Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøregodtgjørelse

tahaglind

Medlem
Hei

Om jeg får betalt kjøregodtgjørelse fra oppdragsgiver (4,05 kr km + bom + ferje) går dette som en del av omsetning eller kan jeg ta ut beløpet skattefritt som lønn?

Hvordan er det om jeg får betalt kjøregodtgjørelse fra oppdragsgiver og skriver kjørebok selv for å få fratrekk på selvangivelsen, er dette riktig? eller faller dette bort siden oppdragsgiver betaler meg?

Trenger hjelp til hvordan dette skal gjøre riktig. Takker for svar :)
 

hansson

Langveisfarende
Driver du eget firma? Har du noensinne hørt om en rørlegger som tar 4 kroner kilometeren for kjøring? Neppe. Du skal fakturere en skikkelig pris som gir deg overskudd på kjøringen. 4 kroner (3,80?) er kilometersatsen du skal trekke fra i ditt eget regnskap, altså det du kan kreve i skattefradrag for bruk av privat bil i næring.

Når det er sagt så er godtgjørelsen du får fra oppdragsgiver skattepliktig omsetning, ja. Den bør vanligvis være med på fakturaen din.
 

hansson

Langveisfarende
Og ja, du skal skrive kjørebok til internt bruk i ditt eget firma. Dette danner grunnlaget for hva du kan kreve i skattefradrag for bruken av privat bil i firmaet. Det gjelder også dersom du får penger fra oppdragsgiver. I prinsippet er all betaling fra oppdragsgivere honorar for tjenesten du leverer, det har ikke noe å gjøre med forholdet mellom firmaet ditt og skatteetaten.
 

hansson

Langveisfarende
Jepp, for kjøring med bil (inkludert bilhold og avgifter) koster vel faktisk over 10-12 kroner kilometeren nå om dagen, og da snakker vi ikke en ny og fin bil. At staten tillater å skrive av bare en liten del av de reelle utgiftene til kjøring er ikke noe argument for at oppdragsgivere skal slippe å betale hva det faktisk koster + et påslag for at du tar risikoen ved å bruke din egen bil.
 

tahaglind

Medlem
Fant denne på miniforetak.no

Koster mer
Ifølge beregninger (2009) fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), koster hver kjørte kilometer 5,68 kroner ut fra følgende kriterier:

Biltype: Familiebil
Nybilpris: 349 000 kroner
Kjørelengde årlig: 15 000 km

Totalt har du da, ifølge OFV, en årlig bilkostnad på 85 175 kroner.
Bruk dette som pekepinn. Hvis du disponerer en rimeligere bil, slik som den på illustrasjonsbildet til høyre, blir regnestykket naturligvis annerledes.
 

hansson

Langveisfarende
Tok visst litt litt hardt i da jeg sa at det var 10-12 kroner, men i 2012 er utgiften steget til over sju kroner per kilometer.

Klippet fra Aftenposten:

I 2012 kostet en kilometer en Volkswagen Passat, Toyota Avensis eller Peugeot 508 drøye 7 kroner kilometeren. Det betyr i praksis at en tur med privatbilen fra Oslo til Hamar koster deg 840 kroner en vei. En tur fra Bergen til Voss koster deg 721 kroner, Trondheim–Værnes 240 kroner og fra Kristiansand til Grimstad 336 kroner.

Det er verdt å merke seg at de faktiske kostnadene i mange tilfeller er dobbelt så høye som de fleste får i kjøregodtgjørelse.

Bilen koster deg 262 kr. dagen - Aftenposten bil
 

hansson

Langveisfarende
Topp