personlige meninger.
 

nilsga

Medlem
Takker for mange nyttige innspill! Har forsøkt å få kontakt i eieren av domenet, men det virker å være vanskeligere enn først antatt. Hvilke muligheter har man til å finne kontaktinformasjon for en domeneeier hvis kontaktinformasjon i whois er skjult? Det var én epost-adresse på nettsidene til domenet, men fikk ingen respons derfra.
 

Travellingman

Nettgrunder
Jepp og da vil det nok være særdeles vanskelig å få tak i eierinformasjon når det er whois beskyttelse på domenet.

Men domenet er knyttet opp på en nettside ser jeg du skriver, har du forsøkt å google litt rundt og se om det er opprettet noen kontoer på sosiale media? G+, Facebook,Twitter osv?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Kan jo være det er noen smarte her inne som kan spore opp eieren? Verdt et forsøk kanskje?

Hvis du ikke vil ha dette til å dukke opp i søkemotoren, er det vel bare å skrive det litt kryptisk (som spamfolkene i gamle dager - V*I*A*G*R*A dått kåmm).
 
Topp