Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kortsvindel

seastart

Medlem
Ble oppringt av banken i dag med spørsmål om datteren min er i USA. og det måtte jeg jo avkrefte å si at hun er i Bergen. hun hadde brukt ca 20 000 kroner der borte i USA idag. spurte henne om hun hadde brukt kortet u-vettigt, og hun sier hun bare har handlet på nett 1 gang, og da var det Apple store via min aff. link? første og eneste gang hun har handlet med kort på nett. forbanna til greier, men heldigvis er vi forsikret via banken, men alikevel ikke noe gøy midt i jule handlingen.
 

picxx

Well-Known Member
siden de henvendte seg til deg er det vel du som står for dette?
Skjønner ikke spørsmålet?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hve er det egentlig du vil frem til her? Du kommer ikke med en eneste link, og smatidig virker hele tråden din som useriøs..... :s
Selv har jeg da brukt over 20,000 kroner i utlandet før, men baken ringer da ikke allikevl.... ?? Litt mer forklaring her eller?

Har hun egentlig blitt trukket fra kontoen sin? Hvorfor skal banken ta kontakt dersom ikke... Litt mer utryllende info er ikke å takke neit til....
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det var sikkert ikke Apple som gjorde noe muffens, så lenge hun bestilte fra den ordentlige siden. Antageligvis er det vel noen som har fått kortinformasjonen hennes for lenge siden, men ikke brukt den før nå.

Et tips til datteren din vil være å opprette flere kontoer, en konto for å mellomlagre pengene også (Eller bare la det stå på en lønnskonto). Kjør så alle innkommende penger inn på denne lønnskontoen, så overfører du bare det du trenger til en hver tid før du går ut (regner med hun har nettbank). Det er mitt triks i tilfelle noe skulle skje med kortet mitt. Da vet jeg i det minste at om kortet skulle forsvinne så er det aldri mye dem får brukt der.

Og skulle man få bruk for mer penger på øyeblikket, da har man mastercard! : )
 

haugslett

Medlem
Det var sikkert ikke Apple som gjorde noe muffens, så lenge hun bestilte fra den ordentlige siden. Antageligvis er det vel noen som har fått kortinformasjonen hennes for lenge siden, men ikke brukt den før nå.

Et tips til datteren din vil være å opprette flere kontoer, en konto for å mellomlagre pengene også (Eller bare la det stå på en lønnskonto). Kjør så alle innkommende penger inn på denne lønnskontoen, så overfører du bare det du trenger til en hver tid før du går ut (regner med hun har nettbank). Det er mitt triks i tilfelle noe skulle skje med kortet mitt. Da vet jeg i det minste at om kortet skulle forsvinne så er det aldri mye dem får brukt der.

Og skulle man få bruk for mer penger på øyeblikket, da har man mastercard! : )

Et annet tips er å være konstant blakk. :)
 

seastart

Medlem
Var vel ikke et spørsmål, og nei det er ikke jeg som har gjort dette. hehe.
grunnen til at vi ble oppringt var at vi kjenner folk i banken, og banken hadde fått beskjeden fra Oslo. Den bank ansatte ringte meg for å være sikker på at ikke datteren min faktisk er i USA, de har vel ikke fått tak i henne da. kan ikke tenke meg at det er Apple store har noe med dette å gjøre, eller at det er noe galt med linken, for varen er mottatt, og dette er en vanlig link via tradedoubler. til dere som lurer på hvorfor jeg skriver det her så er navnet på tråden: Generell snakk og svada Alt du måtte ha på hjertet.
og dette var det jeg hadde på hjertet i dag.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har opplevd noe lignende selv, bare med mindre summer. Og siden da har jeg aldri hatt mer enn 2000 kroner på kontoen (så fremt jeg ikke er på vei til elkjøp for å blakke meg, men da overfører jeg like før jeg reiser dit! )
 

Knut

Medlem
Banken har ringt meg 2 ganger av samme årsak men p.g.a. meget mindre beløp. Jeg hadde blitt trukket 1$ 3 ganger. Da hadde VISA meldt fra til min bank som igjen ringte meg å sa at kortet ble sperret umiddelbart. Trengte jeg penger så hadde jeg 5 minutter på meg til å komme meg i en minibank. Den andre gangen hadde de tatt 5$. Samme skjedde da og da var klokka ca 22.00 da en fra banken ringte. Det var ett østeuropeisk firma som hadde brukt kortet mitt på en usa reg. shop. Synes de har ett helt glimrende system som plukker opp slike ting.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Syns det er utrolig bra at bankene passer litt på sånt!

ble faktisk selv oppringt av banken for et par år siden, da hadde kortnr mitt blitt funnet på en liste med kredittkortnr, men jeg hadde ihvertfall ikke lagt merke til noe snusk på kontoen. Tror jeg ville ha lagt merke til det, siden jeg pleier å ha ganske god styring på hva jeg har på kontoen. Spesielt på det tidspunktet der, siden jeg var nesten kronisk blakk da...
 
Sist redigert:

Knut

Medlem
Er ikke bankene, men VISA som alarmerer bankene som igjen kontakter kundene og evnt sperrer kort. Alle banker skal ha en kontaktperson som VISA kan nå døgnet rundt.
 

picxx

Well-Known Member
Syns det er utrolig bra at bankene passer litt på sånt!


Banken min (skandaibanken) fikk visakortet sperret, sendte meg et nytt og fikk penger refundert fra visa før jeg i det hele tatt merket at kortet mitt ble svindlet. Akkurat det synes jeg er hakket bedre da.. :)
(Ok, litt sløvt av meg å ikke oppdage at jeg ble svindlet, men dog)
 

picxx

Well-Known Member
Må vel være hakket bedre at de oppdager shiten så det aldri bli trukket ett øre. ;)

Det som er best er vel at korteieren er såpass opplyst at han aldri lar kortet bli utsatt for svindel ;)
 
Topp