Kjapp og trygg hosting for Wordpress

komplettbank.no - Partner eller annonsør?

Tonny Kluften

Administrator
På f.eks. abcnyheter.no/penger/okonomi/2014/06/02/flere-norske-ambassadeansatte-tatt-skattejuks så har abcnyheter en tradedoubler affiliate link til komplettbank.no listet under "Partnere" på høyresiden?
Er det lovlig å kall det for partnere når det er rene affiliatelinker? Skal det ikke merkes annonser i følge loven?
 
A

aabbcc

Guest
Jeg tror ikke loven sier noe spesifikt om hvordan det skal merkes, men at det skal komme tydelig frem hva som er reklame. Jeg er ikke 100%, men det er jo mulig å sjekke opp. I

abc
 
A

aabbcc

Guest
Det er jeg enig i. Men dessverre blir disse lovene ganske slapt fulgt opp. I mitt hode bryter tv2 markedsføringsloven hver dag med sine veldig dårlig merkede produktplasseringer. En liten markering i starten av programmet om at det kan inneholde produktplassering er litt tynt mener jeg.
 

Evensmo

Medlem
De mener vel selv at ved å kalle det "partner", så er det godt nok. Begynner å bli mye tvilsom praksis i norske mediehus. Blir spennende å se om noen tør å ta tak i dette, eller om man bruker alle ressursene på å ta rosabloggere.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ang. "partner"/"kommersielle tjenester" osv i stedet for "annonse"/"reklame" osv, der er det jo en enorm brist i hele logikken: Hva er begrunnelsen deres for å kalle det noe annet enn annonse/reklame? At det ikke virker like påtrengende som "annonse" etc? Vel, da prøver de jo faktisk å gi inntrykk av at det IKKE er en annonse, og dermed er det pr definisjon brudd på loven.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ang. "partner"/"kommersielle tjenester" osv i stedet for "annonse"/"reklame" osv, der er det jo en enorm brist i hele logikken: Hva er begrunnelsen deres for å kalle det noe annet enn annonse/reklame? At det ikke virker like påtrengende som "annonse" etc? Vel, da prøver de jo faktisk å gi inntrykk av at det IKKE er en annonse, og dermed er det pr definisjon brudd på loven.

I realiteten er jo alle de fleste affiliateavtalene partnere da det ofte er CPL og ingen ren betalt annonsering. Så sett fra den vinkelen kan det jo forsvares.

Sannheten er at det kommersielle markedet i dag er så fragmentert at det flyter godt i hverandre og definisjonene blir vage.

Generelt sett så mener jeg at vi i dag er omgitt av så mye kommersiell påvirkning og det er en del av hverdagen at de fleste voksne oppegående mennesker bør forstå forskjellen på når de blir påvirket av kommersielle interesser og ikke.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@msites - så fint at det bare er voksne oppegående mennesker som bør forstå at det som for de fleste ser ut som en annonse men som ikke er en annonse som ser den ... ikke-annonse-annonsen da. Hvordan vet de forresten om det er en oppegående voksen som ser den eller en ikke-oppegående voksen?

Morsomt å se at du fortsetter ditt korstog til forsvar av sketchy forretningspraksis og markedsføringsmetoder i ... la oss kalle det "grenseland", er alltid kjekt å vite hvor man har folk.
 

Msites Ltd

Livsnyter
@msites - så fint at det bare er voksne oppegående mennesker som bør forstå at det som for de fleste ser ut som en annonse men som ikke er en annonse som ser den ... ikke-annonse-annonsen da. Hvordan vet de forresten om det er en oppegående voksen som ser den eller en ikke-oppegående voksen?

Morsomt å se at du fortsetter ditt korstog til forsvar av sketchy forretningspraksis og markedsføringsmetoder i ... la oss kalle det "grenseland", er alltid kjekt å vite hvor man har folk.

Hold deg til saken og angrip ballen i stedet for personen.....
 

zapotek

Medlem
Så en kreativ variant på en kjent Norsk nettavis idag. Kredittkortannonsen var merket med "privat".
 
Topp