Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kontrakt for løpende konsulentjobb - innspill ønskes

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Hei,

Jeg jobber som programmerer (PHP, Perl og MySQL) og konsulent.

De fleste jobber jeg har tatt har vært til fast pris etter spesifikasjon, hvor jeg har fakturert 50/50 ved oppstart og ferdigstilling. Dette har fungert fint. Det er også vært endel konsulentjobber til timepris. Disse har vært små (under en dag), og jeg har sendt faktura på antall timer etter jobb utført.

Nå har jeg fått forespørsel om en jobb som konsulent på en jobb som strekker seg over noen uker. Iom. at jeg bla. skal hjelpe til med spesifikasjon, programmere, utarbeide muligheter, komme med kreative innspill o.l, så er det vanskelig å gi en fast pris på prosjektet. Kunden vil betale per time og har akseptert min timepris.

Er det noen som har innspill til hvordan lage en avtale som gjør begge parter fornøyde? Jeg har prøvd å finne eksempler på som kontrakter som dekker en slikt åpent oppdrag, men fant ikke noe passende.

Mulige vanskelige punkter kan være;

For meg: jeg ønsker en viss minimumsinntekt i tilfelle prosjekt blir av kortere tid en forespeilet. Jeg må sette av tid for jobben - dvs utsette eller avslå annet arbeide. Kunden er også ny - er det vanlig med fakturering av et "depositum" ved oppstart, som så trekkes fra på senere faktura? Hva med løpende fakturering hver uke eller annen?

For kunden: Mye av arbeidet er selvstendig - hvordan sikrer de seg at jeg er effektiv og leverer "fair" regninger?

Innspill mottas med takk!
 

peterandrej

pensjonert moderator
For kunden: Mye av arbeidet er selvstendig - hvordan sikrer de seg at jeg er effektiv og leverer "fair" regninger?

Jeg har en enkel oppskrift på dette. Dersom kunden krever dokumentasjon på at du har jobbet de timene du sier du har jobbet så eksisterer det en grunnleggende mistillit mellom dere som parter. I alle tilfeller er det i slike situasjoner best om dere ikke samarbeider.