Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kupponger hos norske nettbutikker

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Er det mange norske nettbutikker som benytter seg av kupponger nå til dags? Vet det er mye av det i utlandet, men har ikke lagt merke til så mye på det norske markedet.
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg har mulighet til å bruke det i nettbutikken min, men bruker den mest hvis en person har solgt varer og vil hente ut andre ting i nettbutikken for et gitt beløp. Hvordan bruker andre denne muligheten?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Mulighetene er mange..

Bruk rabattkodene til å øke konverteringen på markedsføringen.. Kjøp sko for 999,- bruk rabattkode 20PrZnt for å få 20% rabatt.

Folk elsker jo å tro at de får et godt tilbud. (husk å øk prisen på skoene først :)
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har ikke direkte brukt rabattkoder, da dette vel er noe som mere hører fortiden til, eller som mest brukes av grossister, men jeg har tidligere kjørt med rabatter basert på hvor mye en kunde handler. (f.eks. 10 prosent avslag på beløp over 500.- ved engangsbestilling, eller 20 prosent avslag på beløp over 2000.- over et gitt tidsrom).
I tillegg til det er det jo alltid greit å tilby gavekort, også disse basert på avslag, alt atter beløp.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Såvidt jeg husker er det vel faktisk forbudt med slike kuponger i Norge! Mener å huske at det var litt diskusjon rundt dette da det ble gitt ut rabattkoder på nett via diverse medie også....

Det høres jo egentlig helt fjernt ut. Hva slags skade kan en rabattkode gjøre? Dog hadde det ikke forundret meg om tulleregjeringen hadde kommet med en slik lov.
 

vidarlo

Apache-junkie
Det høres jo egentlig helt fjernt ut. Hva slags skade kan en rabattkode gjøre? Dog hadde det ikke forundret meg om tulleregjeringen hadde kommet med en slik lov.

Om ein er tilhenger av kapitalisme, altså eit fritt marked, er det pokker så fornuftig å forby slikt. Resultatet av rabattkuponger blir at det for kunden blir vanskelig å finne ut kva reell pris for eit produkt er, og det krev meir innsats å finne billegaste produkt. Utan rabattkuponger er billegaste pris den som er billegast, med rabattkuponger så er ikkje det nødvendigvis sant lenger. Rabattkuponger kan også nyttast av store kjeder mot mindre aktører, som prisdumping-virkemiddel.

I tillegg kan i ein del tilfeller rabattkuponger føre til sterkare vendor tie-ins, som igjen fører til mindre valfrihet for kunde. Så samla sett vil eit slikt forbud gjere markedet likt for alle. Så det innskrenker ikkje friheta til nokon i veldig stor grad - men det aukar friheta og oversikta til kunden i ekstremt stor grad IMHO.
 

Nemo

Medlem
Finnes jo så mange regler og lover å forholde seg til. Min erfaring er at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Og skulle nå de finne det for godt å pirke borti deg, så sier du bare "jada" uten noe mer om og men å driter loddrett i det.

Den taktikken har i vertfall fungert i mang en kamp mot forbrukerrådet.
 

Gomlers

Member
Det blir jo nesten det samme som når Kappahl skriver: Oppgi at du har sett denne annonsen i Aftenposten, så får du 20% rabatt på alle bukser.. så ulovlig er det nok ikke. Jeg har også mulighet for rabattkuponger i min nettbutikk, men har aldri brukt den...
 
Topp