Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Leverandører av interiør

idakong

New Member
Hei!

Jeg har seriøse planer om å starte en nettbutikk som selger interiør, og trenger tips til hvordan jeg skal gå fram for å kontakte leverandører..
1. Er det så enkelt at jeg sender en mail om forespørsel om pris på ulike varer? Vil jeg da få oppgitt innpris pluss avgifter? Er de villige til å oppgi det når jeg kun foreløpig står under mitt eget navn - som privatperson, eller burde jeg vente til jeg har opprettet mitt foretak? Jeg skulle hatt sånn ca priser på en del varer for å plotte inn i min forretningsplan, men har ikke heeelt bestemt meg for firmanavn enda :)

2. Annet generelt spørsmål; hvordan er deres erfaringer ang. lån til etablering? Pr. nå har jeg ikke 150 000 til å spytte inn selv, men kan i løpet av våren bygge meg opp en egenandel på ca 20 000, men tenker å søke om et forbrukslån hos banken. Vil gjerne høre deres tips og erfaringer :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hei og velkommen!

Hvis du har mulighet til å starte opp uten å låne penger ville jeg anbefale deg det. Har du eksempelvis arbeid, heltid/deltid, ved siden av så ville jeg forsøkt en "soft" start i forhold til hvor mye jeg ville tatt inn på lager. Bruk tiden til å bygge opp kapitalen slik at du slipper å "tape" penger på varene du selger.

En belånt vare som ligger på lager kan ende med å bli solgt med et stort tap til slutt da den har kostet deg ekstremt med renter.

Hvis du kan klare en fornuftig drift fra starten av og ikke ta ut noe kroner i lønn, og driver det hele fra "kjøkkenbenken" kan du ganske hurtig bygge opp en hyggelig kapital så du kan satse mere betalt tid i firmaet etterhvert.

Jeg kan nesten garantere deg at du vil møte på noen større hindre underveis i form av økonomi eller tid som vil sette deg litt tilbake, så det er greit å være forberedt på dårligere tider også.

Segmentet du beveger deg inn i er spennende, men det er også mange som krysser over i dette segmentet av andre butikker.

Lykke til med nettbutikken og ditt firma, og skulle det være noe er du velkommen med spørsmål.
 

Linderman

Medlem
Hei,
Jeg startet i fjor sommer, og har alltid først sendt de en epost. Noen ganger har det tatt tid, og de jeg ikke har fått svar fra, har jeg sendt en ny epost.
Har aldri hatt noe problem med å få prislister fra de forskjellige distributørene / produsentene.

Enig med @Msites Ltd. Prøv med en soft start først. Når du har kommet i gang, så er det bare å gasse på! Slik som jeg gjør i disse dager ;).
 

Britta

stoffdronning
Det er ikke lett å få et etableringslån for å starte butikk. Som oftest må du stille med garanti i huset e.l.
Varelageret av interiør og annet dilldall har veldig lite verdi for banken.

På interiør er det veldig små marginer og du trenger et virkelig godt konsept som skiller deg ut i havet av interiør-nettbutikker.
Det er slett ikke alle leverandører som gir ut priser til privatpersoner, så jeg ville få ha en signatur i mailen som sier 'Firmanavnet X' (under etablering).

I slutten av august er det Gave & Interieur-messe i Lillestrøm, utstillerliste til januar finner du her: http://messe.no/no/GaveInterior/Utstillerliste/
,men antar at du vet det allerede ;-)

Ville kanskje prøve en myk starte med f.eks. en Facebook-butikk som ikke koster allverdens, der du kan sjekke makedet og ikke trenger å bruke for mye penger i begynnelsen.

Masse lykke til.

Britta
 
Topp