Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lage skarp tekst i photoshop?

clinton4

Medlem
Hei,

Er det noen som vet hvordan man kan lage sylskarp tekst i Photoshop? Tenker på tekst som ikke ser så "pixlete" ut. Jeg har prøvd de forskjellige Sharp, Crisp, Stron og Smooth alternativene. Men ønsker altså en enda klarere tekst. Jeg bruker normalt en oppløsning på 300 pixels/inch og ser heller ikke noen forbedring ved å øke denne til f.eks 2000 pixels/inch.
 

zapotek

Medlem
Rart det ser pixlete ut om du bruker f.eks. sharp. Du kan forsøke dette:

Lag teksten i et vektorprogram. La teksten være i den samme størrelsen du skal bruke på web. Ta printscreen og lim dette inn i photoshop.
 

hansson

Langveisfarende
Skrift blir helt skarp hvis du kjører "none". Men den blir jo mer piksellert da enn hvis du bruker crips eller sharp...

Det beste er ofte å bruke filteret "sharpen" på det rasteriserte tekstlaget før du lager en png-fil av det. Gå gjerne ned til 30-50% av full styrke på filteret.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Er det til nett eller print du skal bruke dette clinton? Hvis det er nett vil det ikke ha noe å si om du bruker 300 dpi eller 2000, dette har bare noe å si for ting du skriver ut, det er bare den faktiske størrelsen i pixler som har noe å si for ting du skal vise på skjerm.

Det kan jo også være noe krøll med fonten, noen ganger kan det hjelpe å øke eller minske størrelsen litt, pass også på at du har skalert til 100% i photoshop, tekst kan ofte bli dårlig på en del "ujevne" zoomnivåer der

for print er det også lurt å beholde tekst som vektor, legg gjerne på teksten i illustrator eller indesign og lage en pdf derfra, så skal vi nok se at det blir bedre - har/kan du det ikke så kan du sende meg psd-fila + fonten, så kan jeg ordne det kjapt
 

clinton4

Medlem
Her er et bilde med litt forskjellige innstillinger på teksten. Jeg ønsker altså en mye skarpere og klarere tekst en dette. Bildet er lagret som JPG, maks kvalitet.

font.jpg
 

Nutz

Med lem
Synes de ser greie ut jeg.. :confused:
Sikker på at du ikke skulle tatt en synstest?
-Vet jeg er noe nærsynt.
 

clinton4

Medlem
Hehe.. de ser greie ut ja, men de er ikke perfekte. Det er forresten skarpere og klarere kanter jeg er ute etter.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Grunnen til at disse ikke er skarpe er at du har en svart (stroke) kant rundt teksten. Når du lager kant rundt teksten på denne måten i photoshop blir resultatet slik.
 

clinton4

Medlem
Slik blir resultatet med en png 8 og png 24 bit fil. Og det er langt unna slik jeg ser det for meg. Jeg må vel muligens se etter et annet program for å lage selve tekstene, for så å importere dem til PS.

png8 bit:
font_png8.png


png24 bit:
font_png24.png
 

clinton4

Medlem
Dersom det skulle være fonten som har skylden, er det noen som kjenner til en font de vet kan resultere i sylskarpe og klare kanter?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis du zoomer skikkelig inn i photoshop, pass på at bokstavene slutter akkurat "på" en pixel"kant", det går an å få dem til å være "midt på" en pixel, og da prøver photoshop å få til dette vha antialias, det kan gi en sånn grå kant som det der.

De fontene som fikser akkurat dette best er gjerne det som kalles pixelfonter, som er beregnet til å brukes i en bestemt størrelse (funker også med "hele" multipliseringer - er den f.x. beregnet for bruk i 8px funker den også fint i 16px og 24px), da kan du få dem virkelig sylskarpe, men på størrelser mellom disse kan de til gjengjeld bli enda værre enn "vanlige" fonter.

Ang. png vs jpg - det var egentlig ikke et tips som direkte ville fikse dette (litt dårlig forklart ser jeg...) - men for å beholde skarphet og kunne minske filstørrelsen. Så lenge du lagrer jpg i max kvalitet, så vil du nok ikke merke noe forskjell på skarphet, men for å kutte filstørrelsen (til dels ganske dramatisk) når du skal gjøre dette klar til å brukes på nett, vil det være en kjempefordel å lagre som png.
 
Sist redigert:
Topp