Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lager og logistikk med nettbutikk

Hei

Hvordan kan man enklest mulig styre lageret med en nettbutikk som selger klær. Selger ca 10 varer om dagen. Holde lager i kjelleren fungerer ikke i lengden for å si det sånn, og mye stress med å kjøre til posten.

Noen som har erfaring med å outsource alt til et eksternt firma som driver med lager og transport?`

Benytte seg av budbil eller kjøre det til posten selv?

Har dere noen erfaringer eller tips å dele med en amatør :)
 

Kassimaja

Geocacher
Tror du skal ha rimelig stor omsetning og få varelinjer før det lønner seg å benytte seg av den typen tjenester. Hvis du vil betale, så kommer posten og henter pakkene hos deg daglig, men det koster for mye mer enn den tiden du selv bruker på å kjøre på posten.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Gjennom min involvering i Dreyer Transport og min lidenskap for internett har jeg lenge tenkt på hvordan vi kan lage et produkt som er perfekt for nettbutikker som ønsker hjelp med logistikken. Slik jeg ser det for meg kan vi bistå med:

- Lager av produkter
- Pakking av produkter
- Utsending av produkter til kunder
- Mottak av produkter når du bestiller fra dine leverandører
- Mottak av produkter som er returnert fra kunder

Dette er et prosjekt jeg for alvor kommer til å jobbe mer med frem mot sommeren (De neste månedene er jeg opptatt med nye lokaler og et annet prosjekt vi jobber med).

Målet mitt vil være å lage et produkt som vil være lønnsomt selv for både små og mellomstore nettbutikker, uten at jeg har satt noe gulv eller takhøyde. Kunne gjerne tenke meg å komme i kontakt med noen nettbutikker som er interessert i en slik løsning som kunne tenke seg å være pilotkunder for prosjektet. Pilotkundene vil da jobbe med oss for å finne en lønnsom løsning for begge parter.

Vi kommer som sagt ikke til å starte formelt med dette før nærmere sommeren, men vi kan jo kanskje snakke litt videre om dette temaet her på WF? Enten gjennom denne tråden, en egen tråd eller om det er mange som er interessert i å diskutere en slik tjeneste så kan kanskje Tonny sette opp en lukket kategori hvor vi kan utvikle ideen videre?
 

Nerden

Medlem
Personlig har jeg liten tro på at å skyve over ansvaret for lager/pakking/sending til noen andre vil lønne seg eller være det beste for dine kunder.

Om man er en liten butikk er det å personisere pakkene en enkel men kjempefin måte å skaffe fornøyde kunder på, ved sen levering kan du legge ved trøstepremier/flaxlodd o.l
Du kan også legge ved en lapp og takke for ordre nr xxx(rundt tall) og legge ved en overaskelse/billig duppeditt, dette er noe jeg gjør ofte.
Det er også veldig bra å ha alle produktene i nærheten, om du f.eks får kundespørsmål eller bare har lyst til beundre hva du har fått til på egen hånd og skryte litt av deg selv :)

Har du prøvd å bygge om litt i kjelleren/garasjen?
Sett opp alt pent og pyntelig i hyller og kanskje sortere utifra merker/type tøy eller første/siste sifre på art.nr?

Gensere på en reol og bukser på en annen f.eks.
Disse hyllene synes jeg er helt topp, enkel montering og tåler en trøkk.
Lag deg også ett pakkebord så vil alt gå mye fortere å lettere.

Kanskje du bruker en EDI løsning. Men om du bruker smartpost/norgespakke/frimerker etc så kjøp inn litt av dette og ha det ved pakkebordet.
Så kan du gjøre pakkene klare dagen i forveien f.eks og levere alt på postkontoret dagen etter.

Gode rutiner er et must, forferdelig stressende når ting ligger spredt omkring.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vi har et eget lagerbygg, koster noen tusenlapper i måneden (plus forsikring, strøm etc). Vi har faste dager i uken der vi reiser ut dit med utskrevne faktura plus forsendelseslapper fra consignor, som funger som plukkeliste. Vi plukker så varene fra lageret, pakker, kjører til posten og så hjem igjen.
Det sparte oss for mye tid da vi gikk fra å sende hver dag til å sende 3x i uken.

Har tenkt en del ganger at vi burde tilby drop-shipping for disse egne produkter, men det ble aldri noe av det (skal du begynne en hagebelysning-butikk online, ta kontakt ;D). Har også tenkt tanken å tilby drop-shipping for andre, men det blir fort veldig kostbart..
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om man er en liten butikk er det å personisere pakkene en enkel men kjempefin måte å skaffe fornøyde kunder på, ved sen levering kan du legge ved trøstepremier/flaxlodd o.l
Du kan også legge ved en lapp og takke for ordre nr xxx(rundt tall) og legge ved en overaskelse/billig duppeditt, dette er noe jeg gjør ofte.

Ingenting i veien for at en ekstern partner ikke kan hjelpe med dette og kanskje gjøre en enda bedre jobb en mange ville gjort på egenhånd.

Slik jeg ser det blir det litt som regnskap og markedsføring. Begge deler er ting man fint kan gjøre selv, men i mange tilfeller vil en ekstern partner gjøre en enda bedre jobb.
 

Nerden

Medlem
Ingenting i veien for at en ekstern partner ikke kan hjelpe med dette og kanskje gjøre en enda bedre jobb en mange ville gjort på egenhånd.

Slik jeg ser det blir det litt som regnskap og markedsføring. Begge deler er ting man fint kan gjøre selv, men i mange tilfeller vil en ekstern partner gjøre en enda bedre jobb.

Neida det er sikkert gode muligheter for å få til en løsning på slikt.
Det vil kreve en god kommunikasjon mellom butikk og lager.
En slags integrering mellom de forskjellige netthandels plattformene? Kanskje også en slags "butikkløsning" hvor man kan krysse av for forskjellige ekstravalg når man sender bestillingsinformasjonen til lageret.
Ekstravalgene behøver ikke nødvendigvis å koste noe ekstra. Det burde f.eks være mulig å krysse av for at kunden skal motta et skriv om monteringstips for bilspillere eller at kunden skal få lagt ved noe ekstramateriell fra produsent/caps o.l.
 

Nutz

Med lem
Ville bare nevne til Bluebandidos at han setter seg noen "deadlines". At ordre som kommer etter et visst klokkeslett overføres til neste dag til behandling/pakking for å slippe stress med å rekke posten.
Har man i snitt 10 ordre om dagen, så bør ikke dette være noe problem.
Hoper det seg opp, bruk en time etter kjernetid til å pakke pakkene som skal leveres neste dag. De må ikke leveres samme dag som du har pakket dem. ;)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Neida det er sikkert gode muligheter for å få til en løsning på slikt.
Det vil kreve en god kommunikasjon mellom butikk og lager.
En slags integrering mellom de forskjellige netthandels plattformene? Kanskje også en slags "butikkløsning" hvor man kan krysse av for forskjellige ekstravalg når man sender bestillingsinformasjonen til lageret.
Ekstravalgene behøver ikke nødvendigvis å koste noe ekstra. Det burde f.eks være mulig å krysse av for at kunden skal motta et skriv om monteringstips for bilspillere eller at kunden skal få lagt ved noe ekstramateriell fra produsent/caps o.l.

Alle muligheter er forsåvidt åpne når man lager et nytt produkt (ekstern lager og logistikk for nettbutikker).

Det er naturligvis ikke en løsning som passer alle. Om du har et lavt volum og lave marginer i nettbutikken, så skal det mye til for hverken eksternt lager/logistikk vil fungere (forsåvidt ikke regnskap og markedsføring heller).

Jeg har ikke tenkt noe rundt hvordan dette skal prise en slik tjeneste, da jeg må ha bedre innsikt i arbeidsoppgavene rundt lager og logistikk for forskjellige typer nettbutikker. Et par fordeler en ekstern partner vil ha ovenfor en liten/middels stor nettbutikk:

- Lagerkostnader vil bli delt på flere kunder.
- Bemanning fordelt på flere kunder.
- Mottak og utsending av varer kan gå mer hyppig.
- Raskere behandling, da man blir flinkere til å effektivisere prosessen.
- Bedre lager med tanke på temperatur, sikkerhet, brann o.l.
- Mindre oppstartkostnader (skal du leie lager selv må du ut med depositum, invetar, forsikringer, signere lange kontrakter o.l)
- For bedrifter som ikke har tilstedeværelse i Norge kan dette være en mulighet for å nå ut til det norske markedet.

For noen nettbutikker vil det være penger å spare på å sette det bort, da de kan fokusere på kjernen av bedriften. For andre vil det ikke være økonomiske fordeler, men verdien av å ikke trenge å tenke på mottak, lagring, sortering, pakking og utsending kan allikevel veie opp for kostnadene. I begge endene har vi også de som er for store (Komplett) og for små (lite volum, lave marginer) som kanskje ikke vil være i målgruppen for en slik løsning.

Andre mer langsiktige fordeler med ekstern lager/logistikk:

- Mulighet for å utsending fra flere locations (f.eks lager i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Bodø og Tromsø). Det blir lavere kostnader for kunden (denne er mer relevant for bedrift med stort volum selvfølgelig).
- Logistikkmeglere som hjelper med optimalisering av kostnader rundt frakt.
 
Topp