Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lagre RSS i database til eget bruk.

Jan W.

Medlem
Har hatt litt kontakt med en potensiell kunde.
Denne kunden er ute etter automatiske rss-to-DB løsninger. Det vil si RSS-strømmer fra mange (eksterne) nettsteder, lagret i egen mysql-db publisert på eget nettsted. "Kunden" vil linke tilbake til orginalartiklene.

Høres ut som en snedig plan, men moralen sier noe annet. I dette tilfellet kreves vel tillatelse til å bruke materialet? Eller har paranoia tatt overhånd igjen ;)

Litt usikker på hva h*n mener, men regner med det blir litt sånn a'la twitter opplegg, med andres innhold. hmm.. Litt rotete forklart kanskje.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Lurer på om det der kan være brudd på åndsverksloven, siden man lagrer innholdet på egen server og republiserer det, noe som er langt over hva sitatretten gir adgang til, så ja, kunden din bør absolutt skaffe tillatelse til å gjøre det, hvis ikke kan h*n vente seg en smell før eller siden. Hvis man derimot bare tar ingressen eller noe sånt, og "les mer" linker til den andre siden, så bør det derimot være innenfor.

Selv om noe er teknisk mulig er det ikke dermed sagt at det er lov ;)
 

Jan W.

Medlem
Sant nok.
Gidder ikke rote meg bort i dette, sagt det fra meg. Er nok noen av dere andre som får den nå ;) hehe..


Hadde glemt hele denne tråden, fant den igjen ved en tilfeldighet.
 

picxx

Well-Known Member
Sant nok.
Gidder ikke rote meg bort i dette, sagt det fra meg. Er nok noen av dere andre som får den nå ;) hehe..

Er vel ikke din go'mor'n om eier av siden ikke har tillatelse til å hente inn rss feed fra de kilder han vil bruke? Du kommer vel bare opp med den tekniske løsningen (som kan være noe så enkelt som vvordpress med en plugin) og evt. design av siden?
 

Nutz

Med lem
Er flere dommer der den som har laget den tekniske løsningen har blitt dømt selv om han ikke har utført "handlingen" selv.

Minnes å huske noen kassasystemer til utelivsbransjen.
Og et spesialtilpasset program til noen drosjekusker..

Så hvis man får vibber på at løsningen man presenterer ikke er helt stuerein, så er det en god regel droppe prosjektet for sin egen del..
 

picxx

Well-Known Member
Er flere dommer der den som har laget den tekniske løsningen har blitt dømt selv om han ikke har utført "handlingen" selv.

Forskjell på å lage en løsning og å benytte seg av en eksisterende løsning for å sette opp en side for en kunde.
 
Topp