Lover og regler ang import

pixie

Medlem
Jeg sitter å drømmer og planlegger smykkefirma.

Men har jeg lov å ta inn smykker eller er det en gigant i norge som sitter på agentur eller hvordan det nå foregår?
Syns det er helt umulig å finne ut av!
De smykkene jeg ønsker å ta inn ser jeg ingen steder og har ganske stor tro på at jeg kommer til å få det til.
Har ikke trengt til å drive stort,hverfall ikke til å begynne med.
Men kommer nok også etterhvert til å høre med lokale frisører,klesbutikker etc om de ønsker å kjøpe smykker av meg for å selge.

MEN! hvis det skjer, er det noen som har agentur på dette og bør jeg få meg dette hvis en butikk ønsker å ta inn fra meg?
og kan jeg kalle smykkene mine for eks PIXIE selv om de er tatt inn fra asia?
Eller må jeg da ha agentur fra fabrikk for å ha mitt egen "Brand"?
Lurer fælt på hvordan jeg skal gå frem her altså...

Noen som har noen tips på hvem jeg må kontakte eller noen som allerede veit dette?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Agentur og agentur.. sikkert ikke nødvendig; det du trenger er noen kroner til å skaffe deg tilstrekkelig med smykker.

Noen spørsmål du må finne ut av:
1. starte ENK
2. ordne administrasjon (inn- og utgående faktura, ikke noe pes, bare vær ordentlig!)
3. kjøpe det du tror du kan selge

Du kan fint sette opp et trademark/varemerke: den er igang såfort du har bestemt deg for det. Det er flere måter å dokumentere at du bruker det, og det å bruke gir deg beskyttelse (i tillegg kan du beskytte det via patentstyret.no, men det ville jeg vente med da det koster et par tusen). Det som er vanlig er å registrere et domenenavn.

Å bygge opp et forhandlernettverk - som videreselger det du tilbyr - er veldig bra (og viktig). Jeg vet ikke om du har erfaring med hva slags % de trenger for å overleve, men det er nokså høyt.

Det du må sjekke er at materialene som blir brukt for å produsere smykkene er OK og ikke noe allergi-fremkallende etc.

Det er i teori opp til leverandøren hvis du skal ha lov av de å stemple smykkene som "dine". Men det er veldig teoretisk; de allerfleste er interessert i omsetning. Og kun det.
Varemerkebyggingen osv er ditt ansvar (og mulighet). Samt å gi garantier for salgsnettverket ditt (som må gi reklamasjon til sluttkundene).

hansson

Langveisfarende
Hvis du kommer i kontakt med fabrikanten direkte er det gode muligheter for å få de til å levere smykkene i esker/pakninger med din logo på f.eks. Ellers er akkurat smykker en enkel sak å importere i kassevis og få trykket opp papphengere, esker og annen emballasje, og pakke det om selv. Eneste måten å finne ut av dette på er å ta direkte kontakt med produsenten, eller hvis absolutt nødvendig gå via en agent.

pixie

Medlem
Ja jeg driver å tenker hardt på hvilken selskapsform jeg kommer til å bruke.
Og ja jeg kjøper selfølgelig det jeg har tro på kommer til å selge :)

Jeg har ikke tenkt å begynne stort med en gang egentlig.... litt sånn hobbybasis å ta det derfra. Å selge til andre butikker er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre med en gang men hvis jeg gjør det og det faktisk skulle være suksessfullt så er jo selfølgelig ikke interessert i at noen skal ta inn de samme smykkene som meg ;-) Så jeg har det veldig i tankene. Derfor vil jeg gjerne skjekke ut dette litt på forhånd.
Hadde jeg lagd smykker så hadde jeg ikke trengt å ha noe firma på det egentlig, hvertfall ikke med en gang.
Men det det blir noe helt annet når man importerer.
Og ja jeg sjekker smykkene. Jeg har allerede tatt inn smykker fra fabrikk jeg forhandler med og er i forhandlinger med ett par andre.
Jeg sjekker i hvertfall at de er 100% nikkelfrie og det veit jeg i løpet av ett par minutter så fort jeg stikker de inn i øret mitt, for jeg er veldig allergisk ;-) Og jeg tar inn stort sett sølv.

Så for å få agentur hvis det skulle bli aktuelt om en stund så er det egentlig fabrikken jeg må gjøre en deal med da eller?

Skal forhøre meg litt med patentstyret også,bare sånn at jeg lærer litt om det.

hansson

Langveisfarende
Ja, for å få enerett på import til f.eks. Skandinavia må du forhandle med produsenten, eller selskapet som står bak produksjonen. Hvis de allerede har et merke er de vel mer interessert i at du forhandler merket deres enn at du skaper ditt eget merkenavn basert på deres produkter. Derfor kan det være vanskelig å få noen enerett for import under et annet merkenavn. Det kreves også at du kjøper for en minimumssum per år e.l., det avhenger av om de tror på deg eller ikke. Vanligvis innebærer et agentur at du tar inn store kvanta eller garanterer for en viss årlig import.

Hvis du innarbeider en merkevare i markedet, lager en nettside osv. så har du rimelig gode beviser på at merket eksisterte. Selv ikke en varemerkeregistrering hindrer idioter i å benytte seg av merket ditt, noe vi har sett av logosaken som inkhuldra har skrevet om her inne nylig. Hun vant saken, men motparten hadde allerede brukt varemerket i flere år til tross for at det var beskyttet. Jeg ville brukt innarbeidelse i markedet i stedet for å være paranoid for at noen skal stjele navnet/logoen. Sannsynligvis er det ingen som vil gjøre dette. Med merkenavnet som et navn på et aksjeselskap får navnet automatisk en viss beskyttelse via foretaksregistreringen. Andre selskaper kan ikke kalle seg for det samme. Et firma som heter XYZ AS og som selger smykker med navn XYZ står slik jeg ser det rimelig sterkt i forhold til å bevise eierskapet til navnet/merket.

pixie

Medlem
okay :) tusen takk for svar til dere begge :)
Ja jeg er litt paranoid og tenker ofte det verste som kan skje.
Det er desverre en av mine svakheter.
Men har ganske realistiske forventninger til dette. Jeg forventer ikke å leve fett av dette men er mer som litt hobby til å begynne med og drar det seg opp med salg å sånn så bruker jeg selfølgelig mer tid og penger på dette.
Men greit å ha en del "hvis hva og hvis det" i hodet også :)

Topp