Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kopi varer, lover og regler

mannen

Medlem
Hei, jeg fikk nettopp en "anonym" henvendelse: "Til info...Det nå satt i gang tiltak mot nettbutikker som selger kopi kina undertøy...Dere er på listen...og vil bli kontaktet den nærmeste tiden(hvis dere ikke rydder opp selv da)".
Henvendelsen henviser til en leverandør av undertøy jeg ikke visste eksisterte en gang. Men jeg var inne på nettsiden og så at bildene jeg har fått av min leverandør er helt like dem som vi liksom skal sende kopivarer fra.

Vi har ikke med hensikt solgt kopivarer, da vi ikke visste at noen andre leverandører leverte disse engang. Varene er ikke merket med logo, navn eller noe annet som henviser til at de skal være noe de ikke er.

Hva sier loven angående dette?
Er det noen som vet hvordan vi skal gå frem i en slik sak? Er det nok om vi tar nye egne bilder? Må vi kassere klærne, selv om vi ikke selger dem som et merke de ikke er?
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Når du mottar en slik "Anonym" hendvendelse er det nok bare å se bort ifra det, da det hele ikke virker særlig seriøst..

Hvorfor være anonym?

Nei, bare se bort ifra dette.. Det hadde ihvertfall jeg gjort..
 

mannen

Medlem
Jeg tenkte det samme.
Men vi driver en seriøs butikk, og ønsker ikke å havne i et dårlig lys.
Jeg Googlet litt angående piratkopier og fant denne: KOPIPRODUKTER - Se de latterlige kopiproduktene - Nettavisen
Her har de laget tro kopier av et produkt, og i tillegg prøvd å etterligne navnet på produsent.
Jeg har som sagt ikke kjennskap til den leverandøren vi skal selge kopiprodukter i fra, men jeg vil tippe at det er noen fysiske forskjeller på produktene, om de ikke er produsert på samme fabrikk da? :) Og som sagt, så selger vi det ikke som en merkevare.

Jeg føler selv at vi ikke gjør noe galt, eller er jeg helt på jordet?
 

mannen

Medlem
Jeg tror det samme, men det er likevel alltid best å være føre var tenker jeg. Man vet jo aldri hvor langt en forsmådd konkurent kan gå.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Den dagen du blir kontaktet av en advokat, DA kan du begynne å svette litt.. :p

Men, frem til da kan du sove trygt om natten.... ;)
 

Gaasehud

Medlem
Ja, blir liksom for teit at noen i ettertid sier at du skulle ha hørt på en mld fra en anonym. Sikkert en konkurrent som vil ha deg vekk, men opptrer de med navn e.l., da bør du "svette litt", som Sjefskoder sier. ;)
 

mannen

Medlem
Jeg er ikke så veldig bekymret. Men liker best når alt er riktig

Vi kommer nok til å ta nye bilder selv uansett, så er i alle fall den biten greit. Det vil være naivt av oss å tro at vår kinesiske leverandør sitter med opphavretten til bildene, når motparten er en amerikansk produsent.

Og etter det jeg har googlet meg frem til, så er det ikke snakk om en kopi sak, så lenge man ikke prøver å selge produktet som merkeprodukt, og at det ikke er brukt logo eller lignende som kan antyde at produktet selges under falske betingelser.

Vi selger enkelt og greit bare klær, som tilfeldigvis ligner på noe som andre selger. Kvaliteten på produktene har det ikke vært noe å si på, og de fleste produktene er enten merket med vår logo, eller uten logo på vaskelappen.

Tror vi slår oss til ro med dette, og får heller bare ta det opp igjen, om det skulle bli noe mer.
 

Santo

Active Member
Vi kommer nok til å ta nye bilder selv uansett, så er i alle fall den biten greit. Det vil være naivt av oss å tro at vår kinesiske leverandør sitter med opphavretten til bildene, når motparten er en amerikansk produsent.

Men produktene deres må jo være utrolig like konkurrentens sine når dere og den kinesiske produsenten frem til nå har kunnet benytte den amerikanske produsenten sine bilder?
 

picxx

Well-Known Member
Mye synsing omkring det å importere/selge kopiprodukter i norge.

Det ER lov å importere kopiprodukter til norge (du har derimot selvsagt ikke lov til å smugle det inn om det er snakk om større parti).
Det ER lov å selge kopiprodukter i erhvervsmessig øyemed i norge.

MEN... det er ett stort antall merkevarer som har en midlertidig forføyning, og disse merkene er det IKKE lov å importere og/eller selge, være seg kopi eller ikke, uten godkjennelse fra hovedimportøren i norge.
Listen over de som har midlertidig forføyning får man ved henvendelse til toll.no
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
OK, hvis jeg forstår det rett så kan du ta inn varene på denne listen - sålenge det ikke er snakk om kopier (original kan du fremdeles ta inn), sant?
Listen her gjelder kopier (eller som det heter "varer som krenker immaterialrettigheter").
 
Topp