Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lån til eget AS / Innskudd av kapital

Kristians

Medlem
Hei,

Jeg skal gjøre en større investering i ASet mitt og skal gå inn med egne midler.

Det beste ville vært å ta det inn som et lån, men leste på et annet debattforum at dette ikke var mulig? Isåfall må jeg ta pengene inn iform av egenkapital.

Om jeg kan ta det inn som et lån, noen som har et forslag til kontrakt liggende?
Om jeg må ta det inn som egenkapital, hvordan gjør jeg dette?

Dette er sikkert et dumt spørsmål for de fleste av dere, men jeg setter stor pris på svar :)

Takk.
 

Pål

Medlem
lån inn til selskapet er vel ikke noe problem, problemene oppstår vel mest når man låner fra selskapet?
 

Smbinfo

Medlem
Det er ingenting i veien med å låne selskapet penger. Bare sørg for å ha en lånekontrakt og legg deg på samme nivå som skjermingsrenten, så slipper du å fordelskatte av fordelaktig rente eller lignende.

Obs, bakdelen med lån er at man kan tape hele innskuddet om selskapet går konkurs. Det samme gjelder forsåvidt aksjekapital, men da får du fradrag for dette på ditt private skatteoppgjør.

Det er alikevel etpar ting som taler for å låne pengene inn:

1. Det er billigere, slipper attestering/hjelp fra revisor noe du trenger ved forhøyelse av egenkapitalen.

2. Det er mye enklere å få tatt pengene ut av selskapet igjen.


Pkt 1. gjør også at det skal være litt størrelse på beløpet for at ikke alt skal bli spist opp av honorarer til advokat/revisor.
 

Johan

Medlem
Er det lov da å låne aksjekapitalens innskudd? Dvs startkapitalen?
Nei, det er ikke lov å låne inn aksjekapitalen. Det ligger i sakens natur. Aksjekapitalen er egenkapital, dvs tilhører selskapet. Det du låner inn er gjeld, dvs tilhører ikke selskapet, men disponeres av selskapet
 

Nilsok

New Member
Hei, Jeg skal låne inn ett større beløp til eget AS som skal investeres i en eiendom med stort potensiale. Er det lov å gi lånet som en slags investeringsavtale hvor det ikke skal betales renter på selve lånet men heller betales en % av gevinsten på eiendomsinvesteringen. Dette er naturligvis for å slippe at all gevinsten må skattes for to ganger, men så enkelt kan det vel ikke være?
 
Topp