Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Konkurranse

Stoppet

Banned
Jeg har laget en konkurranse, men er usikker på om den er noe særlig. Er der noen som har tips til hvordan man eventuelt kan forbedre den eller lage en annen type konkurranse?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Å kreve deling for å delta i en konkurranse er rimelig håpløst i mine øyne (og virker amatørmessig). Stadig flere (hvis ikke de fleste) ser på slikt som et hinder for å delta (de ønsker å delta, men ikke å spamme sine venner), og mange vet også at den som arrangerer ikke har mulighet til å kontrollere om deling har funnet sted (fordi du ikke kan se det, bortsett fra om folk deler offentlig).

Når det er sagt, så er det vel ikke til å stikke under en stol at premiene gjør at denne konkurransen neppe kommer til å "go viral". Men sett i sammenheng med nettsiden gratiskontrakt.no, virker jo premien nogenlunde relevant.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Blir kanskje litt flisespikkete, men kravet om å dele for å delta i denne konkurransen er (såvidt jeg kan se) IKKE nevnt på FB-siden (men på nettsiden). Dermed bryter TS heller ikke FB sine vilkår. Men uansett, krav om deling er ingen god måte å spre en konkurranse på.

La meg ta et eksempel på noe som funker bra: En nettbutikk selger hvitevarer. Hvitevarebutikken arrangerer konkurranse med vaskemaskin som premie for dem som kommer med "det beste vasketipset". Nettbutikk og premie har samsvar (noe som ikke ville vært tilfelle dersom hvitevarebutikken ga bort en bil i premie) og man fanger i første omgang oppmerksomheten til dem som allerede liker FB-siden. Dette ser så andre venner av dem igjen og blir kanskje interessert.

Det viktigste er kanskje å finne ut HVEM som er (potensielle) brukere av gratiskontrakt.no - og hva slags premie som ville trigge dem?

Dernest er det nå engang slik at jeg ikke nødvendigvis forstår hva TS skal med likes på Facebook - TS burde be om e-postadressene til deltakerne, kanskje stille et enkelt spørsmål osv. Senere kan jo nyhetsbrevmottakerne få tilsendt mail med nye kontraktsforslag osv. osv.
 

Stoppet

Banned
@rune69 Takk for konstruktive tilbakemeldinger. Jeg har nok kastet meg ut i konkurranseverden uten å være forberedt eller opplyst nok.

I dine tilbakemeldinger finner jeg mange tips til hva jeg bør sette meg inn i før jeg eventuelt kaster meg på en konkurranse igjen.

Har eventuelt tips til nettsider hvor jeg kan lese mer om temaet?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Bare hyggelig. Dette temaet mases det jo utrolig mye om - særlig fra SoMe-ligaen i Oslo-området som alltid vet best (ta det for det er --> spydighet). De er fanatisk opptatt av regler (Sorry @Andreas Hatlem ;) ), men gir ikke fra seg mye info om hva som faktisk funker på nett.

Det er vanskelig å vite hva som funker, særlig fordi det er de unike ideene som ruler på nett - gjenbruk er ikke alltid dømt til suksess.

Opp gjennom årene har jeg opparbeidet en god kompetanse på hva som river og hva som er dømt til å feile, men likevel driter jeg på draget selv til stadighet. Ingen vitenskap dette....;)

I første omgang anbefaler jeg deg å finne ut hva du vil oppnå med en konkurranse - i går hadde jeg f.eks. en lengre prat med Visma som hadde en konkurranse med premier "ett års bruk av regnskapsprogram" og "et reisegavekort" (hehe, som jeg vant). De hadde en grei begrunnelse for hvorfor de hadde nettopp disse premiene - og det er viktig for alle som vil arrangere gode konkurranser.
 
Topp