Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lån med 100% finansiering ved boligkjøp?

Mikkel79

Medlem
:)

Nei, leiligheten hadde en total kjøpesum på 1.2 millioner. Vi betalte inn 120.000 selv, og lånte resten, altså 1.080.000. I tillegg kommer jo fellesgjelden som selvsagt må med i regnestykket, og den er på drøye 800.000.

Totalt sett får vi derfor en samlet lånebelastning på ca 2 millioner. Vi har vært i banken hvert år siden 2006 for å snakke om boligkjøp (vi er ikke så kjappe å bestemme oss) og det har aldri vært noe problem å få 100% finansiering på et boligkjøp. Det ville ikke vært noe problem om vi måtte ha lånt ALT, dvs 2 millioner, til å kjøpe den leiligheten vi nå har kjøpt.

Jeg har flere ganger spurt vår "mann" (dvs dame) i banken om de er strengere nå enn før, og det har hun bekreftet, men hun sier at de fortsatt gir lån hvis lånetakeren er en god betaler og har en ordnet økonomi.

I følge de nye reglene skal man helst ha en realkausjonist for 10% av lånet minimum, selv om reglene faktisk sier at bankene kan låne over 90% viss de har gjort en "særskilt forsvarlighetsvurdering".

Min erfaring er at lokalbanker ofte er mye mere villig til å ta større risiko, også siden de fort kjenner kundene bedre og gjør en mye større inviduell vurdering enn de store bankene. Som oftest har veldig spesifikke kriterier som må være oppfylt for å gi lån.

Jeg har selv lånt til flere leiligheter som jeg leier ut, og det siste lånet var det kun en lokalbank som ville tilby meg. De har en litt høyere rente enn Nordea/DNB Nor, men med verdiøkningen siden 2008 har det absolutt vært verdt det.
 
Sist redigert av en moderator:

clawfing

Medlem
Et førstehjemslån krever minimum 10 prosents sikkerhet. denne kan være enten ved hjelp av egenkapital, kausjonist eller annet banken kan ta sikkerhet i. Er du betalingsdyktig så er det som regel ikke noe problem å få disse 10 prosentene finansiert i form av startlån fra kommunen. Dette er som oftest lurt å benytte seg av siden startlånene er finansiert gjennom husbanken, du får dermed en bedre rente her enn i bank.
 

Mikkel79

Medlem
Et førstehjemslån krever minimum 10 prosents sikkerhet. denne kan være enten ved hjelp av egenkapital, kausjonist eller annet banken kan ta sikkerhet i. Er du betalingsdyktig så er det som regel ikke noe problem å få disse 10 prosentene finansiert i form av startlån fra kommunen. Dette er som oftest lurt å benytte seg av siden startlånene er finansiert gjennom husbanken, du får dermed en bedre rente her enn i bank.

Har du prøvd å få startlån hos din kommune clawfing? Trodde man normalt måtte tjene rimelig dårlig eller ha problemer med å få lån andre plasser for å få det?
 

clawfing

Medlem
Tja jeg og min samboer fikk innvilget 10 prosent. Vi har begge allminnelige inntekter og minimalt med lån fra før. Etter at det ble krav om 10 prosent egenkapital er det nok blitt langt lettere for kommunene og innvilge startlånene. Da ender du som regel opp med 90 prosent av lånet i bank og 10 prosent gjennom kommunen.

Alternativt er det jo nærmest umulig å komme inn på boligmarkedet ihvdrtfall i de litt større byene hvor leiekostnadene er høye. ikke alle som kan skrape sammen omlag 200000 i egenkapital uten å måtte spinke og spare i årevis da.

Eneste aberet er at behandlingstiden er lang, men det skader ikke å snakke med kommunen og slenge inn en søknad.
 
Topp