Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kutte ut maks 20 .no-domenersregelen

Gaasehud

Medlem
Hei! :)

Det er en gammel regel fra NORID som sier at
Hver abonnent kan ha inntil 20 domenenavn direkte under .no.
Altså kan sultne utviklere med en masse idéer skvise sine kreative evner inn i skarve 20 domener. :p

Jeg skjønner hensikten; det er vel ikke helt ok at noen kjøper opp hundretusen .no-domener, men i det minste kunne kanskje grensen blitt økt noen hakk. Det er sikkert en masse meninger om dette, og hadde vært artig å høre hva dere synes.

Jeg for min del prøver et artig lite forsøk med en Facebook-gruppe for å kutte ut denne regelen. Bli gjerne medlem! :D

Hehe, det blir kanskje som musa som pissa i vannet og sa at "alle monner drar", men den musa hadde jo forsåvidt litt rett. ;)
 

Bjørnar

Gründer
nei, men det sørger for at det blir litt ekstraarbeid - og med tanke på hvordan reglene var for noen år siden, med at man kunne kun ha 1 (eller var det 5?) domene, samt at domenenavnet måtte gjenspeile navnet til organisasjonen - så er vi strengt tatt heldige :p

jeg er for å øke grensen til 50 eller kanskje 100. hadde vært fint å fått samlet domenene på ett org nr, er mye styr nå.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg synes 20 er ok. De fleste som faktisk har behovet for flere og har over 20 aktive sider, har som oftest flere bedrifter også.

De aller fleste som har over 20 domener på 1 bedrift er som oftest samlere og folk som registerer et domene "in the moment" fordi de har en ide.
 

Geir E.

Medlem
Jeg syns Norge har latterlige .NO-regler. Finnes det noen andre land som har samme regler? Så lenge du ikke tar andre sine navn så burde det være fritt fram.

I tillegg syns jeg det er ganske drøyt at Norid beslaglegger premium domener. Kjipt for de som eier dem, fint for de som har lyst å kjøpe dem for 99kr ;)
 

zapotek

Medlem
Slik jeg ser det skulle det i en ideell verden ikke vært noen grense på antall .no domener en bedrift/organisasjon kan ha så lenge de ble brukt og hadde innhold. At noen spekulative skrotinger skal sitte å trøkke på tusenvis av gode domener som bare står parkert synes jeg er en forbannet uting. Selvsagt ville en slik regel jeg skisserer uansett blitt omgått med noe jallainnhold på hvert domene om en slik regel ble innført, så det hadde ikke fungert likevel.
 

Gaasehud

Medlem
Ja, får si det var mange meninger her, ja. ;)

zapotek har helt rett i at en domenehai skal sitte på tusenvis av domener (som Karl-Oskar Fosshaug) og bare parkere dem. Men det er jo en mellomting her da, jeg synes forslaget til jebbis er topp – rett og slett å øke grensen litt, men ikke ubegrenset.

Kanskje NORID skal begynne å gå igjennom alle .no-domener og sjekke om sida holder høyt nok nivå og så ta domenet om sida ikke blir ordentlig innen 24 timer. Hehe! :p
 

Gaasehud

Medlem
Hehe, ja. :p

Men det er ingen regler for hvor lenge "tomme" (uten noe innhold) domener kan stå? Hva om man f.eks. fikk en advarsel for så å miste domenet om det sto uberørt i to-tre år? (Gulp, nå mister jeg kanskje noen av mine egne domener snart. ;) )
 

picxx

Well-Known Member
Personlig synes jeg godt .no domener kan være litt "eksklusive", og dermed synes jeg faktisk at regelen om 20 domener pr. bedrift/organisasjon er alt for mye.
For min del kunne det gjerne vært kun 1 domene pr bedrift/organisasjon, medmindre man kan sannsynliggjøre at bedriften har opparbeidet seg flere navn som blir assosiaert med samme bedrift, som f.eks. opplysningen og 1881.

Ved å begrense det till kun ett heller enn å øke det ville man fort også gjort det såpass vanskelig for domenehaier at problemet omtrent ville vært en saga blott.
Ekstremt mange gode domener ville også blitt frigjort og man hadde hatt en mye større sjanse for at "sitt" navn faktisk ikke hadde vært opptatt ved bestilling.

Men selvsagt, norid skal jo ha til salt i suppa de også, så det kommer nok aldri til å hende. :)
 
Topp