Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe brukt

hurricane

Medlem
Hei, er det lov/ mulig å kjøpe brukt utstyr til foretaket? Man har jo ikke dokumentasjon på kjøpet... F.eks La oss si at jeg trenger en liten backup laptop, kjøper fra privatperson, hvordan føres det?

Hvordan fungerer det med tjenester levert av privatpersoner (under 1000kr per person årlig)?
 
A

aabbcc

Guest
Kjøpte noen hyller en gang. Fikk personen til å skrive en enkel kvittering på kjøpet. Det godtok iallefall regnskapsfører og revisor den gang.

aabbcc
 

Steve Cash

Medlem
Det er ikke noe problem å kostnadsføre driftsmidler kjøpt av en privatperson såfremt selgeren skriver en kvittering, men det er også helt nødvendig. Så lenge varen er eid privat er salget skattefritt for selgeren. Selvfølgelig kan en ikke trekke inngående mva ved bokføringen, ettersom det selges mva-fritt.

Med tjenester levert av privatperson regner jeg med at du mener lønn som utbetales for arbeid utført for ditt firma. (Dette var rett og slett en tungvint måte å si lønn på, så lenge mottakeren ikke er næringdrivende så er det jo en privatperson uansett om lønnen er 500 kroner i året eller 400 000.) Så lenge det dreier seg om under 1000 kroner i året er det skattefritt for mottakeren, men inngår i grunnlaget for beregning av arbeidsgiveravgift. Følgelig skal du ikke trekke skatt, og ikke sende lønns- og trekkoppgave, beløpet skal bare være med i et eget felt på følgesrivet til lønns- og trekkoppgavene.
 
Sist redigert:
Topp