Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lag på lag

zapotek

Medlem
Så... Da vil jeg ikke straffes for å betale noen for å spamme, eneste jeg risikerer er å tape pengene?

Det kommer litt an på.

Har du en klin ny side kan en overdose med spammy innlenker føre til at det tennes noen røde lys hos søkemotorene ja.

En etablert side som f.eks. VG.no eller Wikipedia vil ikke skades av dette.
 

namaste

Medlem
Det kommer litt an på.

Har du en klin ny side kan en overdose med spammy innlenker føre til at det tennes noen røde lys hos søkemotorene ja.

En etablert side som f.eks. VG.no eller Wikipedia vil ikke skades av dette.

Aha, jeg forstår. Hvor gammel må en side være før slikt er "ufarlig"?
 

namaste

Medlem
Alderen har nok ikke mest å si, men VG og Wikipedia har hundretusenvis av innlenker fra før så en bunch spamlenker kan ikke gjøre noen skade, de vil bare drukne.

Ah, så om jeg har en flere år gammel side, med la oss si... Noen få hundre backlinks, så vil jeg kunne risikere å havne i sandkassen?
 

namaste

Medlem
Det er kun Google som har fasiten på dette. Alt annet blir spekualsjoner. ;)

Spamming er uansett et dårlig triks, det beste er å bygge litt linker hele siden. Sakte men sikkert.

Med hvilken hastighet bygger du? Jeg leste et sted at du kunne bygge ekstra mye i begynnelsen, fordi Google aksepterte at når siden var ny, så var det naturlig at den ville bli spredt ekstra mye, men at dette burde avta etterhvert.

100 - 200/uken eller færre?
 

namaste

Medlem
Du vet at det viktigste er relevante linker og ikke nødvendigvis flest mulig? ;)

Alle sier relevante lenker, men hva mener dere med relevant? Samme kategori? Om jeg har en side om solsikker, vil jeg da være i samme kategori som en som har en side om rododendroer (blomster begge deler)? Eller hva med en som har en side om dyrking av tomater (begge deler kan dyrkes i hagen)?

Og hvordan vet Google at rodedendro og solsikke er i samme kategori? :confused:
 

zapotek

Medlem
Alle sier relevante lenker, men hva mener dere med relevant? Samme kategori? Om jeg har en side om solsikker, vil jeg da være i samme kategori som en som har en side om rododendroer (blomster begge deler)? Eller hva med en som har en side om dyrking av tomater (begge deler kan dyrkes i hagen)?

Og hvordan vet Google at rodedendro og solsikke er i samme kategori? :confused:

Vet du ikke at Google vet ALT?

2009-02-08-keys.gif
 

Dag Frogner

Supermedlem
Alle sier relevante lenker, men hva mener dere med relevant?

Relevante linker er når siden du har plassert linken(e) på, handler om det samme som nettsiden din.

Det er bedre å ha få linker fra nettsider som handler om det samme som din, enn å ha hundre(tusen)vis fra sider som ikke har noe som helst tilknytning til det du skriver om.

Om du har en infoside om blomster, er det nok bedre å ha 20 linker fra nettsider som selger blomster, kontra å ha 200 linker fra random sider som skriver om "alt og ingenting".

Jeg vet ikke hvordan Google skjønner hva en side handler om, men det begynner vel med noe så enkelt som at de teller ordene som brukes og kjapt ser hvilke som går igjen og igjen i tekstene på siden. Hvor avansert det er, vet jeg ikke.

Om ordet "rose" og "tulipan" går igjen hundrevis av ganger på en nettside skjønner man (og Google) at siden handler om blomster. Men om en nettside inneholder 1000 forskjellige ord, hvor ingen av de går spesielt mye igjen, tyder det jo på at siden ikke har en spesifikk nisje og altså handler om "alt og ingenting".

Men som nevnt tidligere, det er kun Google som har fasiten. Mange vet mye om dette, men det er umulig å gi et helt korrekt svar og hva som fungerer best endres hele tiden. Det som fungerer veldig bra i dag, fungerer mest sannsynlig ikke like bra om noen få år.
 

namaste

Medlem
Takk for solid svar, Dag Frogner.

Men hva med å bygge egne spamblogger med Google-oversatte artikler fra engelsk, som linker til din side. Vil det fungere eller er det også en "utbrukt" taktikk?
 

zapotek

Medlem
Namaste, en idiell verden sett med Googles øyne ville vært:

- Nettside A lenker til nettside B fordi nettside B inneholder noe som er nyttig for nettside As brukere.
- Ingen webmastere "bygger" eller bytter lenker.

Da kan du stille deg spørsmålet: Ville det vært naturlig at en Ugandiske nettside om Antilopejakt lenker til en Norsk siden om hageblomster?
 

namaste

Medlem
Ja, forstår. Men om man vil booste selv...? Vil det fungere å sette opp 20 blogger med 20 artikler hver som de poster hver dag i 20 dager om blomster, og lenker til meg?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det vil helt sikkert fungere. Men selvom dette gir deg en god posisjon, vil du fort begynne å falle nedover på resultatlisten om du ikke holder linkebyggingen vedlike.

Å få en side helt til toppen er MYE enklere enn å få den til å ligge der over tid...
 

namaste

Medlem
Det vil helt sikkert fungere. Men selvom dette gir deg en god posisjon, vil du fort begynne å falle nedover på resultatlisten om du ikke holder linkebyggingen vedlike.

Å få en side helt til toppen er MYE enklere enn å få den til å ligge der over tid...

Ah, så jeg bør fortsette? Bør jeg da bygge flere blogger eller bygge ut bloggene jeg allerede har bygget eller begge deler? Dette høres ut som fryktelig mye arbeid også etterhvert...
 
Topp