Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Krøll med Facebook-liker

hansson

Langveisfarende
Har hatt FB-like-knapper på alle sider på nettstedet til fakturaprogrammet vårt noen uker nå, men nå har det plutselig blitt noe krøll med både tellingen av likes og hvilke sider en like lenker til.

Gode tilbakemeldinger før påskehelga|Gratis fakturaprogram på nett | Conta Faktura har vi 3 som liker. På samme sidemal (single.php) men en annen artikkel viser det 63 likes... (de to andre nyhetene som ligger ute).

På sidemalen page.php som bruker nøyaktig samme kode er det også forskjeller, f.eks. mellom Gratis fakturaprogram på nett | Conta Faktura| Regler for purring og Gratis fakturaprogram på nett | Conta Faktura| Kreditnota

Sidene som har 63 "likere" refererer til hjemmesiden (conta-faktura.no) mens de andre refererer til den aktuelle undersiden, slik tanken var. Har noen andre opplevd endringer i Facebook sitt script, eller kan noen se om jeg har gjort noe feil i koden?
 
Sist redigert:

Imbera

Medlem
Har også opplevd missmatch mellom faktisk likes og hva man f.eks får på facebook profilen (på flere domener). Nå har jeg også jobbet endel med diverse annet med facebook og mitt generelle inntrykk er at ting er så som så, og at man må bare ta til takke med slik det er. Og at ting nødvendigvis ikke er 100%.

Uansett, det er jo en gratis kommunikasjonskanal så hva kan man / skal man forvente?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dere må ha lagt inn gal kode. Og: er du sikker på at det er en like-button? Det står "anbefaler" og det er vel en annen fb-widget, eller?

Anyway, FB-likebutton krever at man oppgir URL'en til siden man liker, og her regner jeg med at dere har lagt inn WP-permalink-shortkoden slik at denne URL'en popper opp automagisk i FB-koden? Har dere gjort det skal det jo ikke være mulig å gjøre feil eller få galt resultat. Mangler URL'en skal du jo normalt få en feilmelding isteden for like-knappen.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Hallojs!

Leste ett-eller-annet sted at det var noe klus med dette..
Gjort noen oppdateringer også hadde dem ikke heeeeelt "fått det til enda" :p

Skal se om jeg klarer å finne tilbake til den artikkel å se om det stod en løsning der..


/S
 

hansson

Langveisfarende
Ja, det som ligger inne er en url-encodet versjon av permalenken (get_permalink) og resten er hentet direkte fra FBs developer-sider. Du kan velge ord på knappen selv (liker eller anbefaler). Prøvde først med the_permalink men det gir samme resultat.

Vi tipper det er et problem hos FB fordi det så ut til å fungere perfekt de første par ukene.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ok, jeg trodde kanskje du hadde tatt den anbefalergreia (som jeg ikke aner hva gjør engang, hehe), men dersom det har funket før og plutselig ikke funker - så ligger helt klart problemet på FB.

Personlig har jeg ikke erfart problemer med likeknappen, så dette var merkelige greier.
 

hansson

Langveisfarende
Mer krøll med liker-knappen. Den på frilansboka dått no har plutselig sluttet å fungere. Den er ikke tilknyttet noen FB-side, men det skulle ikke ha noe å si, for andre knapper jeg har liggende på andre nettsider uten egen FB-side fungerer. Koden er jo helt kliss lik, så det ser ut som det er noen endringer hos FB som har gjort at det ikke lenger fungerer hvis det mangler ett eller annet open graph-parameter i head. Kanskje verdt å ta en sjekk på deres egne nettsteder, for dette må ha skjedd ganske nylig. Har noen lest noe om hva som er endret?

Får håpe alle "likene" er lagret slik at de vises når knappen er blitt fikset?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har merket litt tull med dette på fotosiden min, men kun på dette innlegget:

Bryllupsfotograf Skien - Hege-Iren og Alp - Frogner Foto - Fotograf Porsgrunn Skien Grenland

Når jeg prøver å like posten, får jeg opp "Error" som viser denne teksten når jeg klikker på den:

There was an error liking the page. If you are the page owner, please try running your page through the linter on the Facebook devsite (https://developers.facebook.com/tools/lint/) and fixing any errors.

Men siden det kun gjelder èn post, er vel dette noe annet enn det du har problemer med.
 

hansson

Langveisfarende
Veldig rart at det blir feil på bare én side. Jeg får samme feil, ikke bare på én side, men på ett nettsted av flere som kjører samme kode for knappen. Når jeg kjører testen deres får jeg opp blant annet dette, som nok forklarer hvorfor det skjer:

Admins And App ID Missing: fb:admins and fb:app_id tags are missing. These tags are necessary for Facebook to render a News Feed story that generates a high clickthrough rate.
Like Button Tag Missing: og:title is missing. The og:title meta tag is necessary for Facebook to render a News Feed story that generates a high clickthrough rate.
Like Button Tag Missing: og:type is missing. The og:type meta tag is necessary for Facebook to render a News Feed story that generates a high clickthrough rate.
Like Button Tag Missing: og:image is missing. The og:image meta tag is necessary for Facebook to render a News Feed story that generates a high clickthrough rate.
***

Det ser kanskje ut som det nå kreves en egen FB-side for akkurat dette nettstedet, siden de vil ha inn admin- og app ID.
 
Topp