Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lyst til å beta-teste SEO Tracking?

Keanu

Geek
Jeg driver å utvikler mitt eget analyseprogram for websider, beskrevet i posten Internet Property Tracker. Jeg lager også en "light"-utgave med litt mindre funksjonalitet, men som til gjengjeld ikke trenger noen passord for Analytics, Webmaster tools, statistikk fra tradedoubler og adsense, men bruker kun informasjon som er tilgjengelig på nett, som følger:
  • Indekserte sider (google, yahoo, live search)
  • Registrerte innlenker (google, yahoo, live search)
  • Pagerank
  • Nøkkelordposisjon (google)

Den registrerer disse verdiene daglig for domenene registrert (sammen med nøkkelord relatert til domenene), og uttrykker dette i grafer og tabeller, slik at man ser utviklingen over tid. I tillegg til egne sider kan man registrere konkurrenter innen nichen sin, og få en sammenligning med disse.

Så langt har jeg kun implementert de engelske utgavene av søkemotorene, og spesielt nøkkelordposisjon (søkefrase) fungerer derfor best for engelske nettsteder. Alikevel vil indekserte sider, pagerank og innlenker fungere like fint for norske sider.

Jeg kunne brukt dette helt selv, og lagt inn egne domener, men det vil jo begrense feedback på systemet til kun ting jeg selv oppdager, og derfor lurer jeg på om det er noen som har lyst til å være med å teste systemet? I praksis trenger du kun å legge inn domenene dine, relevante nøkkelord du vil følge, og eventuelle konkurrenter. Deretter er det bare å vente en ukes tid, eller mer, til systemet har høstet nok informasjon til at statistikken blir interessant.

Systemet er ikke "live" enda, men forhåpentligvis får jeg fullført testingen av denne utgaven i løpet av en ukes tid, og vil sende ut informasjon om innlogging når det er oppe, til de som er interessert.

Som en liten PM (Terms and conditions om man vil):
Jeg kan ikke garantere opptid på systemet, siden det er under testing, og jeg planlegger å legge til ny funksjonalitet. Det er ingenting kritisk i systemet (kun fordeler), så jeg antar ikke noen har noe imot det.
Jeg håper de som vil være med, vil gi meg konstruktive tilbakemeldinger på systemet, så skal det nok bli mulighet for å få tilgang til systemet gratis senere også, uten begrensninger.
Jeg vil også begrense kontoene nå til rundt 10 domener (egne og konkurrenter) og 10-20 søkefraser. Dette er på grunn av at det gir ganske mange søk på søkemotorene pr dag, og jeg må implementere proxyer før jeg kan åpne det ytterligere.

Så, interessert? Legg igjen en melding eller send meg en PM med e-post, så sender jeg deg login-detaljer når systemet er klart. (e-post brukes kun til login, og du vil ikke motta mail uten at du ber om nytt passord)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg kan kanskje være interessert i å teste det, men har bare norske sites jeg er villig til å gjøre det på! Så du får si ifra om du impleterer noe for det :)

Kunne også gjerne tenke meg å høre hva dine fremtidige planer med denne softwaren er?
 

Keanu

Geek
Blir en liten utsettelse for "closed beta", så for å ikke skape noen forventninger setter jeg ikke noen ETA akkurat nå. Jeg har navnene på de som har meldt interesse, så jeg vil sende ut konto-informasjon når systemet er oppe.

Den første versjonen jeg lagde fungerte fint, men skalerer ikke i det hele tatt. Bruker PHP (curl) for å hente og behandle resultatene, og jeg har ikke lyst til å øke timeout-tiden da det kan føre til andre problemer, da de fleste sidene mine sin "back-end" kjører PHP.
Har derfor begynt å lage systemet i Python, som skal gjøre det langt mer robust og iallefall skalere opp til større brukermasse. Python har jeg ikke brukt så mye for websider før, og det tar derfor litt lengre tid å få sikra data-sanitering, riktig scraping av sider osv.

Så forresten først spørsmålet om fremtidig plan nå, og jeg er litt usikker. Antageligvis slippes det enten modul-vis eller fullstendig open source under en eller annen lisens. Mulig jeg også ser på mulighetene for å lage et system som skalerer enda bedre, men da må jeg få implementert bruk av proxyer, noe det så langt ikke bruker.
 
Topp