Kjapp og trygg hosting for Wordpress

'Lovpålagte kontrollhandlinger' faktura fra r-fører?

noekult

Medlem
Betalte først en faktura for årsregnskap som inkluderte "Årsregnskap og ligningspapirer" til 5500 kr. Det er greit, det koster jo ca. det samme i ENK også.

Så får jeg faktura senere på 3100 kr. for "lovpålagte kontrollhandlinger". Og det er snakk om et regnskap som innholder typ 30 bilag for et helt år, mao. ikke mye å "kontrollere". Tror de satte timetall på 3.55.

Er den siste fakturaen normal? Har AS for første gang, syns det er vanvittig at de fortsetter med etterfakturering måneder etter at man er 'ferdig'.
 

Stoppet

Banned
Hvis du har et regnskap med kun 30 bilag pr år, så tror jeg at jeg ville ført regnskapet selv.
 

Steve Cash

Medlem
Autorisert regnskapsfører eller regnskapsførerselskap har plikt til å foreta og dokumentere visse kontrollhandlinger, disse er (nesten) de samme uansett om det er få eller mange bilag. Hvis jobben er gjort av ikke-autorisert medarbeider skal oppdragsansvarlig også kontrollere at dette har gjort riktig arbeid.

Om litt over 3 og en halv time er rimelig kan jeg ikke uten videre si. Du skriver ikke om 3100 kr er inklusiv eller eksklusiv mva, men hvis det er eksklusiv så er timeprisen litt over 870 kroner. Det er i alle fall ikke i nedre område. Fakturering lang tid etterpå er heller ikke helt gunstig. Men alt dette blir synsing fra min side, ettersom jeg ikke kjenner detaljene.
 
Topp