Kunden har stort sett feil

peterandrej

pensjonert moderator
Det er mange tråder på WF der kundene får komme med sin versjon av en sak, uten at tilbyder svarer. Det kan man forstå, vanligvis vil jo ikke tilbyder svare i et forum - man tar jo gjerne slike saker internt.

(men jeg hadde nok tatt debatten hvis en kunde braste ut med usannheter på et forum om meg eller noe vi hadde samarbeidet om..)

Som et eksempel på at kunden ikke har rett hver eneste gang, slik mange tror, kan jeg jo nevne en sak med en kunde jeg hadde.

Kunden hadde altså en blogg som han ville ha programmert, som jo er greit nok. Problemet var at kunden ikke hadde peiling på noe som helst - som jo er greit - men det var verre; kunden ville heller ikke høre på meg når jeg gav råd eller satte retningslinjer for bruk av eksempelvis wordpress. Som et eksempel var kunden inne å slettet alle kategoriene i wordpress, fordi kunden tenkte at "dette har vi jo ikke bruk for..".

Bloggens forside ramlet så sammen, fordi kategoriene bestemte hvilke poster som skulle hvor (magazine-layout). Dette ringte kunden og kjeftet på meg for. Og da mener jeg sånn skikkelig "reis-til-helvete-og-pul-deg-i-rævva" språkbruk. Over sånn ca 3 kvarter.

Det var i det hele tatt svært mye rart. Ting skulle plutselig ikke være sånn vi hadde blitt enig om, ting vi ikke hadde snakket om var plutselig ikke bra nok, osv. Det var et rent helvete. Kunden ringte meg en gang klokken 2230 på en lørdagskveld for å skjelle meg ut fordi et ord inne i en av bloggens artikler av eller annen grunn ikke var satt i kursiv..

Men OK, vi ble da til slutt - etter mye vas og tull - endelig ferdige. Men neida, her om dagen fikk jeg en mail om at en page i wordpress var borte. Siden jeg ikke sletter ting (hvorfor skulle jeg gjøre det og risikere enda mer kontakt med denne kunden..?) antok jeg at kunden hadde slettet pagen. Siden kunden jo beviselig hadde slettet ting før, og jeg ikke hadde gjort det og ting ikke bare forsvinner av seg selv.

Vel, kunden ringte meg og var F-L-Y F-O-R-B-A-N-N-E-T av en annen verden og krevde at dette skulle jeg fikse og jeg hadde antagelig gått inn og slettet dette. Og jatta jatta jatta. Og skjellsord.

I et håp om at kunden skulle betale regningen jeg sendte for en måned siden, så godtok jeg å opprette pagen igjen. Det er jo snakk om 30 sekunder. Greit. Page opprettet jeg så, sendte mail om at dette er gjort - og sa at dett var dett.

Sjekket så siden etter 5 minutter. Pagen var borte igjen!! Hum..

Det var da jeg skjønte hva som hadde skjedd. Kunden hadde slettet meg som administrator i wordpress, men kunden hadde visst IKKE valgt å "overføre poster og linker" til en annen bruker. Derfor ble jo selvsagt alt jeg hadde opprettet av pages og poster og linker slettet.

Igjen.

Så den som sier at "kunden har alltid rett" tar feil. Ok, så burde jeg vel kanskje fortalt kunden at "når du sletter en bruker i wordpress, så må du huke av for å overføre poster og linker til en eksisterende bruker - hvis ikke blir det slettet". Men det var 2 grunner til at jeg ikke gjorde dette:

1. Jeg hadde ikke tenkt på det.
2. Jeg antok at kunden klarte å lese norsk
3. Jeg antok at hvis noe var uklart, så ville kunden spørre.

Men så feil kan man altså ta.. Ok. Kanskje feilen var min likevel? Hva synes du? Burde jeg ha en "kjøtthue"-klausul i kontraktene mine - som fraskriver meg alt ansvar for kunders handlinger? Type "er du et kjøtthue, så må du fikse feil du gjør selv.. eller så kan jeg gjøre det mot et klekkelig honorar.."
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Ja det finnes noen slike kunder..

Vel nå synes jeg at du skal gjøre som alle de kundene som henger ut leverandører her inne, altså legger ut linken!!!!!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det verste er likevel når kunden spør om hvorfor jeg ikke fortalte om at "når du sletter en bruker i wordpress, så må du huke av for å overføre poster og linker til en eksisterende bruker - hvis ikke blir det slettet".

Jeg har jo lyst til å si "ante ikke at du var et sånt kjøtthue", men kan jo ikke gjøre det. Faen. Så da blir det noe ullent av typen "beklager at jeg ikke informerte om dette".... som jeg jo har så lyst å avslutte med .."da jeg jo burde tenkt på at du er et digert kjøtthue.."

Men jeg er for høflig.
 

Tonny Kluften

Administrator
Nettopp derfor jeg alltid har med et eget avsnitt i adminmanualen kunden får som heter "Hvis du ikke vet hva du gjør så ikke gjør det".
Under den overskriften skriver jeg med fete typer at hvis kunden er i tvil om et element eller ikke vet hva et element gjør så skal han alltid spørre før han forandrer eller konfigurerer elementet.

Det hjelper.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Under den overskriften skriver jeg med fete typer at hvis kunden er i tvil om et element eller ikke vet hva et element gjør så skal han alltid spørre før han forandrer eller konfigurerer elementet.

Det hjelper.

Herregud. Jeg blir helt matt. Alt hva man nå må sette i en kontrakt. Først var det angrerett, så er det kjøtthue-klausul.

Men, Tonny, hva hvis en kunde da gjør noe galt, og så må du fikse det tilbake for dem - tar du ekstra betaling da? Og har du dette som et punkt i kontrakten?? I så tilfelle; hva sier dette punktet?
 

kongen

kongemedlem
I can feel your pain... har hatt noen hestkuker til kunder selv som lever i sin egen boble...

Det viktige er at du ikke tar det personlig, fordi din kundes kjefting på deg har ingenting med deg å gjøre, det er som regel andre underliggende ting i hans liv som har forårsaket hans sinne/sorg, og har funnet en (deg) å "få ut trykket på". Har han ikke brukt deg på å få ut trykket på så har han funnet andre mennesker å forbanne seg over.

Jeg har funnet ut en ting som funker som faen med slike kunder, og det er å trekke bort alt han kan kjefte på... altså antydning til å trekke handelen. Nå når noen lufter litt misnøye gjør jeg slik: Først forklarer jeg hva som har skjedd (og sier det slik at kunden forstår at jeg ikke har gjort noen feil), deretter spør jeg "Vil du opprettholde ordren eller vil du kansellere den og få pengene tilbakeført? Vennligst gi tilbakemelding snarest". (Klok av skade så tar jeg alltid forskuddsbetaling)

Og det ender med at kunden unnskylder seg og blir snill som et lam etter dette, fordi kunden vet at han må ha varen og det er bare fra meg han kan få den i fra, og at jeg er villig til å gå bort i fra denne kunden.

En gang var det en som unnskyldte seg med at kona hans maste så jævlig hver dag og at han bare var dritsur, og at hans kjefting egentlig ikke var berettiget.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det viktige er at du ikke tar det personlig, fordi din kundes kjefting på deg har ingenting med deg å gjøre, det er som regel andre underliggende ting i hans liv som har forårsaket hans sinne/sorg, og har funnet en (deg) å "få ut trykket på". Har han ikke brukt deg på å få ut trykket på så har han funnet andre mennesker å forbanne seg over.

Nja, denne kunden er blant de kunden som ikke har peiling og som ikke verdsetter det du gjør. Som kunden fortalte meg "du har jo ikke gjort noe som helst, og har tatt deg dritgodt betalt for det.."

Dette er en såpass ille kunde at jeg advarte nestemann mot denne kunden. Jeg vet nemlig hvem denne kunden har fått til å jobbe for seg i høst på et annet prosjekt. Jeg advarte denne utvikleren. Hun sa visst/sier visst i fra seg oppdraget også.

Det bygges før skiheis i helvete før jeg gjør noe som helst for denne kunden igjen. Det blir knallhardt framover. Sender kunden en mail jeg må svare på, så vil mailen bli vedlagt en faktura på 500 kr eks MVA. Ringer kunden for å spørre om noe, sender jeg faktura. Kort fortalt; jeg prøver å sende et signal om at "du ikke er ønsket som kunde".
 

zapotek

Medlem
Om du har gjort det arbeidet dere avtalte fra starten av + rettet opp de feilene han har klart å skapt selv, ville jeg gitt ham klar beskjed om at det heretter koster 6-700,- kr timer (alt etter hva du tar) for videre forandringer på siden.
 

picxx

Well-Known Member
Morsomt å lese slikt, selv om det sikkert ikke er like morsomt for den det skjer med :D

Om man gjør et arbeide forventer man jo at kunden leser manualen, eller bruksanvisningen.
Blir nesten litt slik som disse amerikanerne dette, og historien om hun som skulle tørke katten i mikrobølgeovnen og som deretter saksøkte produsenten fordi det ikke var oppgitt i maualen at katter ikke skulle tørkes i mikro'n :D
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Betyr nå egentlig "kunden har alltid rett" at kunden alltid har rett? Er ikke dette bare et ordtak noen fant på en eller annen gang i tiden som igjen gjerne betyr noe helt annet?
 

zapotek

Medlem
Betyr nå egentlig "kunden har alltid rett" at kunden alltid har rett?

Det spiller på filosofien at du bør gi kunden rett selv om han feil i de fleste tilfeller (ikke i slike som dette selvsagt) om du skal bygge opp en suksessfull business.
 
Topp