Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lån til enkeltmannsforetak

sonic

New Member
Hei

Jeg lurer på om man kan låne penger fra en venn til sin enkeltmannsforetak? Da tenkte jeg å gjøre dette ved å sette inn penger min DNB konto til hans. Dermed at han "låner" meg penger til min Nordea konto. Hvis detter er tilfellet, finnes det noen mal for avtale m lån?

Hadde vært hyggelig med en løsning for skatte fradrag ettersom jeg investerer fra min egen lomme.
 

sonic

New Member
Det er bedre å skrive på engelsk enn å bruke google translate. Dette er helt uforstålig. Hvem er lånetaker, og hvem er lånegiver?

Beklager dette. Jeg er lånetaker som enkeltmannfirma og en venn av meg blir lånegiver som privat person.

Jeg låner han penger fra min svenske konto, sånn at han igjen låner meg disse til mitt enkeltmanssforetak i Norge. Dermed kan jeg dokumenterer kostnad for min startfase for å betale noen regninger.

Er det mulig å gjøre dette? Og finnes det noen enkel mal for avtale om lån?
 

Steve Cash

Medlem
Men dette er jo meningsløst. Du vil sette opp et lureopplegg der du låner ut dine egene penger til en kamerat som låner dem til deg igjen? Og du oppnår ingenting, eller i alle fall svært lite, og ikke er det lureri engang. Å låne penger gir ikke skattefradrag, heller ikke å betale avdrag.

Så dermed kan du bare sette inn dine egne penger på firmakontoen som egenkapital, og ta dem ut igjen når du vil.
 

sonic

New Member
Blir jo mindre overskudd skatt av dette ettersom jeg har en ekstra kostnad lik min investering?
 

Steve Cash

Medlem
Hvilken kostnad mener du? Hvis du skal kjøpe inn noe så kan du jo gjøre det uten å gå denne tungvinte veien om et konstruert lån.
 

Stoppet

Banned
Usikker på om jeg skjønner helt. Men oppfatter at han tror at et lån vil fremstå som en "kostnad" i regnskapet slik at inntekten går mot den og blir null. Hele opplegget høres ut som skjult kamera i forumsform :eek:
 

Steve Cash

Medlem
Omtrent slik tror jeg han oppfatter sammenhengen også, og da trengs det rett og slett helt grunnleggende opplæring. Med mindre dette er penger som det ikke skal komme fram at trådstarter eier i utgangspunktet, det beskylder jeg ingen for uten å ha god grunn til det, men det ville i alle fall være en rasjonell forklaring på spørsmålet. Men igjen, jeg tror ikke det er det som er tilfelle her.
 

sonic

New Member
Usikker på om jeg skjønner helt. Men oppfatter at han tror at et lån vil fremstå som en "kostnad" i regnskapet slik at inntekten går mot den og blir null. Hele opplegget høres ut som skjult kamera i forumsform :eek:
Jo det er dette jeg mener, at inntekten går mot null bare i start fasen. Da lurer jeg på om det er mulig og lovlig? Og hvis dette er tilfellet, finnes det noen form for et standard mal for avtale om lån?
 

sonic

New Member
Jeg starter jo de første handlene med innsats fra egen lomme. Når jeg eventuelt begynner å tjene igjennom firmaet vil jeg helst erstatte min første innsats uten å skatte på dette. Derfor tenkte jeg å sette den første innsatsen som lån og dermed ikke pålegge skatt. Og når innsatsen kanselleres ut i regnskapet kan jeg tilbakeføre dette til min egen lomme igjennom kameraten.
 

Stoppet

Banned
Jeg klarer ikke se hverken noen lovlig eller praktisk måte å gjøre noe slik. Du må nok bare bite i det sure eplet og betale din skatt som alle andre.
 

Steve Cash

Medlem
Sonic, det du skriver er både forvirret og forvirrende. Tilbakebetaling av lån er ikke en kostnad, og gir ikke skattefradrag eller reduserer inntekten å noen måte. Regnskapsteknisk sier vi at lån og avdrag er balanseposter men salg og kjøp av varer og varer (inntekt og kostnad) er resultatposter. Det er resultatpostene som påvirker skattepliktig inntekt.

Jeg tror du skal søke opp noen artikler som gir deg grunnleggende regnskapsforståelse, eventuelt oppsøk en regnskapsfører.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det er riktig, du kan betale renter av pengene du har lånt av din kamerat, og det er fradragsberettiget. Men så har jo du allerede lånt ut de samme pengene til din kamerat først, og da virker det litt rart å beregne renter bare den ene veien. Dette er jo dine penger fra starten av. Dessuten er rentene veldig lave for tiden, med mindre dette er et stort lån vil det jo ikke slå ut så mye.
 

sonic

New Member
Jo det forstår jeg, er kanskje ikke helt gjennomtenkt. Men finnes det mal for standard avtale om lån mellom privat personer?
 
Topp