Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøp av nettside/domene, fradrag?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Husker jeg rett kommer avgjørelsen etterpå - hvis du selger sidene igjen.
Brukte du sidene for å skaffe inntekt (altså, en salgskanal) er det forskjellig fra å dyrke sidene for salg (altså, en produkt).
 

Santo

Active Member
Klart du kan føre det som en utgift. Om det er domener eller innhold har ikke noe å si.
Prisen har ikke noe å si (må bare trekkes fra over flere år hvis den koster mer enn 15000).

Jeg har lagt merke til at du alltid skriver at man selvfølgelig kan trekke fra alt relevant, men det er dessverre ikke slik i "virkeligheten" når det gjelder kjøp av kostbare domener.

Se f.eks. denne tråden:
https://www.webforumet.no/forum/konomi-regnskap-og-administrasjon/9367-skatt-p-domenekj-p.html

Er prisen på domenet over 15.000,- kan det ikke direkteutgiftføres, men det kan heller ikke avskrives. Kostbare domener må dermed tas inn i regnskapet som en del av et varelager.

Det betyr at hvis man kjøper domener for overskuddet i årsresultatet så skatter man både av kjøpssummen og evt. formue domenene/varelageret gir.

Logisk? Nei, absolutt ikke. Men det er dessverre slik Skatteetaten ser på saken.
 

Santo

Active Member
Men den tråden du peker til, bekrefter ikke den det jeg sier. Den konkluderer ikke heller. Mulig du har rett såklart, men hvor finner du info om at et domene blir del av et varelager?

Jeg har gjort mye research her og der og f.eks. vært i kontakt med trådstarter til den andre tråden.

De har i etterkant av den tråden både hatt bokettersyn og fått en uttalelse fra Skatteetaten om saken.
 

Santo

Active Member
Ok, er den uttalelsen bindende og offentlig, går det an å få se den?

Jeg har sett dokumentet. Det er på 9 sider. Det kan hende du får se det om du tar kontakt med trådstarter i den andre tråden.

Så spørs det vel hva domenet brukes til? hvis det er til ei nettside og ikke bare for å selge videre så har jo domenet forskj. betydning i virksomheten.

Det var i dette konkrete tilfellet ikke snakk om domener til videresalg, men til egen utvikling og bruk (f.eks. affiliate-sider).

Som jeg skrev tidligere så virker dette er helt idiotisk, men det er faktisk slik Skatteetaten ser på saken.

Som jeg også skrev betyr det at man må bruke midler som allerede er blitt beskattet dersom man ønsker å kjøpe/investere i gode og kostbare domener.

Har man mange og/eller kostbare domener så vil "varelageret" også kunne medføre formueskatt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er ikke gitt at skatteetaten ville vunnet frem i en rettsak selv om de tolker reglene på den måten.

Men hvorfor tolker de det slik? Det må vel være i tenkte tilfeller hvor noen kjøper et domene for å tjene penger på det, men i mellomtiden bruker det til en nettside for å gi inntrykk av at det er et driftsmiddel, altså skjuler den egentlige forretningen. Da er jo domenet faktisk en vare og skal inn i varelager.
 

spikre

peterhamre.no
Kjøper du et domene med intensjon om å selge det videre, er domenet helt klart å definere som en hyllevare (en del av varelageret). En nettside (med domene) som du har for å drive inn annonseinntekter, men velger å selge på et tidspunkt, er likevel ikke å regne som en del av et varelager.
Slik som dette er det jeg og min regnskapsfører gjør det. Det er ikke godt nok å "vente og se hva det blir til". Man fører etter intensjonen.
 

NilsF

Medlem
Domener er å betrakte som immaterielle eiendeler, og i så måte oppfatter jeg det som ganske logisk at også domener skal medregnes i selskapets formue, tilsvarende som for andre driftsmidler og eiendeler. Det finnes ikke et smutthull, hvor man kan redusere skatten ved å sylte ned store beløp ved investering i domeneporteføljer. Grensen ved kr 15.000 for aktiveringsplikt, er så velkjent for alle som kan regnskapsreglene, at om noen på denne tråden skulle påstå at det eksisterer et unntak for domener, så bør det forventes at disse legger frem dokumentasjon for det påståtte unntaket.

Både varelager og driftsmidler inngår i selskapets skattemessige formue, og i så måte er det av liten betydning hvorvidt man definerer et domene som en vare eller et driftsmiddel, bortsett fra at man for driftsmidler kan unngå aktiveringsplikten hvis anskaffelseskostnaden er under kr 15.000. For å få skattemessig fradrag for kjøpsverdien eller deler av denne, må man antakelig enten slette domenet, eller selge det for en lavere pris enn anskaffelseskostnaden. Kanskje kan man ellers forsøke seg med en (meget) godt begrunnet skattemessig nedskrivning, hvis det foreligger tungtveiende grunner, men som kan bli overprøvd av revisor eller Skatteetaten.

Naturligvis kan man foreta en regnskapsmessig nedskrivning etter god regnskapsskikk og forsiktighetsprinsipper, men dette får ingen betydning for skattemessig verdi.

For øvrig og ut fra en rekke andre tråder her på forumet, opprettet av brukere som stiller de mest banale spørsmål om regnskapsføring, fremstår det for meg som at mange tar noe for lett på regnskapsføringen. Regnskapsføring er et fag, som bør utføres av kyndig personell.

Skattemessige avskrivninger av immaterielle eiendeler
For immaterielle eiendeler som er utsatt for åpenbart verdifall, skal avskrivningens størrelse som utgangspunkt vurderes separat for hvert år. I praksis aksepteres imidlertid ofte avskrivninger i henhold til regnskapet, det vil si lineær avskrivning over antatt levetid. Immaterielle eiendeler som verken er utsatt for åpenbart verdifall eller er tidsubegrenset, er ikke avskrivbare. Dette er ofte tilfellet for varemerker, firmanavn, konsesjoner og lignende.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Kjøper du et domene med intensjon om å selge det videre, er domenet helt klart å definere som en hyllevare (en del av varelageret). En nettside (med domene) som du har for å drive inn annonseinntekter, men velger å selge på et tidspunkt, er likevel ikke å regne som en del av et varelager.
Slik som dette er det jeg og min regnskapsfører gjør det. Det er ikke godt nok å "vente og se hva det blir til". Man fører etter intensjonen.

Så du mener at din og regnskapsførerens vurdering rangerer høyere enn Skatteetaten selv?

Skatteetaten sier som sagt at domener med verdi over 15.000,- hverken kan direkteutgiftsføres eller avskrives. Og det helt uavhengig av hva det skal brukes til.

Dersom noen har fått en annen uttalelse/vurdering fra Skatteetetan så vennligst kom med den.

Det er jo slik at det er Skatteetatens "ord som er lov" og den dagen man sitter med et bokettersyn hjelper det lite at ens regnskapsfører sa det og det.
 

Travellingman

Nettgrunder
For øvrig og ut fra en rekke andre tråder her på forumet, opprettet av brukere som stiller de mest banale spørsmål om regnskapsføring, fremstår det for meg som at mange tar noe for lett på regnskapsføringen. Regnskapsføring er et fag, som bør utføres av kyndig personell.

Jeg er sikkert en som stiller banale spørsmål...

Men jeg har bare et lite ENK med inntekter under 50K og da trenger jeg bare føre et veldig enkelt regnskap.
 
Topp