Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Levetiden og holdbarhetsdato på ett nettsted?

xdex

Medlem
Alle som jobber med salg, eller en sjanger innenfor web, vet at gamle sider, sårt trenger en oppdatering. De siste årene har vi sett en ganske stor utvikling. Mobiltelefoner, nettbrett, forskjellige oppløsninger og krav fra den norske stat og eu. Men hvor lenge kan man forvente att ett nettsted faktisk "fungerer?" Jeg snakker selvfølgelig ikke om funksjonene og funksjonaliteten, men følelsen av at noe er nytt, og spennende (designelementer og gjerne funksjonaliteten rundt bruken). Det å følge med på teknologien og trenden, er ofte med på å skape ett inntrykk til dine besøkende.

Store bedrifter, gjør radikale endringer når det "passer", om det er i form av ny reklame, eller skifte av fokus (man ser også store endringer ved f.eks. nye produkter, som nye biler). Mindre bedrifter, som snekker andersen, har verken budsjetter og ofte lite forståelse hvorfor det å være oppdatert er en god idè. Ser mange sider fort forfaller, mange også på grunn av overdrevet bruk av dårlige wordpress-plugins (eller andre CMS) osv.

En HTML side med tekst og bilde, kan stå og stå, vi har mange eksempler som fortsatt står fra 90-tallet i dag. Men det er jo ikke særlig imponerende, både gifs, parallax, sliders og mye mer har vært, eller er, en trend, som skal være med på å skape en wow-effekt.

Hva mener du er en OK levetid på noe du har levert? Eller kanskje du er av en oppfattning om at ting ikke bør byttes ut, før det er katastrofe? Hvor viktig er det egentlig å følge med i tiden? Burde bedrifter bry seg i det hele tatt? Er nyskapning og videreutvikling ett tema når noen bestiller?
 

barentshavet

Active Member
Hvis man for eksempel er fast bruker av en nettside, er det utrolig kjedelig å se at det aldri forekommer endringer. Jeg synes for eksempel at VG er veldig flinke til å gjøre endringer fortløpende, men på en slik måte at det ikke blir forvirrende og slik at man blir fort vandt til det. Til tross for at VG ikke ser ut i måneskinn, er de flinke på å gjøre små designendringer fra tid til annen. Shopify på sin side bytter nettsider så og si hele tiden, men her blir resultatet alltid fantastisk. Hvis du har en blogg, er det mest sannsynligvis ikke nødvendig å bytte så ofte.

Dette tenker jeg:
  • Bytt design maksimalt én gang i året, men helst ikke mindre enn 2-3 ganger i året.
  • Gjør større/mindre endringer kontinuerlig (for eksempel etter tilbakemelding fra undersøkelser eller brukere av nettsiden. Optimaliseringsarbeid er veldig viktig!)
  • Bygg på den eksisterende strukturen for å bevare litt av nettsidens grunnmur og feeling.

Mange på forumet vil nok kanskje være uenig i meg på mitt første punkt da det er veldig resurskrevende å bytte ut design hvert år. Likevel tror jeg det er smart.
 

Ole Avranden

utvandret
Mitt bud:
Et moderne nettsted: 2 år
Laget med inspirasjon fra gjeldende designtrender, men ikke moderne: 4+ år
Corporate nettsted med moderat bruk av moderne elementer: 5-7 år

Justeringer bør/må forekomme underveis.
 
Veldig interessant, @xdex. Jeg hadde en lignende samtale med en kunde for et par dager siden etter at han sa: "nå trenger jeg ikke en ny nettside på ihvertfall 10 år".

Levetiden på et nettsted mener jeg er svært individuelt. Hvilken bransje man tilhører, hvem som er målgruppen, hva man ønsker besøkende skal gjøre på nettstedet osv..

http://steriliseringsklinikken.no/ lagde jeg for 3 år siden, og den siden tror jeg står ihvertfall 3 år til, mens på en nettside jeg lagde for under ett år siden ser jeg i dag store forbedringsmuligheter.

Personlig tror jeg et "vanlig" funksjonelt nettsted (litt større enn en firmaprofil m/ kontaktskjema) trenger litt oppussing hver sjette måned for å holde det "levedyktig". Kunsten er vel å bygge et nettsted slik at muligheten for større oppgraderinger ikke blir en alt for kostbar affære - men hva vet vel jeg hva som er et "must" om ett års tid.
Hva man legger i ordene 'vanlig' og 'levedyktig' er en annen diskusjon :)
 

xdex

Medlem
Ja, ikke sant @Knut Hunderi . En ting jeg ofte stiller spørsmål til, hvorfor er ikke du som eier av en bedrift, lei av nettsiden din? Mange svarer vet ikke, men svaret kan veldig enkelt ha to utfall. Nettsiden er så god, og oppdatert, at det ikke er nødvendig med noen endringer. Folk finner det som er ønskelig, og det er lett å bidra med hjelp, dersom kunde ikke finner noe (typisk support, butikk osv). Hva er det andre utfallet? Jo, bedriften bruker jo aldri nettstedet. De "når" rett og slett ikke å bli lei, fordi bedriften aldri besøker sine egne sider. Jeg setter ofte opp analytics, som også er med på å registrerer om eieren/admin besøker sine egne sider, som f.eks. admin-panel o.l.

Tall lyver aldri, og det viser seg svært ofte, at kunde ikke logger seg inn "mer enn nødvendig", kanskje aldri, og da er det jo ikke rart at man aldri går lei. Eller at man får idèr om "ja, dette må vi klare å visuelt vise på vår side!" Hva er det egentlig som er problemet her? Når man ikke selv gidder å oppdatere sine egne kunder/besøkende?

Har leverandøren glemt, eller vært alt for dårlige med å forklare hva en nettside i 2015 faktisk kan brukes til? Og hvor mye makt, og gratis reklame, samt salg, det er mulig å generere? Dette gjelder SPESIELT nettbutikker! Hvorfor nettbutikk? Fordi hele butikken handler om å skape mer-salg, større profitt, og generere flere kunder.

Jeg har hatt gleden av å drive med splitt-testing på flere nettbutikker, og ved bruk av redskap fra f.eks. Google, og med lang erfaring, har jeg ofte opplevd å øke salget (flere titusener av kroner, uten at det kommer flere besøkende), bare ved å flytte på noen små bokser, eller tekst (ja, det var mer involvert, men dere skjønner hva jeg mener). Det og måle hva brukere gjør, hvor dem trykker, og hvordan dem beveger seg er jo alfa omega, til og med gratis. Men likevel, så er det så mange nettbutikker (mange som er aktive her inne også) som bare lar alt stå? Ja, det kommer nye produkter, men hvorfor skjer det ingenting? HEI HEI!!! du trenger faktisk ikke oppdatere butikken din for alle, la nye besøkende få en annen forside, se om dette generer mer salg, og la gamle innloggede kunder, få se det dem alltid har sett. Nå sporer jeg litt av, men følte det var relevant likevel, for å spesifisere hvilken oppgave vi har, som også er veldig viktig.

Så kan man jo som kunde, eller eier, begynne å lure. Men hvordan får jeg til alt dette? Hvordan kan jeg måle ditt og datt? Jo, det er her folk med erfaring, og kompetanse kommer inn i bildet. Det å lære seg alt, og forstå alt, tar tid. Du kan lære det selv, over flere uker og måneder, men du alene er bare en butikk. Det er derfor langt bedre å snakke med fagfolk som har jobbet med hundrevis av nettbutikker, med både fall og oppturer. For ja, det er ikke alltid ting går den rette veien, og sånt aksepterer man, det finnes ingen magisk oppskrift.

Kan også svaret være fordi vi her i Norge (som mange andre land) har så mange hobby-utviklere, som kanskje ikke er like gode på oppfølging, forklaring og besvaring? Nå vet jeg også at det finnes mange solide aktører, men som alt annet, det beste, koster ofte mest. Det er kanskje derfor det er ett "problem", at noen ofte velger det billigste alternativet. Det ville jo vært synd om noen hadde ett fantastisk produkt som skulle selges. Han oppretter ett firma, og nettbutikk, uten å betale for det som faktisk betyr noe, tallene, og analysen av alt som skjer. Selvfølgelig vil det koste deg mer, men dette er jo noe du skal investere i, og tjene på, da burde man også ta høyder for prisen. Har opplevd folk som betaler i bøtter og spann, til en designer og "utvikler" for å skape det perfekte produktet (fra en prototype) og når nettsiden skal lages, forventer man å betale en liten sum på 10-20.000,- og at alt går av seg selv? Så klager man på nettbutikken, fordi man ikke forstår det godt nok, eller enda verre, ikke skjønner hvorfor ting ikke selger...
 
Topp