Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lover og regler ved betaling av en faktura

Kriss81

New Member
Hei.

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med dette spørsmålet.

Har fått en faktura fra interoptik på en linsekontroll. Når jeg hadde denne kontrollen spurte jeg om jeg skulle betale. Det var ok sa selgeren. Noen uker etter får jeg en faktura i posten på linsekontrollen. Det som har skjedd er at de har trudd at jeg har hatt en KPP-kontrakt som gjør at jeg slipper og betale noe. Denne gikk ut i 2007 uten at jeg fikk vite det. Interoptik har heller ikke fått med seg dette.

Er det noen lover og regler som sier noe om dette? Jeg er ikke så interessert i å betale denne fakturaen da jeg mener interoptik har gjort en feil. Har de lov til å sende meg en faktura i etterkant. Jeg har stått klar til og betale hver gang mens selgeren har sakt at det er ok.
 

picxx

Well-Known Member
Har du en avtale med interoptik må du vel forholde deg til det som fremkommer der.
Foreligger det ingen avtale må du vel forholde deg til avtalen mellom deg og interoptiks representant, som vel sa at dette var gratis?
Hva de tror eller ikke tror er vel ganske så uvesentlig vil jeg tro?

Ellers er det vel også dette med forsett.
Er det stor sannsynlighet for at du burde visst om at du skulle betale må du vel kanskje likevel finne deg i å betale.

Det enkleste her er vel kanskje å ta opp telefonen og komme frem til en minnelig løsning med interoptik?
 

Kriss81

New Member
Hadde en avtale med interoptik som gikk ut i 2007. Jeg var ikke klar over denne avtalen. Så egentlig skulle jeg ha betalt hver gang etter 2007. Jeg har også spurt om jeg skal betale men selger har sagt ok hver gang. De har også trudd jeg har hatt avtale med de. Men det jo selgers ansvar.

Har snakket med interoptik og de sier de har rett til å sende meg en faktura i etterkant. Selv om selger sa det var ok.
Har de det?
Er det noen lover eller regler jeg kan forholde meg til som sier at de ikke har lov til å sende meg en faktura i etterkant eller at jeg slipper og betale.
 

picxx

Well-Known Member
Hvis det står i avtalen fra 2007 at du er pålagt å betale medmindre du ikke opprettholder den avtalen er du sikkert pålagt å betale, uavhengig av hva selger sier, men dette kan jo ikke jeg si med sikkerhet.
Du kan selvsagt bestride kravet/fakturaen, men du må jo ha en grunn til å gjøre dette.

Å si at "dette visste jeg ikke" holder ikke for noen av partene.
 

hansson

Langveisfarende
Du hadde vel ikke trodd at de bare var snille og ga deg gratis hjelp i tre år? Hvis du visste at du skulle betale så skulle du fortalt dem at de tok feil, slik at du kunne betale. Du har også et ansvar her, selv om de har tatt feil.
 

Kriss81

New Member
Selvfølgelig ikke.
Men når de ikke informerer om at avtalen gikk ut i 2007 og jeg har spurt om jeg skal betale, så har jeg tatt min del av ansvaret. Så jeg synes jeg det er dårlig gjort og komme med faktura 14 dager etter kontrollen når de sa det var ok. Jeg hadde ikke akkurat regnet med 500 kr ekstra denne måneden. Det er det jeg reagerer på.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Og du har snakket med de om det? Lett sak å få den utsatt ville jeg tro.
500 nok på 3 år er jammen lite.

En avtale har 2 parter. Du informerte heller ikke om at den utgikk? Det har altså ikke noe med denne faktura å gjøre ville jeg tro.

Jeg tok ungene med til tannlegen før jul for sjekk av tannregulering. Har du faktura spør jeg; nei - du slipper å betale denne gangen. Det betyr at jeg forstår at beløpet blir lagt til neste gang. Gratis tannlegesjekk får du vel kun ombord Mercy Ships.

Men ring og hør med de.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg tok ungene med til tannlegen før jul for sjekk av tannregulering. Har du faktura spør jeg; nei - du slipper å betale denne gangen. Det betyr at jeg forstår at beløpet blir lagt til neste gang. Gratis tannlegesjekk får du vel kun ombord Mercy Ships.

OT her, men de fleste kommuner har vel gratis tannbehandling for barn og unge opp til 18 år.? :)
 
Hadde en avtale med interoptik som gikk ut i 2007. Jeg var ikke klar over denne avtalen. Så egentlig skulle jeg ha betalt hver gang etter 2007. Jeg har også spurt om jeg skal betale men selger har sagt ok hver gang. De har også trudd jeg har hatt avtale med de. Men det jo selgers ansvar.

Har snakket med interoptik og de sier de har rett til å sende meg en faktura i etterkant. Selv om selger sa det var ok.
Har de det?
Er det noen lover eller regler jeg kan forholde meg til som sier at de ikke har lov til å sende meg en faktura i etterkant eller at jeg slipper og betale.


Dette er regulert i avtaleretten og essensen er om selger var i god eller ond tro. Det er rimelig klart at han har vært i god tro vedrørende at du hadde en gyldig avtale, som det så viser seg at du ikke hadde. Så ja, han kan sende deg faktura. Faktisk kan de hvis de vil sende deg faktura for alle undersøkelsene du har hatt de siste 3 årene.

Dog hvis de gjorde det og det resulterte i en tvistesak, er det stor mulighet for at du skjønnsmessig ville fått vedtak på å slippe å betale de tidligere kravene med unntak av dette siste, fordi selgeren også har hatt et ansvar for å sjekke at avtalen var gyldig fra gang til gang.
 
/d: FOR-2004-12-01-1558 :d/ Forskrift om bokføring
§ 5-2-2. Tidspunkt for utstedelse av salgsdokumentasjon

Salgsdokumentasjon skal utstedes snarest mulig og senest en måned etter levering, med mindre annet er bestemt i denne forskrift. Bokføringspliktige som leverer årsoppgave eller årsterminoppgave etter merverdiavgiftsloven § 15-3 eller § 15-4, kan likevel ikke utstede salgsdokumentasjon senere enn det kalenderår levering finner sted.
 

picxx

Well-Known Member
Salgsdokumentasjon skal utstedes snarest mulig og senest en måned etter levering, med mindre annet er bestemt i denne forskrift.

..noe som kanskje betyr at man skal forholde seg til den avtalen man har inngaatt?
Og ordlyden i den atalen vet jo i dette tilfellet ingen andre enn interoptik og TS noe om.. ;)
 
Topp