Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kommer man noe gunstigere ut ved å ta ut utbytte vs lønn ?

allegretto

Medlem
Jeg er ganske fersk på regnskap / NUF, så derfor spørr jeg litt til.

Kommer man noe gunstigere ut ved å ta ut utbytte vs lønn ?

Om jeg har forstått der riktig så er de kronene som er tilgjengelige for å ta ut i utbytte allerede skattet for.
feks:
Overskudd før skatt 100,-
Overskudd etter skatt: 72,-
Utbytte 72,-
Skatt på utbytte 20,16,-

51,84,- havner i din lomme ..altså i overkant av 48% skatt
Blir det mindre gunstig å ta ut lønn? Kan noen sette opp et eksempelregnestykke på det?
 

Overlord

Medlem
Hei,

Dette kommer veldig an på hva du tjener totalt sett. Det man ikke må glemme er at man faktisk får en god del fordeler med å ta ut lønn i forhold til utbytte/personinntekt så som fødselspermisjon, arbeidsledighetstrygd, sykepenger etc etc etc. Dette er viktig hvis man har selskapet som hovedinntektskilde.

Min løsning er som følger (da er dette eneste inntektskilde). Jeg har opprettet både et AS og et ENK.

Tar ut opp til 6 G fra AS'et som lønn. (Skatter som en gud, da det blir arbeidsgiveravgift på dette i tillegg, for min del 14,1% i tillegg til vanlig skatt )

Tar så inn nok penger til ENK'et for å ta opp til toppskattgrensen ut av dette. Dette da det er lite å tjene på å betale arbeidsgiveravgift på beløp over 6G.

Etter at toppskatten har tredd inn, lønner det seg å ta ut resten som aksjeutbytte eller aller helst la det stå i selskapet og utsette skatten.
 
Sist redigert:

Overlord

Medlem
Tja, hva er vitsen med å tjene penger hvis man ikke bruker dem :-D

Har man penger man kan la stå i selskapet er det vel bedre å investere pengene i noe som gir ytterligere avkastning påfølgende år.

Joda, men da investerer du de fra selskapet. Ikke ta det ut som utbytte eller lønn. Da får du utsatt skatten og kan også investere den og få avkastning på den. (Selv om du bare hiver det i banken lønner dette seg). I tillegg kommer skjermingsfradraget som gjør at det hele lønner seg et prosentpoeng eller to til, selv om dette har blitt så mye redusert nå at det nesten ikke har noe å si.
 
Topp