Kjapp og trygg hosting for Wordpress

lage egen hjemmeside

Tomellom

New Member
Hei

Skal starte et eget enkeltmannsforetak og skal i den forbindelse lage egen hjemmeside. Ser på nettet at det er mange muligheter - også steder som tilbyr gratis hjemmeside. Er ute etter et enkelt og brukervennlig alternativt som jeg selv kan styre og oppdatere.... har du noen tips på god billig evt gratis sider i den forbindelse?

Takknemlig for svar :)

Mvh Tonje
 

Tomellom

New Member
hva inneholde på hjemmeside

Jeg skal drive et eget lite firma - kunstterapi. så det blir oppdateringer på kurs og generell info, linker, bilder...
 

Tomellom

New Member
Hei, takk for svar... høres ut som et mulig alternativ...men hva sier du om siden i forhold til dette: (et tips jeg fikk her)...

"Jeg synes en bør ha eget webhotell, med et eget domene, særlig om det er en presentasjonsside for et firma man skal lage.
Det er også viktig at både domene og webhotell står i eiers navn, noe mange webutviklere synder mot, og sitter derfor med bukta i begge ender om det en dag skal oppstå en konflikt med kunden."

Prøver og sette meg inn i dette - skaffe meg oversikt og litt kunnskap før jeg går i gang...
 
Mitt første tips: Slutt å lete etter noe som er gratis. Skal man lage en god bedriftsnettside er det definitivt verdt det å betale litt.

Vil også nevne en ting i forbindelse med Roberts innlegg: er enig i at Wordpress er det beste bloggverktøyet... Men jeg tviler på at du trenger en blogg.
 

Tomellom

New Member
søkemotorer

Og hvordan er siden til Isay.no i forhold til søkemotorer? vil eventuelle kunder lett finne meg ved å søkeord på mine tjenester?

Hei, takk for svar... høres ut som et mulig alternativ...men hva sier du om siden i forhold til dette: (et tips jeg fikk her)...

"Jeg synes en bør ha eget webhotell, med et eget domene, særlig om det er en presentasjonsside for et firma man skal lage.
Det er også viktig at både domene og webhotell står i eiers navn, noe mange webutviklere synder mot, og sitter derfor med bukta i begge ender om det en dag skal oppstå en konflikt med kunden."

Prøver og sette meg inn i dette - skaffe meg oversikt og litt kunnskap før jeg går i gang...
 

Tomellom

New Member
ja, ser den... noen tips på gode bedriftsnettside?

Mitt første tips: Slutt å lete etter noe som er gratis. Skal man lage en god bedriftsnettside er det definitivt verdt det å betale litt.

Vil også nevne en ting i forbindelse med Roberts innlegg: er enig i at Wordpress er det beste bloggverktøyet... Men jeg tviler på at du trenger en blogg.
 

Robert

Mr. 66
Vil også nevne en ting i forbindelse med Roberts innlegg: er enig i at Wordpress er det beste bloggverktøyet... Men jeg tviler på at du trenger en blogg.

Det er fantastisk hvor mye man kan gjøre med wordpress, det er et kjempe CMS, og ikke bare et bloggeverktøy.


Og hvordan er siden til Isay.no i forhold til søkemotorer? vil eventuelle kunder lett finne meg ved å søkeord på mine tjenester?

Faktisk veldig bra, det meste som kjører Wordpress er bra for onsite SEO.
Om dine kunder vil finne deg på dine søkeord avhenger av konkurranse på de ordene og kvaliteten på innlenkene dine.


For en bedriftsside vil jeg nok anbefale eget domene, og eventuelt webhotell om du har kunnskap til å sette det opp. (Eller betaler noen for å gjøre det, jeg hadde inntrykk av at du var ute etter noe gratis.. )
 
Sist redigert:

Marita

ordleker
Eget domene og design er mest proft, ja. "mittfirma.blogspot.com" er liksom ikke helt.. bra. Eller andre gratisgreier for den del. Dessuten har du mere kontroll.

Nå har jeg nettopp oppdaget Joomla selv (gratis verktøy), men som jeg har skjønt kan man enkelt lage side selv via det.

Til en nybegynner fra en annen, velkommen hit ;)
 

Tomellom

New Member
Takk for alle svarene og hyggelige tilbakemeldinger! Må si at jeg er veldig imponert over webforumet - har i løpet av dagen fått masse konstruktive tilbakemeldinger og begynner å få en mer oversikt over det jeg lurer på.

Tonny - gikk inn på QT Systems sidene dine - veldig oversiktlig og fine sider du har - så bra at jeg vurderer å bruke deg (det hørtes ikke bra ut :) og ivertfall ikke når jeg sier at jeg bor i nærheten - Nøtterøy -men det spiller jo ingen trille i denne sammenheng - det er det fine med nettet.

Robert og Marita - er det slik at jeg kan lage egen hjemmeside, med eget domene og webhotell fra både Joomla og wordpress? og kun betale for domene og webhotel - og hvor mye er det snakk om evt da? er det slik at jeg bestille dette via deres sider?
 

peterandrej

pensjonert moderator
er det slik at jeg kan lage egen hjemmeside, med eget domene og webhotell fra både Joomla og wordpress? og kun betale for domene og webhotel - og hvor mye er det snakk om evt da? er det slik at jeg bestille dette via deres sider?

Nei, joomla og wordpress er eksempler på programvare du bruker for å oppdatere innholdet på nettsiden din. På fagspråket kalles dette CMS (Content Management System). Slik programvare krever at du har et webhotell, noe du kan få helt ned i 300-400 kr pr år.

Å installere programvare som wordpress eller joomla krever at du kan "litt" mer om data enn å åpne dokumenter i word, og tolket etter dine spm/svar i denne tråden vil nok en installasjon av enten wordpress eller joomla bli litt tungt for deg. Så da er det faktisk mye enklere for deg at du bruker en totalleverandør som f.eks QTSystems, hvor du i praksis ikke trenger å kunne noe som helst om data og likevel komme ut med et brukbart resultat.

Hjemmesider er et typisk område det er veldig lett å spare seg til fant på, hvis du skjønner hva jeg mener, så betal noen som vet hva de snakker om. Sånn som Tonny her oppe.
 

Marita

ordleker
.. eller så kan det vel alltids hende at noen snille mennesker her inne hadde tilbudt seg å hjelpe med å sette opp wordpress eller joomla. Selv bruker jeg wordpress, og synes at det er et verktøy som er enkelt å lære seg, selv om det tar litt tid før man lærer å orientere seg.
 

Tomellom

New Member
takk for svar...skjønner godt hva du mener...og helt riktig observert...ser at det kan være i litt det vanskeligste laget. jeg har fått mulighet til å få en video som viser hvordan trinn for trinn...så kanskje jeg skal prøve først...har så lyst til å lære og få det til - men hvis jeg ikke får det til så får jeg gå med bukket rygg til Tonny og fri :) fikk et veldig godt inntrykk av sidene og hans fremtoning. så får jeg se hva jeg gjør...
 
Topp