Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lenker til egne sider - dårligere for SEO?

Epsilon

Medlem
Hei!

La oss si man har f.eks. domenet "www.grønnegitarer.no" hvor man selger gitarer over nett.
Det domenet er registrert hos f.eks. "domeneshop"
Man ønsker mer relevante lenker til den siden, og registrerer domenet "www.lærdegåspillegitar.no" (hvor man legger ut en liten blogg, og noen lenker med "riktig" ankertekst)

Vil det da være klokt å benytte seg av forskjellige hostingselskap? (slik at det ikke er like synlig at man lenker til sin egen side...)

Jeg synes å huske noe om at man ikke burde ha lik IP på sider som lenker til hverandre, men jeg vet ikke om det var noe hold i den påstanden, og jeg husker heller ikke hvor jeg har den fra.

Noen som har peiling på det her?
Ville du benyttet deg av forskjellige hostingselskap hvis du skulle lenke til deg selv?
 

picxx

Well-Known Member
Det har tidligere vært diskutert, og det gjør nok ikke noe om man sprer sidene på noen forskjellige C-klasser.
Om det er snakk om en håndfull sider gjør det nok ikke noe (de som selger virtuelle kontoer ha jo mange ganger flere hundre(tusen?) sider liggende på en og samme server), men drifter du f.eks. en blogghostingside og går med planer om å sette opp en e-shophostingside er det nok ikke dumt å velge en annen webhost.

Slik som du skisserer i ditt eksempel, hvor det kun dreier seg om to seperate sider spiller det nok liten og ingen rolle.
 

Epsilon

Medlem
Hmmm. Jeg ser at ASKLINK.com skriver dette om sin lenketjeneste:

OUR LINKS ARE
Different C-Class IPs.
 

picxx

Well-Known Member
IP: 123.456.78.90
123 = A class
456 = B class
78 = C class
90 = D class

Stemmer vel ikke helt.. ?

Class A - 1.0.0.1 to 126.255.255.254 - Supports 16 million hosts on each of 127 networks.
Class B - 128.1.0.1 to 191.255.255.254 - Supports 65,000 hosts on each of 16,000 networks.
Class C - 192.0.1.1 to 223.255.254.254 - Supports 254 hosts on each of 2 million networks.
Class D - 224.0.0.0 to 239.255.255.255 - Reserved for multicast groups.
Class E - 240.0.0.0 to 254.255.255.254 - Reserved for future use, or Research and Development Purposes.

Internet Protocol - IP

C-klasse er enkelt forklart den IP spennvidden som blir brukt av den "almenne hop".
Ikke så mye mere hokus pokus enn det :)
 

Epsilon

Medlem
Hmmm. Jeg fant dette nå. Hentet fra GeekEstateBlog.

Spread out your links – This is not what you think. Make sure the sites are linking between are on separate classes C IP ranges. In other words, if your domain mydomain.com points at ip address 10.10.10.2, make sure the site(s) you are trading with are one a different ip range like 192.168.0.1 or even 10.10.11.2. These are fictitious ip addresses but they are meant to illustrate my point. Google gives more relevancy to OTHERS talking about you rather than you talking about yourself. If you are on 10.10.10.1 and 10.10.10.2, those two addresses are in the same range so google decides you are just pointing two of your own sites at each other. This is good for your user experience meaning that you need to cross link your sites so your customers have the benefit of finding all of your web properties but if you do too much of this, Google’s ranking system could penalize you.

Kanskje det er lurt å begytte seg av forskjellige hostingselskap (med forskjellig whois-info) allikevel?

Eller er dette med forskjellig IP overvurdert?
 

picxx

Well-Known Member
Ville gjerne sett noe som hadde underbygget påstandene til denne geek'en :)
 

zapotek

Medlem
Et godt tips:

Generelt sett, uansett om det er samme eller ulik IP range bør du styre unna sitewide linker mellom nettsider som omhandler forskjellige tema.
 
Topp