Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lønnsnivå innen markedsføringsbyrå

johab

New Member
Jeg kunne tenkt meg å omskolert meg til en jobb innen markedsføring. Ser det er mye etterspørsel på LinkedIn for tiden. Jeg har ingen formel utdannelse innen markedsføring, men har lest og studert en del på egenhånd. Jobber i en ganske bra betalt "oljejobb" med 16 års ansiennitet. Hvilke lønn kan man forvente som fersk innen markedsføring, dersom man får napp?
Noen here inne som jobber eller har jobbet på markedsførings byrå?
 

xdex

Medlem
Her er det voldsomt mange variabler du skal ta hensyn til. Blant annet hvor stort byrået du jobber for er, hvem som er kunder, og forventet omsetning. Dersom du ikke har noen erfaring, eller går inn under "trainee" så får man ofte lønn deretter. Mange mediebyråer (som jeg kjenner til) opererer også med bonusordrninger for å spe på lønn. Dette er selvfølgelig problematisk med tanke på pensjon etc. Jeg vil tippe at du begynner på 500.000 og opp til 800.000 avhengig av hvor godt du gjør det, og hvor du bor. Større byer betaler langt bedre enn mindre byer.

Har du ett stort nettverk hvor du enkelt kan dra inn kunder som betaler godt, får du raskt en høy lønn. Her er det bare å forhandle :) De som gjør det godt, slutter ofte i ett byrå, og starter for seg selv. Ender vel opp som bilbransjen, hvor alle som har jobbet i ett større konsern starter eget selskap med bruktbilsalg.

Når det gjelder utdanning har de fleste krav om "utdanning, eller relevant erfaring". Relevant erfaring veier tungt, men vanskelig å få uten utdanning. Det er langt mer attraktivt å ha solgt for millionbeløp med kjennskap til programvarer, enn en person som nettopp kom ut av BI med helt usannsynlige budsjetter for SMB markedet.

En kombinasjon med erfaring/salgs-tall og utdanning vil selvfølgelig veie tyngst. Men du må ikke bli overrasket om en person med lavere utdanning/uten utdanning klasser deg ut. Mange markedsførerer er rå på å omtale seg selv som en gud innen faget. De har gjerne egne podcaster, blogger, youtube videoer m.m.

Dersom du omskolerer deg, bra! Men husk å finne noen gode prosjekter du kan jobbe med vedsiden av studier. Dette er flotte referanser når du faktisk skal få deg en jobb. Mye av det du lærer om online-markedsføring på skolebenken er uansett udatert når du begynner i jobb. Her skjer det endringer kontinuerlig, bare se på det siste året. Skolen kan i midlertidig hjelpe deg mye med tankegang, analyser, budsjetter, statistikk og tolkning.

nb: jeg jobber med markedsføring selv, og kjenner mange i bransjen. Er også med i nettverksmøter hver eneste uke hvor vi utveksler informasjon om markedet. Send meg gjerne en PM hvis det er noe du lurer på.

Lykke til :)
 

johab

New Member
Takk for et godt og utfyllende svar :).
Er for gammel og har for mange faste utgifter til å starte på et vanlig utdannings løp. Kommer nok til å forsette med internett markedsføring som sideprosjekt.
Det høres ut som det kan bli vanskelig og komme seg inn noen plass uten tidligere resultater å vise til.
 
Topp