Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lov å selge designer vesker mm på nett?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Såklart er det lov.

Men du må passe på å ikke bryte noens rettigheter for da går det før eller senere feil. Antakeligvis ganske så veldig senere, men feil likevel.
Eksempel: Å selge sko med Nike-logo på men som ikke er produsert av Nike ville ikke vært lov å selge i de fleste land (utenom antakeligvis Laos, som ikke har noe lov som beskytter copyright).

Kjøpe er en annen sak igjen.
 

picxx

Well-Known Member
Eksempel: Å selge sko med Nike-logo på men som ikke er produsert av Nike ville ikke vært lov å selge i de fleste land (utenom antakeligvis Laos, som ikke har noe lov som beskytter copyright).

Kjøpe er en annen sak igjen.

...og norge, for norge har ingen lov som beskytter rettighetshaverne mot kopiert paralellimport. Norge har derimort en meget intrikat lov om at man skal etterforske enhver sak som blir anmeldt av hovedimportør, og hovedimportør har nok vanskelig for å sjekke enhver pakke som blir sendt inn i norge. Derfor har det faktisk etterhvert blitt slik at mange tollere jobber gratis for store merkevarer. De har ingen plikt, men lov, til å tilbakeholde evt. piratkopierte varer. (man skulle tro de hadde bedre ting fore, som f.eks. å sjekke narkotika?)

Noen merker har en dog mer intrikat system, men det gidder jeg ikke forklare nå.
I utgangspunktet er det 100% lovlig å selge piratvarer i norge. :D
 

xdex

Medlem
En annen ting som er verdt å merke seg, er at du i enkelte tilfeller trenger tillatelse av produsenten for å selge produktet. Mange har strenge krav, noen leverandører bestemmer også prisen, slik at markedet er balansert.

Det er ikke så enkelt som å bare selge, du må også jobbe med support, skaffe deler fra produsenten når folk klager/produksjonsfeil.. Men, om alt dette er i orden, ser jeg ikke vekk i fra at det er noe i veien. Vet også at f.eks vekser etc fra tiger of sweden har veldig strenge krav. Andre leverandører lar deg f.eks ikke selge enkelte konkurrerende merker om hverandre i samme butikk.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@roaa: De kan ikke nekte deg å selge det og de kan ikke nekte deg å selge konkurrerende merker heller. Det eneste de kan nekte, er å selge til deg.

Da må du i stedet kjøpe av andre som kjøper av produsenten, altså det som kalles parallellimport, som er lov i Norge (ihvertfall fra land innenfor EU, skal ikke si for sikkert hvordan det er utover det).
 
Sist redigert:

xdex

Medlem
@roaa: De kan ikke nekte deg å selge det og de kan ikke nekte deg å selge konkurrerende merker heller. Det eneste de kan nekte, er å selge til deg.

Da må du i stedet kjøpe av andre som kjøper av produsenten, altså det som kalles parallellimport, som er lov i Norge (ihvertfall fra land innenfor EU, skal ikke si for sikkert hvordan det er utover det).

Dette syntes jeg var rart, jeg kjenner flere butikkeiere og butikksjefer som er fortvilet fordi dem blir nektet å selge X fordi Y finnes i butikken. Det er fult mulig for X å nekte salg til butikker på grunnlag av at dem f.eks ikke selger annet enn bare kofferter, eller fordi dem ikke vil forbindes med billige "jalla" vasker. Så jo, det er nok alltid ett smutthull i slike situasjoner, om dem ikke kan nekte deg direkte, kan de f.eks sette krav som er helt bak mål.

Vet også om en leder i Sverige som fikk fyken etter å ha solgt sine kofferter til noen COOP Obs butikk(er) i Norge, da dette ikke fyller deres krav for service, vedlikehold og brukerstøtte under f.eks skade på flyturer.

Man kan helt sikkert kjøpe noe via ett mellomledd, men ser for meg at dette både er dyrt, og langt dårligere service en hva man ville fått rett fra selskapet selv. Men for all del, finnes jo de som kjøper poteter og agurk på rimi, og som selger dem for 5kr høyere pris.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Her står det litt mer om det, som du ser er det generelt litt komplisert og det er noen begrensninger, men i seg selv er parallellimport lov:

Hvilke regler gjelder for parallellimport? - Jusstorget.no og Parallellimport og varemerker - Innovasjon Norge

Og her er et eksempel på hvordan det tilogmed kan bli billigere: Hvordan opererer BliVakker.no? | BliVakker.no | Merkevarer til tax-free priser (men det kan sikkert også i noen sammenhenger bli dyrere, og hvordan det vil være mht service, returer og liknende vil jeg anta at vil variere avhengig av leverandøren din og hvilken avtale du har med dem)
 
Sist redigert:
Topp