Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lengere opphold i Asia for utvikling

ChrisE

Medlem
Heisann,

jeg sitter på en del gode (i mine subjektive øyne ihvertfall) ideer. Jeg trenger gode utviklere, da dette er relativt kompliserte prosjekter som krever dyp kunnskap innenfor webutvikling. Jeg har tidligere vært i kontakt med utviklere i Norge, men her er prisene alt for høye. Samtidig er det vansklig å få utviklere som kan gi 100% med på laget, da de er relativt attraktive i arbeidsmarkedet. Det har seg slik at jeg de neste 6-9 månedene står ganske fritt til å prøve nye ting. Jeg har derfor vurdert muligheten å ta en tur til India for å se om jeg kan finne billig arbeidskraft. Under selve utviklingen ønsker jeg å oppholde meg i nærheten, slik at kommunikasjonen går "smertefritt". Det blir også viktig å bygge opp et nettverk og strukturerte arbeidsprosesser, som skal fungere feilfritt når jeg kommer tilbake. Jeg vil da også ha et "ferdig" produkt, så det vil bli lettere å drive inn kapital og ressurser (arbeidskraft).

Er det noen som har lignende erfaringer? Jeg forstår dette krever MYE planlegging og forarbeid. Det jeg ønsker ut ifra denne tråden er å få ideer og tilbakemeldinger fra folk som har samme eller lignende erfaring. Kanskje noen til og med kjenner et firma som kanskje kan hjelpe meg?
 

adeneo

Medlem
Her må det nok planlegges en del ja, og ettersom jeg tror det er viktig å forstå kulturen så anbefaler jeg den geniale tv serien outsourced som studiemateriale. Den finner du sikkert på siden med ei stor skute som logo.
 

sta

Medlem
Ideen er slett ikke dum, men som du selv skriver krever det grundig forberedelse. Å bare sette seg på første fly til India og ta ting som det kommer er neppe noen god ide.

Vi etablerte et kontor/firma i Vietnam for ca. to år siden og det har tatt svært mye tid å få alt på plass. Det er ikke bare å rekruttere noen tilfeldige utviklere og tro at ting løser seg. Det tar tid å finne de rette hodene og det tar tid å bygge opp et team som jobber effektivt og bra sammen.

Du har også en del praktiske utfordringer, som f.eks. kontor. Vet ikke hvordan det er i India, men i mange land i Asia får du ikke leid kontor uten å ha et registrert firma i landet. Det finnes naturligvis alltid veier rundt dette, men det kan ta tid. Skal du leie inn programmererne som freelansere slipper du arbeidsgiveransvar men du mister også en del kontroll over folkene og koden som produseres. Skal du ansette folk må du registrere et firma, noe som koster og tar mye tid.

Realistisk sett tror jeg du må forvente at det tar minst et par måneder, kanskje mer, før du har rekruttert noen kompetente folk og kommet igang med arbeidet. En tidshorisont på 6-9 måneder kan derfor fort bli litt snau. På den andre siden er det jo ingenting i veien for at du gjør dette skikkelig, starter et eget selskap og er on-site den første tiden og siden styrer ting fra Norge. Det krever dog at du har gode folk, du stoler på, i føresetet lokalt, etter du har reist hjem.

Lykke til med prosjektet. Det er utrolig morsomt å jobbe i Asia, men samtidig noe av det aller mest frustrerende som finnes. Send meg en PM om du skulle vurdere å starte noe i Vietnam, så kan jeg gjerne gi deg noen tips eller introdusere deg for mulige samarbeidspartnere.
 

ChrisE

Medlem
Takk for svar folkens!

Det kommer til å kreve mye planlegging og forberedelser. Hele prosjektet er i en planleggingsfase for å se om det faktisk er mulig.

Jeg har enda ikke bestemt meg for land, men det jeg har lest og lært så er det mange som anbefaler India. Vietnam er også aktuelt, så det kan være jeg tar kontakt. Sånn som jeg hadde sett det for meg, så ønsker jeg å leie programmere fra en bedrift som har erfaring fra dette området. Da slipper jeg rekutteringsprosessen, samt binde opp kapital i lengere perioder. Men jeg er nødt til å finne en bedrift som passer mine behov. Dette er vel en av de større utfordringene. Jeg ser du leier ut programmere sta. Interessant.

takk for tipset adeneo!
 

sta

Medlem
Hvis du leier programmerere fra en eksisterende bedrift blir sluttprisen naturligvis noe høyere, men du slipper effektivt unna arbeidsgiveransvar, kontorlokaler, etc.

Så det du egentlig er ute etter er et selskap der du kan få en kontorplass, slik at du kan jobbe sammen med det team av folk du leier fra selskapet? Det er helt normalt i større utviklingsprosjekt at kunden i vesten sender en eller flere ansatte nedover til outsourcing-partneren, slik at de kan jobbe on-site med teamet der i noen måneder. Jeg tror derfor ikke det skal by på så store problemer å få til det.
 

ChrisE

Medlem
Jeg tror nok det er i den retningen det er aktuelt å gå. Hvorfor har du/dere valgt Vietnam fremfor andre land med billig arbeidskraft?
 

Skjultip.no

New Member
Jeg har alt du trenger klart for å sette i gang noe slik du beskriver (om jeg oppfatter rett). Vi kunne snakket mer om dette privat, og dersom det ville gagnet oss begge, så kanskje vi kunne blitt enige om en form for samarbeid? Eventuelt så har jeg de kontaktene du etterlyser, så kunne formidlet budskapet ditt videre om ønskelig. Kontakt med gjerne via mail eller PM om noe av dette er av interesse.
 
Topp