Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe og leie ut leilighet - regler for skatt av inntekt?

Stian

Medlem
Hvordan er det med skatt av penger tjent på å leie ut en leilighet? Har lest dette:
Skatteetaten - Skatt ved utleie av bolig og fritidseiendom - Skatt ved utleie av bolig/fritidsbolig

Så det virker som om hvis jeg som privatperson eier og leier ut en leilighet, så må jeg betale skatt på inntektene. Men hvis en bedrift tar opp et lån, kjøper en leilighet og leier ut den? Da virker det logisk for meg at bedriften bare må skatte på (inntekt fra leie) - (avdrag på lan+renter) = inntekt?
 
Mulig at jeg tar feil da jeg ikke har personlig erfaring med akkurat det, men jeg kan ikke i mine villeste fantasier forestille meg at avdrag på lån kan føres som fradrag. Dette er jo ikke en utgift, det er midler fra en kapitalpost (bankkonto) som flyttes over til en annen (gjeld). Bedriften blir ikke en krone rikere eller fattigere av dette, så jeg kan ikke se at det gir mening at dette er noe man kan trekke fra i ligningen. Og renter på lån får du jo fradrag for som privatperson også?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Kan ikke forstå at det funker på noen annen måte enn det olafmoriarty sier, enten man er bedrift eller privatperson (leste gjennom akkurat den samme greia siden jeg skal flytte inn hos dama og leie ut min leilighet nå framover) :

Du skal skatte av overskuddet, altså (husleie fra leieboer) - (utgifter, dvs renter, felleskostnader et.c., men ikke avbetaling på lån). Det er OVERSKUDDET som blir "inntekten" din i denne sammenhengen.
 

Christian

Medlem
Helt riktig. Både som privatperson og gjennom et foretak skatter man av overskuddet. Uansett om du er privatperson eller kjører det gjennom et foretak så får du allerede utgiftsført (skattefradrag) på lånekostnadene (renten, ikke avbetalingen). Så derfor blir egentlig regnestykket så enkelt som at du skatter av inntekt minus felleskostnader, evt internett osv.
 

lpride

Medlem
Med mindre noe har endra seg på de to siste årene siden jeg hadde skatterett så er det slik at du får fradrag for renter, samt vedlikehold som gjøres for å oppretteholde standarden. Du får derimot ikke fradrag for arbeid som gir huset større verdi.
 
Topp