Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lever av internett - flytte ut av Norge

yellowb

New Member
Hei!

Tidligere har jeg kun vært leser av dette forumet, mye spennende å lese! Dette er min første post - håper noen kan hjelpe!

Siste årene har jeg jobbet døgnet rundt med å bygge opp en virksomhet på internett.
Jeg driver nettsider som har trafikk over hele verden hvor jeg tjener penger på visning og klikk av annonser fra ulike annonsenettverk.

Pengene betales ut fra de ulike nettverkene en gang per mnd. Dette tar jeg ut som lønn fra mitt aksjeselskap, og skatter ca 45 % personskatt av. Jeg har ingen eiendeler eller andre ting som gjør at jeg må være i Norge. Jeg jobber utelukkende på internett, og alle mine servere, nettsider og samarbeidspartenre er lokalisert i utlandet. Selv sitter jeg inne ved dataskjermen 14-16 timer i døgnet. Livet raser av gårde, tiden flyr og jeg ønsker å flytte ut av Norge for å kunne betale mindre skatt.

Ønsker å komme i kontakt med andre som har tilsvarende virksomhet, og som har flyttet ut av landet. Tips og råd?

Hvor bør man flytte? Hvor er klimaet bra? Hvor kan man komme i kontakt med utviklere og webdesignere som man kan benytte?

Videre trenger jeg tips på hvordan man etablerer selskap og konti.


På forhånd takk for alle tips og hjelp! Svar her, eller send PM. :)
 

hansson

Langveisfarende
Du kan jobbe fra hvilket land som helst stort sett, så i stedet for å spørre hvor det er lettest å åpne en bankkonto kan du jo først spørre deg selv hvor maten er god, klimaet bra, prisnivået hyggelig, levestandarden akseptabel og damene (evt. mennene hvis vi skal ta med alle eventualiteter) er smekre. Skriver dette fra den Dominikanske Republikk, der jeg har funnet ut at det regner alt for mye halve året, er alt for varmt selv for en som er godt vant til varme, maten er søppel, grønnsaker må legges i klor for å unngå parasitter, folk blir skutt over en lav sko, sex-turistene herjer, og strømmen forsvinner minst en gang hver dag (husk å ha generator!). Det finnes nok bedre alternativer ;).

Du kan jo begynne med noen grunnleggende valg basert på dine personlige preferanser: Asia eller Latinoland? Stillehavet eller Afrika? Lavskatteland i Europa?

Hvorfor gjør du ikke som jeg har gjort, legger ut på tur og bor 2-6 måneder på hvert sted? Da finner du raskt frem til dine favoritter. Passer veldig bra for deg som ikke har mange materielle eiendeler. Alt jeg eier går ned i en koffert og en håndbagasje. Man blir vant til det.

Meld flytting til Folkeregisteret. Regn med en karantenetid på inntil tre år (f.eks. Thailand) Kontoer osv. kan du skaffe deg hvor som helst i verden. Kjenner du en pokerspiller kan du jo høre hvordan de gjør det. Mye foregår med moneybookers har jeg hørt.
 
Malta har visst lave skatter til å være Europa. Har vært der på ferie, og tror det kan være et greit land å bo i.

Rent økonomisk er vel Filipinene et bra sted. Vanvittig billig arbeidskraft, høy IT-kunnskap, hyggelige folk. Sikkert god temperatur. Og sikkert mye annet som kanskje ikke er altfor stas... Det er vel mest av alt opp til deg, og hadde det vært meg, ville jeg ha reist litt rundt, slik som @hansson anbefaler.
 

pleb

Medlem
Det jeg ville styrt unna er sex-turisme. Alt for mange harry og lavpannede folk som drar til feks Thailand, så om du ønsker å bygge et sosialt nettverk med nordmenn i området du bor i så er kanskje ikke Pattaya stedet å være dersom du har IQ på over 80?

Synes innlegget til hansson var bra. Selv ville jeg nok valgt Polen.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Malta skal som nevnt være bra, jeg har flere bekjente som bor der, blant annet en fra Sverige, og så er det 5 % skatt (på firma). Kypros er jo også et alternativ (varmt, lav skatt og i europa). Thailand er jo også bra da, man trenger ikke bo i pattaya for å bo i thailand. Bangkok er en veldig kul by med bra uteliv, gode restauranter, skikkelig bra kino anlegg og mye annet. Så er det varmt og billig også.
 

Knut

Medlem
Du bør vel også tenke over hva du har her som du ikke vil miste, som f.eks. helsevesen, skole, sikkerhet osv. I det hele tatt livsstandard til en billigere penge enn du har nå.
Ikke minst tenke 10 år fremover.
 

yellowb

New Member
Takk for mange gode svar.

Som hansson skriver - jeg tenkte kanskje starte med å reise rundt noen måneder, for å finne en plass jeg liker. Kommer langt med laptop, VPN og en OK internettlinje.

Noen som har erfaring med å permanent melde flytting til f.eks Malta eller Kypros, men ikke bo der fast? Ønsker gjerne å registrere selskapet og privat bosted utenfor Norge, for å så reise rundt. Selskapet må uansett være registrert en fast plass, det kan ikke flakse rundt.
 

Nutz

Med lem
Kanskje drøye det enda litt til for å se hvor hardt og hvor denne finanskrisa virkelig rammer.
Er nok noen kraftige etterdønninger som gjenstår.
Nydelige regler og skatteparadis har en lei tendens til å endre seg når det virkelig kniper.
Ting som virker bunnsolide viser seg å bare være en luftspeiling.
Tenke 10 år fremover og tro man har gardert seg blir å lure seg selv, ingen vet hva som skjer så langt fremover.
 

hansson

Langveisfarende
Det jeg ville styrt unna er sex-turisme. Alt for mange harry og lavpannede folk som drar til feks Thailand, så om du ønsker å bygge et sosialt nettverk med nordmenn i området du bor i så er kanskje ikke Pattaya stedet å være dersom du har IQ på over 80?

Synes innlegget til hansson var bra. Selv ville jeg nok valgt Polen.

1+. Dette er mitt problem. Siden jeg ikke er på sexreise for gæmliser er det irriterende å bare bli sett på som nok en blond dimling med lommeboka åpen og IDIOT skrevet i panna. Viktig at du blir sett på som et normalt menneske og ikke en evig turist der du lander, og at de andre utlendigene på stedet kan bidra med et sosialt og profesjonellt nettverk du liker og har interesse av.
 

Travellingman

Nettgrunder
Det jeg ville styrt unna er sex-turisme. Alt for mange harry og lavpannede folk som drar til feks Thailand, så om du ønsker å bygge et sosialt nettverk med nordmenn i området du bor i så er kanskje ikke Pattaya stedet å være dersom du har IQ på over 80?

Synes innlegget til hansson var bra. Selv ville jeg nok valgt Polen.

Generalisering av de ca 120 000 norske turister som reiser til Thailand i år......jerk :rolleyes:

Og hvorfor trenger man å bygge et sosialt nettverkt med nordmenn for å leve av internett business?
 

hansson

Langveisfarende
Fordi man skal bo der, ikke være på ferie. Hvis han har tenkt å ha et slags sosialt liv. Man trenger ikke å møte noen nordmenn, men det er for mange et greit utgangspunkt, og en kilde til å få innsideinfo om stedet.

Jeg har bodd i en del land og det er ikke spesielt gøy å bo i turist-ghettoer eller steder der nordmenn forbindes med lettvinte horekunder eller åpne lommebøker. Finn et vanlig sted der vanlige folk bor, dvs. en internasjonal by eller et mindre tettsted utenfor typiske turistsoner er mitt råd.

Det var ingen som generaliserte om alle de 120 000 turistene som reiste til Thailand. Pleb nevnte at det var alt for mange harry og lavpanna personer som reiser som sex-turister til Thailand, han nevnte Pattaya spesifikt (et helt forjævlig sted tro meg, og mest pga. folka som oppholder seg der) og siktet da IKKE til alle familiene og de andre som reiser på ferieturer.

Det angår ikke meg hva folk gjør, men hvis man skal bo på et sted er det greit å møte folk som har litt til felles med deg selv og ikke er på stedet for å drikke og ha seg med betal-transer. Folk som jobber, f.eks. er mer interessante enn folk som er langtidsturister på trygd el.l. Slike steder tiltrekker seg dessuten en del internasjonale kriminelle og miljøet generelt er preget av dekadens, kunstig høyt prisnivå og pengejag.

Bangkok ble nevnt - i den forbindelse kan det være naturlig å trekke inn nasjonal sikkerhet som en ting å ha i tankene hvis man slår seg ned over lengre tid. Viktig at banker ikke går konk og at det ikke blir statskupp, borgerkrig og regjeringer som inndrar utlendingers hus og firma. Det har skjedd, og det kan skje igjen. Investeringer i ustabile land er alltid et sjansespill.
 

hansson

Langveisfarende
Vær obs på at det i mange land ikke er vanlig å leie ut leiligheter med internett. Finner du leiligheter som blir leid ut til amerikanere (jfr Craigslist osv.) øker sjansene. Argentina er rimelig bankers på internettfronten, Brasil mer uvisst, Mellom-Amerika problematisk og ustabilt utenfor hovedsteder (mye satellittgreier). Sørøst-Asia har stort sett internett over alt, ihvertfall trådløst men hvordan det er med å få seg en leilighet med egen linje vet jeg ikke.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Thailand sin situasjon har da ingen ting å si med banker, men bruker jo ikke en lokal bank uansett. Sexturister og sexturisme er det uansett i alle fattige land, thailand, filippinene, hele asia, hele sør amerika, afrika , øst europa. så det slipper du ikke unna uansett hvis du vil bo i ett land med lave utgifter. Jeg har forsåvidt aldri vært i pattaya , kommer sikker aldri reise der heller. Har man ikke interesse for sexturisme så er det bare styre unna de stedene. I bangkok får du 3-4 mbit linjer som er gode og stabile, men på landbygden er det så som så. Men ja ville og reist rundt, finn deg et sted du liker, men sør amerika..tja , er det ikke veldig mye kriminalitet der ?
 

picxx

Well-Known Member
Finn deg det landet du liker, hvordan skal du klare å leve i et land som du ikke liker? Ikke tenk penger, tenk på hvor du har det best.

Helt enig med Tonny.
Har du så hjulene går rundt bør du ikke velge land utifra skattenivået, men hvordan du liker deg i landet og det miljøet du tilbringer tid i i det landet.
Men ikke velg Thailand, er nok tullete nordmenn i det landet.. :D
 
Topp