Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kostnad, utvikling av custom iPhone Apps

peterandrej

pensjonert moderator
Får av og til kunder som ønsker egne iPhone Apps. Vanligvis går dette helt fint, da mange kunder ikke vet forskjellen på en App og en mobilttilpasset nettside, så da legger jeg bare opp en wordpress plug-in som "lager" en mobilversjon (som jo da selvsagt kan brukes på iPhone).

Siden jeg aldri har laget en iPhone App, og ikke kan se for meg at jeg skal begynne med det de nærmeste åra heller, lurer jeg på om noen andre har erfaringer rundt dette med apps. Hva snakker vi om i kostnader vanligvis? Er det som en vanlig hjemmeside i low-end-segmentet (altså fra 10.000 og opp) eller snakker vi om millioner liksom? Er det mange som har spesialisert seg på apps i Norge? Vet dere om noen som er flinke på dette?

Noen å anbefale?

Tanken min er egentlig bare å ha en pris jeg kan presentere til kunder, type "iPhone App? Ja, det kan vi fikse. Det blir å koste 25.000 ekstra, og vi kommer til å bruke firma A til utviklingen, da de er spesialister på apps."
 

sta

Medlem
Huff, jeg har desverre litt smertelig erfaring med kostnad for utvikling av iPhone applikasjoner. Vi har ikke gjort det i stor skala men vi har utviklet noen custom apps for kunder. Felles for alle er at vi har forsøkt å lage gode budsjetter i forkant men utviklingen har uten unntak blitt mer enn dobbelt så kostbar som forventet. Mye av dette skyldes nok at vi ikke har mye erfaring med utvikling av applikasjoner for mobil.

Hva kostnaden vil bli avhenger jo helt av kompleksiteten, men som andre her også skriver; Går du til et norsk firma så er 10.000kr. alt for lite. Jeg vil tro du min. må gange beløpet med 5 hvis du skal få utviklet bare den enkleste applikasjonen.
 

quicktech

Medlem
Dette er et interessant tema jeg også har fundert litt over. Den app store løsningen er så sinnsykt enkel å bruke og alt koster jo så lite at det rett som det er dumper ned en ordrebekreftelse fra apple på et par tre hundre kroner for de 10-20 applikasjonene jeg kjøpte bare fordi det så interessant ut. Får man først applikasjonen ferdig og ut på butikken til apple tror jeg det er en smal sak å gjøre godt med penger, nettopp fordi de har så sinnsykt mange entusiastiske brukere som meg som gjerne kjøper masse greier bare fordi det er kult. Men det er jo å komme til det punktet da.

Mobilutvikling er definitivt en del av fremtiden, og Apple har jo en helt unik evne til å spre nye produkter fort. Små enheter har bruksmessige restriksjoner nettopp fordi de er små, men det er jo ipaden et godt svar på.

Jeg tror definitivt utvikling for mobil vil bli en mye viktigere del av vår bransje fremover, frem til det punktet hvor en pc/mac og en mobiltelefon er den samme fysiske enheten. Men det må bli enklere og mer åpent for oss som er utviklere, enn det apple tilbyr pr i dag.

Er det noen som vet hvordan google gjør dette med sin mobilplatform Android, er denne enklere å utvikle for?
 

Gaasehud

Medlem
På stående fot kommer jeg på Shortcut AS og Apps AS, som har utviklet Yr.no-appen blant andre. Men disse er nok store (i den grad man kan være store på det markedet i Norge allerede nå), og tar nok godt betalt. Dog kan det jo hende de har tilbud for mindre apps som viser nettsider med litt funksjonalitet++.

Kanskje bedre om du finner en kineser som har lært seg å fikle med SDK'n til iPhone og kan snekre sammen et ok resultat for noen dollar. ;)

Ellers vil jeg anbefale WPtouch (som sikkert er det du refererer til), eller jQuery-pluginet jTouch som gjør den til en "app" som ligger på skrivebordet og viser siden gjennom Safari uten menyen osv. Veldig gøyal løsning i grunn, men må fikles mer med enn WPtouch som setter seg opp av seg selv. :)

En annen reserve-løsning om du ikke går for app er å fikse så det blir et ikon av snarveien til nettsiden på springboard; guide.
 
Andre bra leverandører

Jag kan varmt rekommandere en annen leverandør som utvikler applikasjoner i Norge.
Icmd (ICMD) leverer Iphone applikasjoner til en betydelig lavere pris enn det dere prater om her.

Jeg kjøpte en applikasjon for min restaurant som band annet inneholder funksjoner som matmeny (oppdaterer ca 1 gang i måneden) og bordforespørsel til et pris av ca 20 000:-.
 
Topp