Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kortbetaling på små nisjesider

Santo

Active Member
Hei,

Jeg har planer om å starte med noen flere små webshop'er innenfor noen nisjer, og har vel kommet til den konklusjonen at man må eller bør legge til rette for at brukerne kan betale med kort.

Men som jeg har forstått er det relativt kostbart å ha en avtale med et selskap som tar imot pengene for deg, og i den forbindelse kommer spørsmålet mitt:

Kan man ha én avtale, men bruke denne på flere nettsider? Eller må man ha en løpende avtale pr. nettsted hvor man tilbyr kortbetaling?
 

Santo

Active Member
Har ikke svar på det du sprø om, men hvorfor vil du ikke bruke PayPal? Går fint å betale med kort der også, selvom man ikke har konto.

Det er kanskje en mulighet ja, men jeg har en liten følelse av at seriøsiteten til nettstedet virker litt høyere om man tilbyr "tradisjonell kortbetaling" fremfor Paypal.

Men jeg tar kanskje feil her?
 

Miniforetak

Medlem
Jeg brukte PayPal ved kortbetaling av abonnement, men var ikke fornøyd med bilagskvaliteten/salgsdokumentet. Fikk aldri fram de nødvendige opplysningene som det kreves skal være med på et salgsdokument.

Rent praktisk fungerte det for øvrig greit.

For meg er ikke dette noen utfordring, lenger, etter som jeg har lagt alt innhold ut gratis :D
 

adeneo

Medlem
Det finnes mange pakker og tilbydere å velge i, men jeg er temmelig sikker på at Netaxept Start kun er beregnet for en stk nettbutikk.
Jeg vet at Netaxept Plus (og sikkert også Advanced) har mulighet for å brukes på flere domener/nettbutikker da jeg såvidt har vært borti en slik løsning en gang i verden.

I utgangspunktet leier man en betalingsterminal (online terminal), så hvor man velger å bruke denne skulle vel være ett fett, men jeg mener å huske at Nets/BBS tok ekstra betalt dersom man skulle legge til flere domener eller valutaer, men er litt usikker, men dersom du roter litt rundt på sidene til Nets og leser litt om de forskjellige avtalene så finner du sikkert svaret.

Sånn ellers så er det vel vanlig at man går igjennom Teller, Dibs eller en lignende leverandør for å få en avtale som dekker mer enn bare Nets, men kunne ikke finne noe om bruk av samme terminal i flere nettbutikker på deres sider heller, dog kun med to minutters leting i avtalevilkårene og på forsiden.

Paypal er en enkel og grei løsning, men jeg synes det virker noe useriøst.
På den andre siden er det flere mellomstore firmaer som har nettbutikkløsninger uten betalingsmulighet i det hele tatt, hvor man må sette over penger direkte til selgers konto eller få varene tilsendt i oppkrav. Har vært borti dette flere ganger, men kommer ikke i farten på noen eksempler, men dette var vel også firmaer med en fysisk butikk som kun tilbyr netthandel som en tilleggservice.

En online betalingsløsning kommer fort på noen lapper i året, men skal man først drive nettbutikk bør man vel ha som mål å ha såpass omsetning at man dekker opp de 5-10k i året det koster å leie en slik online terminal.
 

ChrisE

Medlem
Jeg satt med samme problem som deg i begynnelsen. Da jeg ikke omsetter for alt for store summer, så valgte jeg å gå for en Paypal løsning til kortbetaling, bankoverførsel og Faktura (Som SveaFinans tar seg av). Sist nevnte var viktig for meg, da jeg tror kunden ser positivt på det at man samarbeider med større betalingsleverandører.

Ut i fra statestikken på nettbutikken, så er det VELDIG få personer som faktisk forlater siden når de kommer til betaling. Noen leser kanskje på forhånd, men for min del har dette enda ikke vært noe problem.
 

Tonny Kluften

Administrator
Ut i fra statestikken på nettbutikken, så er det VELDIG få personer som faktisk forlater siden når de kommer til betaling. Noen leser kanskje på forhånd, men for min del har dette enda ikke vært noe problem.

PayPal tilbyr jo betaling med VISA og det er ingen vits i å skrive på nettsidene noe sted at det går igjennom PayPal. Når de klikker på betalingsknappen blir de ført til PayPal og ser det da. Da skal det mye til for at de avbryter, for jeg tror at inni hodet deres er kjøpet allerede gjort når de klikker på betalingsknappen.
 

Msites Ltd

Livsnyter
PayPal tilbyr jo betaling med VISA og det er ingen vits i å skrive på nettsidene noe sted at det går igjennom PayPal. Når de klikker på betalingsknappen blir de ført til PayPal og ser det da. Da skal det mye til for at de avbryter, for jeg tror at inni hodet deres er kjøpet allerede gjort når de klikker på betalingsknappen.

Her er vi faktisk enige Tonny!

Jeg ser heller ikke hvorfor webutviklere ser på Paypal som mindre seriøst enn norske selskap som tar seg av korttransaksjoner. Noen som har lyst til å begrunne dette?

Jeg tror heller ikke at norske forbrukere har noe stort forhold til verken nets, paypal eller andre leverandører. De gjør seg opp et helhetsinntrykk av nettsiden og leverandøren tror nå jeg.
 

Santo

Active Member
Her er vi faktisk enige Tonny!

Jeg ser heller ikke hvorfor webutviklere ser på Paypal som mindre seriøst enn norske selskap som tar seg av korttransaksjoner. Noen som har lyst til å begrunne dette?

Jeg tror heller ikke at norske forbrukere har noe stort forhold til verken nets, paypal eller andre leverandører. De gjør seg opp et helhetsinntrykk av nettsiden og leverandøren tror nå jeg.

Det er ihvertfall en god del mer tungvint for kunden å bruke kredittkort via Paypal og det er med på å minske seriøsiteten i mine øyne. I tillegg til at jeg er sikker på at man mister en del salg pga. det.

På en side med "normal kortbetaling" så fyller man ut sine kortdata og ferdig med det.

På en side som tilbyr kortbetaling via Paypal kommer man først til en side hvor Paypal forsøker å få deg til å logge inn med en Paypal-konto.

For bare å betale uten å bruke en Paypal-konto må man trykke på en link, og da kommer det opp en side hvor man kan fylle ut kortdataene sine. Men i tillegg må man fylle ut masse personlig informasjon for å få lov til å betale.

Ofte har man også fylt ut den samme informasjonen i selve nettbutikken. Dette er mao. tungvint. Folk er late og vil at ting skal gå enkelt og fort.

Bilde #1:
Først kommer man hit. Der må man igjen trykke på en link for å komme til den rene kortbetalingen.

e58e2f3542aefc567a1b9add2669bc7d.jpg


Bilde #2:
Og når man først kommer til betalingen må man fylle ut masse informasjon.

8bff9b79b47837919396009101a715bf.jpg
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg ser heller ikke hvorfor webutviklere ser på Paypal som mindre seriøst enn norske selskap som tar seg av korttransaksjoner. Noen som har lyst til å begrunne dette?

JEG ser ikke på Paypal som mindre seriøst enn "vanlig" kortbetaling, men jeg tror mange KUNDER gjør det. Paypal er nok helt ukjent for mange som ikke er så vant med å handle på nett, og med en god del historier om kortsvindel de siste årene er dette med kortbetaling noe mange er svært skeptiske til Og spesielt når de skal handle fra en ukjent nettside som tilbyr en ukjent betalingsløsning vil jeg tro.

Her er hva noen nettbutikk-eiere skriver:

Vi bruker paypal på noen av våre butikker. Ulempen er at de tar 3.95% av hver transaksjon, som blir veldig mye om man har en del salg. I motsetning til f.eks DIBS, hvor man betaler en fast avgift i året, og får lavere % avgift. I tillegg synes jeg ikke at betalingsvinduet til PayPal er optimalt. Det kan forvirre kundene til å tro at de må registrere en PayPal konto for å kunne betale.

1. PayPal er en veldig dyr løsning pga de høye gebyrene. En seriøs nettbutikk vil aldri kunne leve med de høye prosentene PayPal tar for transaksjoner og utbetalinger/overføringer.
2. PayPal har dessverre fortsatt et noe negativt rykte på seg for kun å bli brukt i mindre, semi-seriøse nettbutikker (foruten Ebay selvsagt, som forsåvidt eier PayPal), og kan således dra ned seriøsiteten på butikken.
3. Terskelen for å be om kreditering/kansellering av PayPal-betalinger er veldig lav. Vi har flere kunder som har brukt PayPal og som ofte har opplevd at kunder har bedt om å få pengene tilbake uten noe som helst argumentasjon, lenge etter at den vanlige returfristen var gått ut.

Kilde: Magento - Paypal som betalingsløsning for kredittkort - Norwegian Forum - eCommerce Software for Growth
 

Santo

Active Member
Santo, det der gjelder kun hvis du har vært logget inn på PayPal på den pc`en før. Hvis du ikke har det så får du opp en vanlig VISA betalingsvindu.

Men den største ulempen, det at man må fylle inn masse info for å få lov til å betale, er jo der fortsatt.
 

adeneo

Medlem
Her er hva noen nettbutikk-eiere skriver:
Vi bruker paypal på noen av våre butikker. Ulempen er at de tar 3.95% av hver transaksjon, som blir veldig mye om man har en del salg. I motsetning til f.eks DIBS, hvor man betaler en fast avgift i året, og får lavere % avgift. I tillegg synes jeg ikke at betalingsvinduet til PayPal er optimalt. Det kan forvirre kundene til å tro at de må registrere en PayPal konto for å kunne betale.

Joa, Dibs er nok billigere de, men vedkommende som har skrevet det innlegget må ha misforstått litt, enten det eller så er det jeg som har misforstått litt.
Dibs tar seg bare av den tekniske løsningen, selve innløsningen av kortbetalingen må man ha en separat avtale med en annen aktør om, da gjerne en bank eller noe lignende, eller man går direkte gjennom for eksempel Nets (det finnes også andre slik som Euroline, PBS osv).

Den årlig avgiften til Dibs er kun for den tekniske løsningen, og tredjeparten som står for kortinnløsning skal normalt ha sin betaling utenom dette igjen, og for eksempel hos Nets så ligger kortinnløsningsgebyr for mindre nettbutikker ofte på rundt 3%, mens hvis man går gjennom sin lokale bankforbindelse for innløsning av kort kan man enkelte ganger få bedre tilbud. Jeg mener at alle Norske banker i dag tilbyr en eller annen form for online betalingsterminal knyttet opp mot Nets/BBS.

Kan derfor ikke forstå at det kan bli så veldig mye dyrere med Paypal enn med andre løsninger, dersom man tar med årlig avgift til Dibs e.l. og kortinnløsningsgebyret til innløser, da kommer man nok fort opp i over 4% i gebyr på omsetning fra kortbetalinger allikevel.

Min oppfatning er at Paypal er langt rimeligere å bruke enn mer stødig løsninger som går igjennom Nets/BBS når man tar alt med i betraktingen, men at sistnevnte for de fleste virker langt mer seriøst da det er mer slik kundene er vant til, med ett standard betalingsvindu og ofte med BankID integrert osv. samt at de fleste kjenner Nets/BBS og vet at det er sikkert (tror er sannsynligvis et bedre ord, da ingenting er sikkert!).

Jeg personlig har ingen problemer med å bruke Paypal på for eksempel eBay, men når jeg støter på det i Norske nettbutikker blir jeg straks mer skeptisk og lurer på hvorfor ikke nettbutikken har en mer "seriøs" løsning. Det kan selvfølelig endre seg dersom paypal blir mer utbredt, men så lenge alle store nettsider, slik som komplett, finn osv. bruker Dibs/Nets/Teller o.l. så er det litt der lista er lagt for hva som oppfattes som seriøst, selv om Paypal egentlig er en grei nok løsning, og i hvert fall bedre enn å bare tilby postoppkrav.
 
Topp