Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kunde ønsker å kjøpe seg inn - ønsker innspill

n0stra

Medlem
En kunde vi har levert til og som er meget fornøyde både med kvalitet og pris inviterte oss forrige uke til å ta et møte for å se på muligheten for å bli ene-leverandør. Vi snakker om en av de største innkjøperne og videreformidlerne av våre produkter i Norge med kontorer over hele landet, stort salgsledd og profesjonelle medarbeidere som kan komplettere oss på en meget god måte.

Vi har nå fått deres første tilbud og det forutsetter at de kjøper seg inn og skaffer seg 51 prosent av aksjene, halvparten av styremedlemmene samt styrelederposisjon. De har hittill begrunnet dette med at de ønsker å sikre seg selv samt at de nok også innser potensialet for stor profitt med våre fremtidige planer som de kjenner til.

Slik vi ser det er dette en enorm mulighet økonomisk. Alle vi 4 ansatte i firmaet er medeiere og representert i styret idag samt 2 utenfor selskapet hvorav styreleder er en ekstern investor med mye forretningsbakgrunn. Men vi gruer også for å miste kontroll på selskapet, at de kan bestemme hvor mye utbytte som tas ut, kan innlemme selskapet inn i sin egen gruppe og flytte penger over. Ikke minst også legge seg opp i driften og fjerne mye av den kreative og gode jobbatmosfæren vi har skapt. Deres organisasjon er også tungrodd og stor mens vår er liten, fleksibel og basert på rimelige og kostnadseffektive løsninger hvor vi selv har kontroll.

jeg håper igrunn at de er mer opptatt av å sikre leveransen slik at vi ikke blir så store at vi lar dem i stikken om noen år, ansetter eget personell og konkurrerer de ut (som vi jo selvsagt kan på sikt). Vi føler også at de er mer avhengig av å ha med oss på laget enn vi er nødt til å ha de (edruelige budsjetter og har allerede kunder spredt rundt i hele landet fra før). Vi skal ha møter med advokat på onsdag og se på tilbudet samt vurdere mottilbud.

Tenkte å høre med andre her hva dere evt har å si, komme med innspill, tipse meg om ting vi bør tenke på.
 

Nutz

Med lem
Hvis de er så strålende fornøyd med jobben dere utfører, så er det ingen grunn til at ikke også vil bruke dere fremover, selv om de ikke har kontrollen over butikken deres. ;)

Lever dere godt nok i dag og synes dere gjør det bra med bedriften deres, så er det ingen grunn til å la seg bli spist opp..
 

hohohoo

Medlem
Kan ofte være vanskelig å være rasjonell i slike prosesser. Det blir mye følelser, som er naturlig for noe man har skapt.

Til slutt handler det ofte om to ting, penger og makt. De har helt sikkert noen planer om å videreutvikle selskapet, passer de med deres tanker? Hvor er dere om 5 år, med eller uten det oppkjøpet?

Hva er det verdt, hvor lang tid vil oppkjøperne bruke på å tjene inn det de byr med dagens omsetning/overskudd?

Så er det noen verdier som det er vanskelig å sette pris på, f.eks fritid, pensjonssparing, andre slike verdier som de kan tilføre som dere ikke har i dag?
 

n0stra

Medlem
De er store og har en kraftig kundeportefølje. Jeg tror at de nok vil bruke oss på en god del oppdrag fremover uansett da vi utkonkurerer de fleste samtidig som vi har spart inn de rette steder og i tillegg tjener mer penger enn vi gjorde før. Vi har også satset på større kvalitetskontroll slik at vi bruker mindre underleverandører og vi har stålkontroll på kostnadene ved hver leveranse.

Hvis vi får en eneavtale hos de og baserer oss på innkjøpene deres i 2008 så vil dette isåfall øke omsetningen vår med 400 % totalt sammenlignet med budsjettet for 2011 innenfor våre hovedprodukter. Dette vil selvsagt bety mye for oss i form av at vi kan bygge opp store økonomiske muskler på kort tid samt kunne satse på planer vi har liggende for videre ekspansjon. Vi mener å ha flere gode ideer som alene ville kunne drive selskapet.

Det jeg reagerer på er at man nå i første omgang mottar et tilbud som forutsetter at man i realiteten gir fra seg all kontroll slik jeg ser det. Hvem som styrer hos de om x antall år vet man jo ingenting om og jeg vil aldri inngå en avtale basert på goodwill når så mye står på spill.

Det blir spennende å høre hvilke forslag advokaten setter opp, jeg går utifra at tilbudet deres nå er deres "ønskedrøm" så da får vi sette opp vår og se om vi møtes i midten etterhvert. Må jo si at økonomisk uavhengighet og et lønnshopp for min del også frister. men jeg trives kjempegodt i jobben min og vil for all del ikke miste den uavhengigheten, eierskapsforholdet samt muligheten for å øke egen avkastning ved å introdusere flere egne ideer som skaper flere inntekter.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du øker ikke omsetningen *DIN* hvis du samtidig gir opp mer enn halvparten av bedriften (og dermed bedriften) - det blir da omsetningen *deres*. Da kjøper de bare opp en leverandør. Er vel ikke å anse som å få en 'eneavtale' lenger.

Jeg vet ikke hvor gamle dere er (som selskap), men det blir nok flere kunder som blir like fornøyd. Hvis tilfellet er at du utkonkurrerer de fleste og har bedre performance, så er det bra å ha is i magen - og det synes ikke bare Diplom.

Mtp tilbudet er det viktig å ha fokus riktig. Alt dette 400% omsetningsøkning, økonomiske fordeler, eneavtale, budsjetter og 49% aksjer er 'vas' når du ikke eier bedriften. En avtale er bare en avtale, og hva får dere egentlig for 51% av aksjene?

Bedre å tjene pengene over tid og beholde bedriften enn å få de nå og miste kontrollen, synes jeg. Ferrarien kan alltid kjøpes i 1:15 skala ;)
 

kongen

kongemedlem
Skal dere første selge 51% så kan dere like greit selge 100% av aksjene. Når man mister kontrollen over selskapet så er man bare en vanlig arbeidstaker... Enten beholde alle aksjene, eller selge alle aksjene.
 

picxx

Well-Known Member
Skal dere første selge 51% så kan dere like greit selge 100% av aksjene. Når man mister kontrollen over selskapet så er man bare en vanlig arbeidstaker... Enten beholde alle aksjene, eller selge alle aksjene.

Eller beholde 51% pluss majoriteten i styret.. :)
Da har man ihvertfall styring over både firma og avgjørelsene.
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Uten at jeg har noe erfaring innenfor dette vil jeg si meg ganske enig med Picxx..

Hvis de skulle kjøpe 49% av aksjene vil de jo at firmaet skal gå bra! og dere vil kanskje få tilgang til den store kundebasen de har tilgang til??
Ville nok jeg om jeg skulle kjøpt meg inn så mye i et firma
 

n0stra

Medlem
Eller beholde 51% pluss majoriteten i styret.. :)
Da har man ihvertfall styring over både firma og avgjørelsene.

Ja jeg ser jo på hva vi ønsker av modeller. Slik jeg ser det så vil avkastningen potensielt være like stor iløpet av de neste to år som det de tilbyr for aksjemajoriteten og styreflertall. Så det er nok deres "drømmekontrakt" sånn i måte.

Jeg ville heller hatt en løsning hvor de kjøpte seg inn med en minoritetspost som ga de rett til en styreplass. På den måten har de kontroll over økonomi og hva som skjer i bedriften vår siden vi har møter hver måned blant annet. I tillegg kunne man se på å ordne en kontrakt som sikrer de mot at vi lar dem i stikken over tid. Eneste grunnen til at jeg ønsker et evt innkjøp fra deres side er tilgang til salgsledd, tettere samarbeid, større økonomiske muskler og få satt igang endel prosjekter vi har virkelig stor tro på kan generere inntekter før noen andre evt gjør det.

Vi har snakket endel og ingen av oss ønsker å gi fra oss kontrollen og selvstendig styring i bedriften. Vi ønsker ikke engang samlokalisering som de også har nevnt i kontrakten siden vi føler at det vil føre til utvanning av arbeidsmiljøet samt at vi liker måten vi jobber på og ikke vil ha noe innblanding fra eksterne sånn i måte.
 

kongen

kongemedlem
Vi har nå fått deres første tilbud og det forutsetter at de kjøper seg inn og skaffer seg 51 prosent av aksjene, halvparten av styremedlemmene samt styrelederposisjon.

gi fra oss kontrollen og selvstendig styring i bedriften. Vi ønsker ikke engang samlokalisering som de også har nevnt i kontrakten

Aksjemajoritet, kontroll, ene-leverandør og samlokalisering = nedleggelse av ditt eksisterende firma og overføring av alle aktiva til det store hovedselskapet. Tror ikke du får spesielt mye igjen for de siste 49% av aksjene.
 

picxx

Well-Known Member
Aksjemajoritet, kontroll, ene-leverandør og samlokalisering = nedleggelse av ditt eksisterende firma og overføring av alle aktiva til det store hovedselskapet. Tror ikke du får spesielt mye igjen for de siste 49% av aksjene.

Etter å ha lest ditt siste innlegg er jeg 100% enig med Harald her ... enten selger du alt, eller du ordner en avtale hvor du/dere bestemmer.
 

n0stra

Medlem
Vi endte opp etter møte med advokater for å gå gjennom kontraktsforslaget også med å si blankt nei. Vi tilbydde dem å se nærmere på saken om 6-12 måneder da vi mener at verdigrunnlaget da vil bli et helt annet.

Vi foreslo også å heller inngå en eksklusiv avtale på leveranser (altså ikke levere til konkurrenter av de i caser hvor de er involvert) ut året. Vi er faktisk nå inne i en eksklusiv avtale om leveranse på alt for en av de store matvaregigantene som kan bli spennende.

Takk for innspill.
 
Topp