Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Klarna Checkout med god samvittighet?

noekult

Medlem
Har prøvd å finne litt betingelser fra kjøpers ståsted hvis kjøper velger f. eks. faktura (delbetaling) alternativet fra Klarna Checkout. Men finner ikke nok om det på deres sider. Jeg har aldri brukt Klarna Checkout privat før så kjenner lite til deres betingelser og prosess.

Jeg har en etisk problemstilling som jeg prøver å finne ut av.

Hvordan er det egentlig Klarna vil tjene penger via Klarna Checkout?
Er det fakturagebyrer og inkasso, eller det også rentepålegg à la MasterCard-kjøp?

Er det "snille" betingelser for kjøperen?

Det er greit for meg med Klarna Checkout hvis det kun dreier seg om fakturagebyr fordi man velger faktura og eventuell inkasso om man ikke betaler regningene som avtalt med Klarna ved kjøpstidspunktet. Men om det er løpende renter som gjør at ting blir mye, mye dyrere enn ved kontantbetaling (f. eks. folk som kjøper en iPhone som de absolutt ikke trenger, på avbetaling med sluttsum på 12-13.000 kr...) så er det ganske annerledes etikkmessig.

Kanskje en teit topic, men det er kjekt å vite hva man tilbyr. Klarna Checkout har utrolig greie betingelser og konverteringsrater, skjønner at "alle" tilbyr dette etterhvert.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Via Klarna Checkout tjener de vel først og fremst penger fordi du som nettbutikk-eier må betale for å bruke dette. Det er ikke nødvendigvis et fakturagebyr, dette er opp til nettbutikken å bestemme.

Renter blir det vel først om man velger konto og delbetaler kjøpet.
 
  • Like
Reaksjoner: mra
Klarna-checkout, koster 5 - 6000 i etablering av avtalen, i tillegg til at de tar 2 - 3% av fakturasummen pr ordre. Så ja, de tjener definitivt penger på dette - men personlig digger jeg det. De tar seg av alt som har med betalingen å gjøre og alle fakturaspørsmål og ev. risikoer for at kunde ikke betaler ligger hos de. Helt genialt, og verdt hver ei krone.
 
Topp