Spørsmålet må vel være hvorfor?
Si Tonny setter opp et rubrikkmarked for webrelaterte ting på WF, og kanskje får inn 40-50 annonser hver måned.
Det må være gratis å annonsere, slik at der er det ingenting å tjene, men disse annonsene har kanskje noen hundre visninger hver måned, si et par tusen sidevisninger per måned.
Tonny legger muligens inn noen AdSense annonser og tjener et par hundre kroner, toppen, det er ikke nok til å dekke hosting en gang, for å ikke snakke om utvikling av en slik tjeneste.
Et annonsemarked vil neppe dra særlig mange nye brukere til WF, og alt i alt er det bare ekstra arbeid og kostnad, noe stadig flere forumeiere har forstått, og det er ikke akkurat fett å drive forum, selv flere av de store foraene sliter med å skaffe inntekter, samt at inntoget av Disqus, Facebook og den slags går mange fora i næringen, og å da opprettholde et rubrikkmarked er for de fleste bare tull.
Når det kommer til å konkurrere med store aktører som Finn, så er det selvfølgelig mulig.
Man kan ha enormt flaks og utvikle noe som tar over for Finn, men det blir stadig vanskeligere, ikke minst fordi Finn det siste året har blitt mye flinkere til å oppdatere og utvikle nytt, samt at de har forstått at prisingen deres ikke er holdbar i lengden.
Likevel, dersom man klarer å lansere noe nytt, som er minst like bra teknisk, noe ingen ferdigløsninger eller "classifieds themes" er, og er gratis samt får nok momentum, så er det mulig, men man må ha nesten et viralt momentum, ellers vil det være umulig å konkurrere med et av Norges største selskaper som har milliarder av kroner å brenne av for å beholde sin markedsposisjon.
Så er spørsmålet også her hvorfor?
Man må altså først fremst utvikle en løsning som er like bra, eller helst bedre, enn Finn.
Deretter må man ha flaks, mye flaks, det er ikke slik at "if you build it, they will come", spesielt ikke i rubrikknisjen med en så sterk aktør, man må ha flaks, og eventuelt mye penger til annonsering, selv om det ikke er noen garanti i seg selv, men det hjelper.
Det er også slik at skal man konkurrere i en slik nisje, så nytter det ikke med "hagle" metoden, hvor man har 300 wordpress sider, og satser på at en av de kanskje mot alle odds skal bli populær en gang i fremtiden.
Man må satse på den ene nettsiden, yte support til bestemor som ikke klarer å legge inn en annonse, utvikleren som ikke skjønner API'en du har satt opp osv, for skal du konkurrere må du også ha slike løsninger, slik at bilselgere og eiendomsmeglere kan importere annonser direkte inn på sine egne sider osv.
Med andre ord alle de samme tjenestene og supporten Finn tilbyr til sine kunder, og det er fulldagsjobb, minst.
Legg dette til grunn, og at tjenesten må være gratis for å noe som helst mulighet til å konkurrere med Finn, så må man nærmest slå ut Finn fullstendig for å få nok sidevisninger til å tjene noe, og de fleste vil innse at det er langt enklere og sannsynligvis mer lukrativt å starte noe i en annen nisje.