Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Konkurrent kjøper lenker

Øie

Medlem
Hei!

Jeg har et spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. Vi driver en side innenfor en nisje med svært hard konkurranse når det gjelder SEO. Ligger for øyeblikket på 4. plass i google.no. På en av plassene foran oss ligger en side som tydelig kjøper lenker. Et enkelt lenkesøk viser en bråte lenker under klassiske solgte lenkesamlinger hos PR2-PR4blogger. Er dette noe man melder fra om til google om? Er jo litt irriterende at man må se seg slått av juksemakere, men det kan hende det er vanskelig å bevise at lenkene er kjøpt? Erfaringer rundt dette?
 
Jeg har aldri vært kynisk nok til å rapportere noen til google for dette (ettersom jeg driver med lenkekjøp selv) men jeg vil si at du har to alternativer:

1. Kjøp lenker selv.
2. Rapporter.

Så her står du altså foran et lite dilemma ettersom du tydeligvis er en person med moralske tanker rundt seo (ref: "juksemakere").

Skal jeg gi et lite råd så vil det være at det vil være klart økonomisk hensiktsmessig for dere å kjøpe linker kontra rapportere konkurrent.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Å kalle det å kjøpe lenker som juks synes jeg blir å dra det langt!

Å kjøpe seg reklameplass i form av en link kan vel aldri bli juks! Da er vel bannerannonsering, google ads og alt annet juks også da.....

Nei, forhold deg til konkurransen og gjør det du må for å komme deg foran, men ikke driv med skittpakker mot en konkurrent - det syns jeg er noe av det laveste man kan gjøre.

@n0stra: det er mange som selger linker, og prisene varierer kraftig!
 

n0stra

Medlem
Å kalle det å kjøpe lenker som juks synes jeg blir å dra det langt!

Å kjøpe seg reklameplass i form av en link kan vel aldri bli juks! Da er vel bannerannonsering, google ads og alt annet juks også da.....

Nei, forhold deg til konkurransen og gjør det du må for å komme deg foran, men ikke driv med skittpakker mot en konkurrent - det syns jeg er noe av det laveste man kan gjøre.

@n0stra: det er mange som selger linker, og prisene varierer kraftig!

Siden det er relevant til trådstarters spørsmål samt at det vel ser ut til at han også burde gjøre dette selv spør jeg videre. Vil dette være rimeligere og bedre på sikt enn å bruke penger på google adwords?
 

Msites Ltd

Livsnyter
En kombinasjon av de to vil jeg si er det beste. Ofte kjøper man linker på "mindre" sider for å få en SEO-verdi, som TS sikter til, og disse vil jo ikke gi direkte salg på lik linje med Adwords.

Derfor vil jeg si at en god kombinasjon av de to er det beste. Men, det vil jo ikke si at man skal glemme de mer naturlige måtene som artikkelmarkedsføring og linkbygging fra naturlige steder.
 

n0stra

Medlem
Selvsagt ikke. Ser bare et stort potensiale i at konkurrenter på vår nettbutikk ikke har satset hardt på annet enn adwords og de som benytter dette er stort sett utenlandske butikker. De norske konkurrentene lever på linker fra omtaler og blogger samt det faktum at de har en side som har eksistert lengre.
 

testdriver

Ha det bra..
Man vil nesten automatisk også selv få "ettersyn" ved å melde inn en konkurrent. Og da ser de ofte gjennom hele nettverket hvis man har flere nettsider man internlinker.

Ikke uten risiko man gjør sånt.
 

Øie

Medlem
Å kalle det å kjøpe lenker som juks synes jeg blir å dra det langt!

Å kjøpe seg reklameplass i form av en link kan vel aldri bli juks! Da er vel bannerannonsering, google ads og alt annet juks også da.....

Nei, forhold deg til konkurransen og gjør det du må for å komme deg foran, men ikke driv med skittpakker mot en konkurrent - det syns jeg er noe av det laveste man kan gjøre.

Nå snakker jeg om lenker som selges kun for å oppnå en bedre plassering i søkemotorer, ikke lenker med nofollow eller lenker som videresendes til en ikke-indeksert "mellomstasjon".

Paid links - Webmaster Tools Help
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå snakker jeg om lenker som selges kun for å oppnå en bedre plassering i søkemotorer, ikke lenker med nofollow eller lenker som videresendes til en ikke-indeksert "mellomstasjon".

Paid links - Webmaster Tools Help

En lenke er en lenke! Den er ment å bringe business til siden i en eller annen form.

Å begynne å skulle forsøke å stikke kjepper i hjulene for en konkurrent er uansett så ufint at det nesten kan betegnes som grovere enn å bevege seg i gråsonen på hva som skulle være "lov" og ikke lov!

Og, det søkte her er jo at det ikke er noen LOV om at det ikke er lov å kjøpe linker, det er Google som er en privat aktør på markedet som har noen regelsett hvor de ikke ønsker at folk skal kjøpe linker av hverandre, men heller kjøpe linker av dem ;)
 

kongen

kongemedlem
Det er ikke forbudt å kjøpe lenker, men å gjøre det som en SEO-strategi er kanskje ikke det klokeste da søkemotorene misliker dette.
 

pleb

Medlem
Det er ikke forbudt å kjøpe lenker, men å gjøre det som en SEO-strategi er kanskje ikke det klokeste da søkemotorene misliker dette.

Men det kan da strengt tatt ikke være noe særlig forskjell på linkbytte med ABCD (som mange mener at Google aldri finner ut av ) og kjøp av lenker? Eventuelt folk som bare har lyst til å linke til siden din?

:cool:
 

i-net

Medlem
Dette er jo heller ikke noe nytt problem, så hvorfor klage her over det egentlig?

Jo..., selvfølgelig fordi dette var i en nisje som du befinner deg i...

Tenk samtidig på dette før du evt. "anmelder" han til Google:

Hvis du ikke kan med hånden på hjerte si at du ikke linker til dine egne sider i utstrakt grad, så er du ikke så mye bedre enn han...


mine tanker.
 
Sist redigert:
Topp