Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kontrakt for løpende konsulentjobb - innspill ønskes

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Hei,

Jeg jobber som programmerer (PHP, Perl og MySQL) og konsulent.

De fleste jobber jeg har tatt har vært til fast pris etter spesifikasjon, hvor jeg har fakturert 50/50 ved oppstart og ferdigstilling. Dette har fungert fint. Det er også vært endel konsulentjobber til timepris. Disse har vært små (under en dag), og jeg har sendt faktura på antall timer etter jobb utført.

Nå har jeg fått forespørsel om en jobb som konsulent på en jobb som strekker seg over noen uker. Iom. at jeg bla. skal hjelpe til med spesifikasjon, programmere, utarbeide muligheter, komme med kreative innspill o.l, så er det vanskelig å gi en fast pris på prosjektet. Kunden vil betale per time og har akseptert min timepris.

Er det noen som har innspill til hvordan lage en avtale som gjør begge parter fornøyde? Jeg har prøvd å finne eksempler på som kontrakter som dekker en slikt åpent oppdrag, men fant ikke noe passende.

Mulige vanskelige punkter kan være;

For meg: jeg ønsker en viss minimumsinntekt i tilfelle prosjekt blir av kortere tid en forespeilet. Jeg må sette av tid for jobben - dvs utsette eller avslå annet arbeide. Kunden er også ny - er det vanlig med fakturering av et "depositum" ved oppstart, som så trekkes fra på senere faktura? Hva med løpende fakturering hver uke eller annen?

For kunden: Mye av arbeidet er selvstendig - hvordan sikrer de seg at jeg er effektiv og leverer "fair" regninger?

Innspill mottas med takk!
 

peterandrej

pensjonert moderator
For kunden: Mye av arbeidet er selvstendig - hvordan sikrer de seg at jeg er effektiv og leverer "fair" regninger?

Jeg har en enkel oppskrift på dette. Dersom kunden krever dokumentasjon på at du har jobbet de timene du sier du har jobbet så eksisterer det en grunnleggende mistillit mellom dere som parter. I alle tilfeller er det i slike situasjoner best om dere ikke samarbeider.

Enten stoler de på deg, eller så gjør de det ikke. Så enkelt er det faktisk.
 

HPF

Medlem
Enten stoler de på deg, eller så gjør de det ikke. Så enkelt er det faktisk.
Tillit er noe man gjør seg fortjent til.

I den bransjen der (programmerer) så skjer det altfor ofte at det som var piece of cake ender opp som piece of shit - og en skyhøy faktura.

Jeg har grei regel. Hvis de tiltross for kravspesifikasjoner og rom for forbehold ikke greier å gi en prisantydning så vet de ikke hva de driver med eller de gidder ikke å bruke tid på forespørslen. Begge deler er diskvalifiserende.

No cure no pay. Null forskudd, betaling får de når jobben er gjort og ting fungerer som det skal.
 

sta

Medlem
Jeg har en enkel oppskrift på dette. Dersom kunden krever dokumentasjon på at du har jobbet de timene du sier du har jobbet så eksisterer det en grunnleggende mistillit mellom dere som parter. I alle tilfeller er det i slike situasjoner best om dere ikke samarbeider.

Grunnleggende er jeg enig med deg i dette, men i praksis er saken ikke bare svart/hvit.

Bokføringsforskriften §8.4.1 som sier at bokføringspliktige som utfører tjenester hvor vederlaget er basert på timeforbruk, er pliktige til å dokumentere dette. Nå gjelder dette vel riktignok ikke EPF, men også for ens egen del er det ofte nyttig å dokumentere hva man faktisk bruker tiden på.

Vi har flere store kunder som vi har jobbet med i flere år og der vi har gjensidig stor tillit, men der det fremdeles er krav om detaljert timeregnskap. Rett og slett fordi de er nødt å kunne dokumentere i sine regnskaper hva de får igjen for pengene de bruker på oss. Vi hadde faktisk en kunde i fjor som fikk en merknad i revisjonsberetningen pga. mangelfulle timelister fra en tjenesteleverandør.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Takk for alle svar!

Tillit er noe man gjør seg fortjent til.

I den bransjen der (programmerer) så skjer det altfor ofte at det som var piece of cake ender opp som piece of shit - og en skyhøy faktura.

Jeg har grei regel. Hvis de tiltross for kravspesifikasjoner og rom for forbehold ikke greier å gi en prisantydning så vet de ikke hva de driver med eller de gidder ikke å bruke tid på forespørslen. Begge deler er diskvalifiserende.

No cure no pay. Null forskudd, betaling får de når jobben er gjort og ting fungerer som det skal.

Så fremt kravspek. er god (nei, en skisse og "jeg vil ha noe slikt" er ikke det), så er jeg helt enig i at det bør være en prisantydning - les tilbud på fast pris. Det er slik jeg pleier å jobbe (se øverst).

No cure no pay er kanskje greit, men da må det være helt klart hva som skal være the cure. Det du kaller for "rom for forbehold" må altså ha noen begrensninger. Hvis du vil ha en no pay sikkerhet, så må det være helt klart for oppdragstager at han vet hva han skal levere.

Tilbake til mitt opprinnelige spørsmål, så var det snakk om at kunden ikke hadde en skikkelig spesifikasjon, men bla. ønsket hjelp til å utvikle/definere tjenesten, og så bygge den. Dvs. litt "veien blir til som vi går. Kan du hjelpe oss å finne veien?". Uten å si noe mer om tjenesten, så var det kunden som foreslo timepris på jobben, med mulighet for litt ekstra arbeide etter piloten. Da vet vi nok også mer om hvilken arbeidsinnsats som kreves.

Det jeg var ute etter var altså å finne en kontraktløsning som er tilfredsstillende for begge parter, som er klar over at det er en litt åpen/løst definert jobb. Det ser ut til at vi dropper forskudd, men at jeg fakturerer løpende hver uke. Ingen har da spesielt stor risiko, og det bør fungere greit i et tillitsforhold.
 

hansson

Langveisfarende
Skjønner ikke hvorfor du ikke kjører prosjektpris og legger inn buffer for at ting går på tverke. Timepris gir deg ikke sjansen til å drive bisniss. Den gjør deg til en vanlig lønnstaker. Du driver forretninger. Målet ditt er å selge til maksimal pris av det markedet og kunden er med på å betale. Det greier du ikke med timer.

Du trenger ikke fortelle kunden hvor mye buffer du legger på, men en prosjektpris er veldig enkel for kunden å forholde seg til. Du får samtidig øvd deg på å gå gjennom prosjektets bestanddeler og satt pris/tid på hver ting.

Prosjekt XX skal inneholde elementene a, b, c, d og e, og skal leveres ferdig fungerende og bugtestet innen Xx.xx.xxxx. Prisen er XX. Hvis kunden avblåser oppdraget faktureres et minimums avslutningsgebyr på kr XXXX. Forøvrig deles prosjektprisen opp i bitene a, b, c, d og e, og kunden betaler for delene som er ferdigstilt eller mer enn 50% fullført, avgrenset av minstesatsen i bunn.

Alt ut over denne avtalen skal enten

a) Lages ny avtale på hvis det er nye og større deler/påbygging
b) Timepris hvis det er mindre, løpende ting, fiksing, justeringer, nye småideer fra kunden, serveradmin, osv.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Hansson, takk for et veldig bra svar!

Når jeg spurte, så syntes jeg oppdraget var for løst definert til å finne en prosjektpris, men du ga meg noen ideer om hvordan det kunne gjøres uten timepris. Vi har allerede blitt enige om time med løpende fakturering, men jeg tar ideene med til neste lignende jobb!
 

webfyr

Medlem
Prosjektpris er veldig behagelig for kjøper! Har jobbet som PHP og Asp.net C# utvikler i mange år, deretter startet kjøpe tjenestene når jeg ikke har hatt tid mer.. Hvis du oppgir prosjektpris, sørg for å spesifisere hver minste detalj, hvert eneste grensesnitt og virkemåte. Tegn gjerne alle skjermbildene på forhånd (kladd). Det er ingen som tjener på en konflikt.

Tidligere har jeg satt ut programmeringsjobb til utlandet, uten å spesifisere nok i detalj, fordi jeg trodde de skjønte tankegangen.. gledet meg som bare det, men resultatet ble så dårlig at jeg bare måtte kaste alt og gjøre det selv. Den som utvikler, sitter med en tanke om hvordan det skal se ut.. den som skal kjøpe det, noe helt annet.. aldri, aldri anta at dere mener det samme hvis noe er uklart. Og ikke jobb med noe før du har fått det godkjent.

Og estimater.. man underestimerer alltid timeantallet i programmeringsjobber. Ville lagt til minst 50%-60% på det antallet timer du tror du vil bruke.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
hehe.... byråkratiets veger er uransakelige... hvorfor ikke gå utenom dem?
 
Topp