Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lager webapplikasjon, trenger tilbakemedling og innspill

JasonStackhouse

New Member
Info om programmet
Jeg driver nemlig å lager et lite program for folk som trenger å finne et passende navn til sin nyfødte baby. Programmet henter ganske enkelt ut et tilfeldig navn fra en liste. Du kan velge kjønn og hvilket språk navnet skal passe inn i. Trykk på Generate! for å få ut et navn. Ellers, dere kan ta en titt innom About siden for å få litt ekstra info.

Trykk gjerne på Stats, der dere kan få statistikk på hvor mange navn som er generert!

Bruk A og S for å velge kjønn. Z, X, og C brukes til å velge språk. Enter genererer et nytt navn.

Hvorfor?
Jeg vet programmet kan være litt uinteressant for mange, men jeg har en liten tanke om at dette kan være et nyttig verktøy for folk som trenger tips til navn. Hele ideen er at folk kan lett bare "bla" igjennom navnene og se om det er noen de liker.


Link: Name Generator

Grunnen til at jeg legger det ut her er fordi jeg har lyst på litt innput - Hva synes folk om det? Og hva kan jeg gjøre bedre? Noen feil dere har lagt merke til? Har dere forslag for nye ting jeg kan legge til?

Til slutt vil jeg si: dette er mitt første program laget i HTML5. Ta gjerne titt på kildekoden :D
 
Sist redigert:

JasonStackhouse

New Member
Hvor mange navn har du i listene?

Jeg søkte opp guttenavn på M og det er stort sett Martin, Mathias, Mohammad, Mikkel og et par til som går igjen og igjen...

Helt til nå har jeg 1358 navn sammenlagt med alle språk og kjønn. Jeg vet det kan bli veldig lite forskjellig navn når man har valgt en bokstav. Skal legges til flere navn senere.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Men skal se i fremtiden om jeg skal ha bare navn som er fra det landet...

Det er et håpløst utgangspunkt. Du finner vel ikke særlig mange navn i f.eks. Norge som ikke er avledet av "utenlandske" navn. Jo flere navn, jo bedre. Ikke diskuter med folk om Mohammed, Kevin eller Robin er "norske nok" navn.
 
Hei, siden du sa du gjerne ville at vi skulle titte litt på kildekoden din. Her er noen feil:
-<a href="stats.php">Stats<a> // Ikke lukket <a>
-Ser du bruker <br />, <br> er vel mer egnet for HTML5 semantisk sett
-<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-15" /> // Denne trenger heller ikke å lukkes i HTML5.

Ja jeg vet man kan lukke tagen på denne måten du gjør (<br />), men siden dette er tan tag som ikke har lov til å ha innhold så blir det mer korrekt å skrive <br>.

Du burde heller ikke midtstille siden din med text-align: center. Bruk heller margin: 0 auto;.
Nå er kanskje ikke jeg heller 100% korrekt når jeg skriver kode hele tiden, men siden du forslår å se i koden din så gjør nå jeg det :)
 
A

aabbcc

Guest
Fiffig idé.

Tror du bør finne på et bedre navn og design til denne greia di. Name generator - er veldig teknisk og kjedelig. Gravide kvinner vil vel ha noe søtt noe... Dette ser mer ut som noe for menn som ikke gidder å bruke tid på å finne på et navn til ungen sin.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Noe som kunne gjøre den morsommere er jo hvis den ikke bare lister opp en haug med navn på en bestemt forbokstav, men hvis man kanskje f.ex. får litt bakgrunn bak hvert navn, f.ex. for "Nadia" (på http://en.wikipedia.org/wiki/Nadia_(given_name)):

Nadia, Nadja, Nadya, Nadzia, Nadiya, Nadiyya, Nadija, Nadzeya, Nada or Nantia is a female name, most commonly given in Europe, the muslim world and Africa. It has origins in the Slavic and Arabic languages.

In the case of the Slavic languages, the name Nadiya (Надія, accent on the "i") is the Ukrainian word for "hope", while Nadzeya (Надзея, accent on the "e") is the equivalent in Belarusian, both derived from Old East Slavic. In Bulgarian and Russian, on the other hand, Nadia or Nadya (Надя, accent on first syllable) is the diminutive form of the full name Nadyezhda (Надежда), which also means "hope" and derives from Old Church Slavonic, it in turn, being a translation of the Greek word ελπίς (Elpis), with the same meaning. In Polish, Nadzia is the diminutive of Nadzieja. In most other languages it is a name in its own right.

Many languages have an equivalent to the Slavic language version, that is to say, the given name Hope exists in different languages. In English it is, precisely, Hope, in Spanish, Esperanza, in Catalan and Portuguese, Esperança, in French, Espérance, in Italian, Speranza, etc.

In Arabic, Nadiyya means moist, tender, delicate. Variations include the French name Nadine.

Videre - kanskje den kan foreslå navn som IKKE ligger på topp på navnestatistikken hos SSB?

Og hva med en litt smartere funksjon:
1: Få folk til å trykke "liker" eller "liker ikke" på et navn, så viser du dem neste.
2: Hvert av de navnene de "liker" legges etterhvert i en liste de kan ta vare på (og kanskje en innebygget funksjon for å poste lista til facebook?).
3: Gjerne kombinert med en "de som likte dette navnet, liker vanligvis også dette" - altså en litt smartere måte å gi forslag på. Den vil jo være unøyaktig til å begynne med, men den vil bli bedre og bedre etterhvert.
4: Kanskje du også kan legge inn en liten sak på begynnelsen, der man legger inn litt info om foreldrene? F.ex. alder, om familien har bakgrunn fra Norge eller et annet land, om familien er ikke-religiøse, kristne, muslimer e.l., og i såfall i hvilken grad de ser på seg selv som religiøse på en skala fra 1-5 der 1 er "ikke aktiv", mens 5 er "dypt religiøs", om man er opptatt av mote og trender, om man er opptatt av historie, mytologi osv. Igjen tar du vare på denne statistikken kombinert med hva de forskjellige liker/ikke liker, og bruker den til å gi bedre forslag etterhvert.

Helt til å begynne med kan det sikkert være smart å invitere en gruppe folk med veldig mye forskjellige trosretninger/livssyn, som du betaler for å sitte og trykke på "liker/liker ikke" i en time hver, eller noe sånt

Det vil naturligvis være mye mer krevende enn det du har laget til nå, men til gjengjeld kan du få mye smartere forslag. F.ex. er det litt tåpelig å foreslå "Christian" til en muslim, eller "Muhammed" til en kristen, for ikke å snakke om oss hedninger som helst vil slippe religiøse koblinger på navnet i det hele tatt. Noen navn brukes jo bare i noen land, brukes som guttenavn i et land og jentenavn i andre (i såfall kan det jo også være lurt å "advare" om at det vanligvis brukes som den ene typen her i Norge) eller har spesielle stavemåter i det landet - da kan du jo også gjerne vise alternative stavemåter av det aktuelle navnet, selv om du fokuserer på den som er "mest aktuell" ut fra statistikken, osv osv.

Kanskje du også kan få folk til å legge inn nye navn selv? Noe som "er det et navn du liker som du IKKE fikk foreslått? Kanskje vi rett og slett ikke har fått det med i databasen vår? Legg det til her, så tar vi det med for å hjelpe nestemann enda bedre!"

Helt til slutt, så spør du også om de vil at du skal sende dem disse forslagene på mail, og om de vil at dere skal sende dem f.ex. en mail hver måned fram til fødselen (eller lenger) med flere/nye forslag og liknende. I denne mailen tar du naturligvis også med litt reklame for relevante babyprodukter, og kanskje en side der de f.ex. kan kjøpe forskjellige produkter med navnet til ungen, osv osv.
 
Sist redigert:

JasonStackhouse

New Member
Hei, siden du sa du gjerne ville at vi skulle titte litt på kildekoden din. Her er noen feil:
-<a href="stats.php">Stats<a> // Ikke lukket <a>
-Ser du bruker <br />, <br> er vel mer egnet for HTML5 semantisk sett
-<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-15" /> // Denne trenger heller ikke å lukkes i HTML5.

Ja jeg vet man kan lukke tagen på denne måten du gjør (<br />), men siden dette er tan tag som ikke har lov til å ha innhold så blir det mer korrekt å skrive <br>.

Du burde heller ikke midtstille siden din med text-align: center. Bruk heller margin: 0 auto;.
Nå er kanskje ikke jeg heller 100% korrekt når jeg skriver kode hele tiden, men siden du forslår å se i koden din så gjør nå jeg det :)

Takk for at du så de feilene og fant ut hva jeg kunne gjøre bedre. Tydeligvis trenger jeg å lese mer om taggene i HTML5. For å si det sånn ligger ikke kilde koden til selve prosjeket bare i HTML'n. Det meste ligger i .js filen lagt ved ;)

Noe som kunne gjøre den morsommere er jo hvis den ikke bare lister opp en haug med navn på en bestemt forbokstav, men hvis man kanskje f.ex. får litt bakgrunn bak hvert navn, f.ex. for "Nadia" (på http://en.wikipedia.org/wiki/Nadia_(given_name)):



Videre - kanskje den kan foreslå navn som IKKE ligger på topp på navnestatistikken hos SSB?

Og hva med en litt smartere funksjon:
1: Få folk til å trykke "liker" eller "liker ikke" på et navn, så viser du dem neste.
2: Hvert av de navnene de "liker" legges etterhvert i en liste de kan ta vare på (og kanskje en innebygget funksjon for å poste lista til facebook?).
3: Gjerne kombinert med en "de som likte dette navnet, liker vanligvis også dette" - altså en litt smartere måte å gi forslag på. Den vil jo være unøyaktig til å begynne med, men den vil bli bedre og bedre etterhvert.
4: Kanskje du også kan legge inn en liten sak på begynnelsen, der man legger inn litt info om foreldrene? F.ex. alder, om familien har bakgrunn fra Norge eller et annet land, om familien er ikke-religiøse, kristne, muslimer e.l., og i såfall i hvilken grad de ser på seg selv som religiøse på en skala fra 1-5 der 1 er "ikke aktiv", mens 5 er "dypt religiøs", om man er opptatt av mote og trender, om man er opptatt av historie, mytologi osv. Igjen tar du vare på denne statistikken kombinert med hva de forskjellige liker/ikke liker, og bruker den til å gi bedre forslag etterhvert.

Helt til å begynne med kan det sikkert være smart å invitere en gruppe folk med veldig mye forskjellige trosretninger/livssyn, som du betaler for å sitte og trykke på "liker/liker ikke" i en time hver, eller noe sånt

Det vil naturligvis være mye mer krevende enn det du har laget til nå, men til gjengjeld kan du få mye smartere forslag. F.ex. er det litt tåpelig å foreslå "Christian" til en muslim, eller "Muhammed" til en kristen, for ikke å snakke om oss hedninger som helst vil slippe religiøse koblinger på navnet i det hele tatt. Noen navn brukes jo bare i noen land, brukes som guttenavn i et land og jentenavn i andre (i såfall kan det jo også være lurt å "advare" om at det vanligvis brukes som den ene typen her i Norge) eller har spesielle stavemåter i det landet - da kan du jo også gjerne vise alternative stavemåter av det aktuelle navnet, selv om du fokuserer på den som er "mest aktuell" ut fra statistikken, osv osv.

Kanskje du også kan få folk til å legge inn nye navn selv? Noe som "er det et navn du liker som du IKKE fikk foreslått? Kanskje vi rett og slett ikke har fått det med i databasen vår? Legg det til her, så tar vi det med for å hjelpe nestemann enda bedre!"

Helt til slutt, så spør du også om de vil at du skal sende dem disse forslagene på mail, og om de vil at dere skal sende dem f.ex. en mail hver måned fram til fødselen (eller lenger) med flere/nye forslag og liknende. I denne mailen tar du naturligvis også med litt reklame for relevante babyprodukter, og kanskje en side der de f.ex. kan kjøpe forskjellige produkter med navnet til ungen, osv osv.

Tusen takk for alle de utrolig bra tipsene! Jeg har faktisk lagt til noen norske navn som er ganske ukjente og lite brukt. Har en liten oppdatering på vei snart.

Det jeg likte veldig godt var det tipset om å ha informasjon om navnet. Siden det blir mye å søke opp og legge til i selve siden min tenkte jeg rett og slett å ha en liten link som det står "Meaning of this name". Det kan ikke være så vanskelig å gjøre (linke til en ekstern side med navn og info om de). Må bare finne ut av åssen jeg skal gjøre dette.

Forslag er genialt. Få folk til å ja... søke opp navn og se... HM... er dette navnet i lista... nei! Send det inn!

Men uansett... veldig bra tips! Skal se hva jeg kan få til!
 
Topp