Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kreditsjekk

Olaf

New Member
Hei jeg lurte litt på om alle nettbutikker i Norge har en samlet database om kunder som har bestilt en vare mot faktura og ikke betalt, liksom en intern base der andre netbuttikker kan gå inn og kreditsjekke sine kunder.
Jeg har startet med faktura med betalingsfrist på 14 dager og jeg ser at de er noen som ikke har til hensikt og betale, jeg vet at man kan kjøpe kreditsjekk men de koster ca 90 kr, pr sjekk og hvis noen bestiller vare til kr 300 da og vi foretar sjekk til 90 kr da er all fortjeneste burte av den ordren.
 

kaieivindm

Member
Hei!

Det finnes ingen sentrale gjelds-register i Norge p.t. Dette er noe bankene har etterspurt i lang tid, men lite gehør på saken. Skal ikke se vekk i fra at med tanke på markedet og masse-oppsigelser på sør og vest-landet kan ting endre seg.

De ulike nettbutikkene bruker også ulike kredittsjekk selskaper, de mest kjente som Experian, D&B og Credit Easy er oftest brukt. Men ingenting lagres mellom disse partene.

Problemet ditt virker som å være 1) dyrt å ha tilgang til eget kredittsjekk byrå samt 2) liten gevinst, da det koster mer enn det smaker.

Hvorfor ikke bruke Klarna sin løsning? Også slipper du den delen selv? Om det lar seg gjøre?
Eller en annen type faktureringstjeneste som kan bistå.

Samtidig er det veldig lett å bli kvitt "anmerkninger" som er satt på person ved en evt. opprettet inkasso sak i Norge. I dag er det bare til å gjøre opp for seg, og anmerkningen forsvinner.

Før var dette satt fra kalender året, så da måtte man vente før en kunne f.eks gjøre samme søknaden.

Med andre ord, i Norge er det genialt å la ting gå utenfor forfall, for tar ofte 2-3 måneder om ikke lenger før det går til inkasso. Og er det småbeløp i tillegg, så koster det ofte mer enn det smaker for de som driver inn pengene.
 
Topp