Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Leveranse og fraktpris i nettbutikk

Anette86

New Member
Dette står på 24nettbutikk sine sider:

Fraktmoduler

Det finnes et utall måter å sende en pakke fra A til B. 24Nettbutikk samarbeider med Posten Norge og Bring slik at det skal være enkelt for deg å velge hvilke fraktmodul du ønsker å bruke.

Om du bruker de ulike modulene som Posten kan tilby, trenger du ikke tenke på fraktpris da denne automatisk vil regne ut prisen ut fra postnummeret du skal sende i fra, postnummeret du skal sende til og pakkens vekt. (Evt. volum)

Om du heller ønsker å bruke andre fraktmoduler tilbyr vi også egendefinerte moduler og moduler basert på sone.


Slik jeg forstår det betyr dette at posten regner ut fraktprisen iforhold til vekt og hvor den skal. Jeg bare pakker inn varen i bobleplastkonvolutter som jeg har kjøpt og leverer på posten? Regner med at de ikke henter, siden det i starten mest sannsynlig ikke vil bli 20 pakker om dagen liksom...
Kjøper jeg ruller med frimerker a og b post på postkontoret? eller?
Sikkert dumme spørsmål, men jeg må tydeligvis ha det inn med teskje....

Burde jeg heller ha fast fraktpris?

Edit: Er barneklær og hudpleieprodukter jeg stort sett skal selge, og noen små leker, så er ikke store og tunge pakker jeg skal sende.
 

spikre

peterhamre.no
Skaff deg en frankeringsmaskin, og bruk Proteria til å skrive ut etiketter.
De fleste velger i starten ha fakturere så nøyaktig fraktpris som mulig, men går som regel over til en fast sats - og fri frakt over en gitt sum. Fri frakt tilbys normalt på ordre som ligger en del over en "snittordre".
 

cruzader

Medlem
Til jeg sendte nok for dagen til småpakker (minimum 150kr sending nå) så skrev jeg 19/35/70 ettersom vekt/tykkelse på konvelutten med tusj så leverte jeg i en pose hos post i butikk, sa hvor mye i frimerker totalt så betalte og ferdig.

Nå får jeg samlefaktura hver måned fra posten for småpakker, er litt spare om du har sendinger i det 35kr vippepunktet på 350gram siden en sending som koster 70kr med frimerker på 400gram blir ca 30kr + mva som småpakke.
 

Gomlers

Member
Cruzader: Hvordan fungerer dette med småpakker?
Må du ha en spesiell type emballasje, eller kan du pakke den inn selv og si på postkontoret at dette er småpakke, eller bruker du EDI til dette?
 

Gomlers

Member
Dette står på 24nettbutikk sine sider:
Slik jeg forstår det betyr dette at posten regner ut fraktprisen iforhold til vekt og hvor den skal. Jeg bare pakker inn varen i bobleplastkonvolutter som jeg har kjøpt og leverer på posten? Regner med at de ikke henter, siden det i starten mest sannsynlig ikke vil bli 20 pakker om dagen liksom...
Kjøper jeg ruller med frimerker a og b post på postkontoret? eller?
Sikkert dumme spørsmål, men jeg må tydeligvis ha det inn med teskje....

Burde jeg heller ha fast fraktpris?

Edit: Er barneklær og hudpleieprodukter jeg stort sett skal selge, og noen små leker, så er ikke store og tunge pakker jeg skal sende.

Det er en evig diskusjon om hva som er best av fastpris og ikke... :) Det må nesten bare testes for å finne ut hva som er best.

Når du leverer ferdig innpakkede pakker på postkontoret ditt, så både måler de, og veier pakken. Det er et tydelig skille mellom < 350g og >350g og det legges til på prisen dersom pakken er >2cm tykk og >7cm tykk og >35.2(?)cm lang.

Det vil si at hvis du har en pakke som er under 2cm tykk, og under 35cm lang, og under 350g, vil du få en rimelig pris - rundt 17,- tror jeg. Er den over 2cm eller lengre enn 35cm lang, koster den fort 35 kroner. Er den i tillegg over 350gram snakker vi over 70 kroner, og hvis den er "SKIKKELIG SVÆR" i postens øyne, les: Standard størrelse 8cm tykk og 400 gram, koster den 105,- som A-post.

Det beste du kan gjøre er å holde et øye med de første bestillingene dine, så lærer du deg fort om du trenger å sette opp fraktprisene basert på hva kunden faktisk har betalt.

Dessverre er det mange som går på en smell når de ser hvor dyrt porto faktisk er, og mange velger nok å prise produktene sine noe høyere for å kunne tilby en lavere frakt til kunden. Skal du ta Postens egentlige satser av kunder, tror jeg nok du vil miste mange kunder.. :(
 

cruzader

Medlem
Cruzader: Hvordan fungerer dette med småpakker?
Må du ha en spesiell type emballasje, eller kan du pakke den inn selv og si på postkontoret at dette er småpakke, eller bruker du EDI til dette?
Småpakker håndteres akkurat som et brev, altså bare adressen ikke noe spesiallapp etc.

Så bruker du bring sitt frankopåtrykk istedenfor frimerke.
Deretter kan du levere de på post i butikk som vanlig A-post, når du betaler for småpakker på bring sine sider får du et ark som skal printes og leveres med sendingen til post i butikk (de pakker småpakkene i egen eske/sekk med arket teipet på så bring kan kontrollere at de er betalt).

Prismessig:
14,48kr pr sending + 39,29kr pr kg. minimum 200gram maks 2000gram, så startpris for en 200gram blir 22,34kr eks mva (27,92kr med mva).
(den minimum 200 gram er snitt, så har du 10sendinger må du minst betale for 2000gram. men du kan ha 7stk på 100gram og en på 1300gram)
størrelse opptil 25x35x7, er de større enn det så 21,50kr tillegg.
Gode besparelsen kommer idet du vippet over 350gram siden en 400grams blir 30,2kr eks mva (37,74 med mva.)
Eller en 8cm tykk 400gram pakke som blir 105kr med frimerker, blir 51,6kr eks mva små småpakke (64,50kr med mva).
Må bestilles for 150kr eks mva, har du for f.eks 130kr så rundes det opp til 150kr.

På en gjennomsnittsdag har jeg gjerne:
8x 180gram
4x 400gram
2x 500gram
alle 2-7cm.

Med frimerker ville jeg havnet på 700kr med mva, med småpakker 450kr med mva.
 
Sist redigert:

Gomlers

Member
Takk for god forklaring!

Så alle pakker man normalt sender med A-post kan sendes som småpakke i stedet?
Og hvis jeg forstår deg rett, så vil 10 pakker på totalt 2 kg, under 7cm*25cm*35cm koste 223,38 + mva? (!!??)

Hva om jeg har eks. 40-50 småpakker - kan jeg fremdeles bruke småpakke produktet?
 

cruzader

Medlem
De 10 pakkene ville bli 223kr eks mva ja.
Er ingen øvre grense, du kan sende 10,50 eller 1000 om du vil.
Sender du store kvanta (i tusener) eller følger reglene for maskinlesbare får du litt lavere pris igjen.

Sender man mye små/mellomstore produkter så er det nok greit med penger spare på småpakker istedenfor frimerker.
 

AnneB

Medlem
I tillegg til småpakker, går det an å kombinere med å sende "post med blandet format".

Jeg varierer hvem av disse jeg bruker når posten sendes fra min nettbutikk.

Småpakker har en minstesum på kr 250,- eks.mva
- ellers har jo den blitt godt presentert her tidligere.

Post med blandet format har en minstesum på kr 150,- eks.mva.
- Den lønner seg ofte når snittvekten på forsendingene er under 200 gram, eller du ikke har nok pakker til å sende som småpakker. Ellers fungerer det ganske likt småpakker.

Jeg har fått et excel ark fra posten, som jeg enkelt kan regne ut hva som lønner seg av småpakker og post med blandet format, slik at jeg ikke trenger å regne ut dette manuet.
 
Topp