Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kontrakt for fotografering, nødvendig med jurist/advokat?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg sitter å jobber litt med en kontrakt jeg skal gi til de bryllupsparene jeg skal fotografere. Jeg har ikke lyst til å "nedlesse" de med masse tungt stoff, men ha en ganske kort og konsis kontrakt hvor det tydelig kommer frem ting som pris vi har avtalt, hva som ligger i denne prisen, hva som skjer om jeg blir syk, kost/losj etc etc...

Jeg spurte en annen fotograf om dette og han anbefalte meg å ta kontakt med en jurist for å få dette ordentlig.

Er dette virkelig nødvendig?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har sansen for enkle, korte avtaler som er ytterst presise.

Type: jeg tar bilder av dere i bryllupet. Bildene kan dere bruke til hva dere vil. Blir jeg sjuk på bryllupsdagen har dere ingen krav på erstatning.

Altså helt kort, enkelt og presist. Laaaaange kontrakter kommer de ikke til å gidde å lese, og de kommer ikke til å skjønne språket i kontrakten dersom en jurist skriver den. Blir bare problemer av sånt.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hva med underskrift?

Holder det f.eks at jeg skriver noe sånt som "avtalen regnes som akseptert ved bekreftelse pr epost" slik at de slipper å signere og så scanne/maile til meg?

Jeg har jo møter med alle brudeparene, men jeg tenker at noen kanskje vil se over kontrakten istedet for å skrive under der og da når vi møtes.
 

knippsen

Medlem
Jeg er straks ferdig utdannet jurist med spesialisering innen kontraktsrett, og tenker at dette klarer du helt fint å lage på egenhånd. Men hvis du vil ha hjelp kan jeg sikkert sette opp en enkel kontrakt for deg gratis hvis du sender meg en pm med punkter du vil ha med.
 
Topp