Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lov å selge merke varer

Jeg lurer på om det er lovlig å selge videre designer varer, om jeg ikke kjøper direkte fra produsenten, men ett mellomledd?
 
Ok, takk for svar!
Her er det snakk om vesker, klokker og solbriller. Da vil dette være tillat og jeg trenger ikke kontakte produsenten/merket?
 
Hva mener du "viss det er representert" i Norge ? Si jeg finner en forhandler som selger coverse eller michael kors foreksempel?
 

paal_erik

Medlem
Hvis produsenten er i USA, har en Norsk importør. Så kan jeg ikke ta produktet via en annen leverandør i USA?
Dette fordi Norsk importør er en blodsuger og medfører at salget ikke blir like høyt, som om jeg tar det rett fra USA selv?

Hva om Norsk importer sier nei til å ha deg som forhandler, men du gjerne vil selge noen få av deres produkter. Da er løpet kjørt?
 
Ok, takk for svar!
Men om varemerket har solgt videre produktet til forhandleren min, da har den vel godtatt at forhandleren (usa) kan selge det videre? Og jeg vil ha rett til å selge varen i min norske nettbutikk?

Jeg vet om noen norske nettbutikker som importerer(dropshipping) fra en forhandler fra USA. Forhandleren er et mellomledd.
 

spikre

peterhamre.no
Kort sagt blant lekmenn: Du kan importere fra hele EU. Du kan ikke handle merkevarer, som er representert i EU, utenfor EU.
Reglene er annerledes om du handler som privatperson (ikke videresalg).

Når det kommer til dropshipping, så vil det jo i nevnte eksempel være kunden som er importøren, ikke du. Dette er juss. Kontakt en jurist. Du kan aldri stole 100% på hva folk skriver i forum som dette.
 

n0stra

Medlem
1. om du kjøper fra en lovlig distributør i EU/EØS området kan absoutt ingen gjøre noe som helst med det

2. om du kjøper varere utenfra EU/EØS og merkevareinnehaver ønsker å sabotere dette må merket være registrert i patentstyrets register enten av dem selv, eller gjennom et firma som spesialiserer seg på dette. Det finner du lett ved å søke i deres register.

3. husk at du må følge norsk forbrukerkjøpslov og vil ikke få noe som helst hjelp fra produsenten om du får problemer med kvaliteten.

4. kjenn produktene du jobber med, det er lett å få piratvarer selv fra annerkjente selgere/distributører
 
Topp